Nou, doet jouw supermarkt dit allemaal?

Crisp is geen gewone supermarkt. Het is een online supermarkt die bewuste keuzes maakt voor een smaakvoller voedselsysteem en smaakvoller eten.

30 augustus 2023, 14:30 3488 x gelezen

Vandaar dat deze eerste in-house geproduceerde televisiecommercial als pay-off heeft ‘Zie dat je supermarkt maar eens doen’.

Credits

Opdrachtgever Crisp: Marloes Dobbe (marketing director)
Creative director: Rozsa Groothoff
Strategie & concept: Wilmar Versprille
Regie: Basha de Bruijn
Executive Producer: Bing Gall
Productie: Eveline Bloemendal
Art direction: Ines Cuesta
Design director: Nina Couvert
DoP: Myrthe Mosterman
Graphic design: Bas Mooij
Designer: Hana Sato
Online + VFX: De Grot
Grading: Joppo @ De Grot
Sound & Music: HAAIFAAI

Doelstelling

Communiceren dat Crisp bewuste keuzes maakt voor een smaakvoller voedselsysteem én bovenal: smaakvoller eten.

Uitwerking

Uit het persbericht: Zie dat je supermarkt maar eens doen: het is de hoofdboodschap in de nieuwe 360-gradencampagne van online supermarkt Crisp. De campagne start deze week met een televisiecommercial die een platform geeft aan de keuzes die Crisp maakt voor een smaakvoller voedselsysteem én bovenal: smaakvoller eten. Want waar het moderne voedselsysteem te vaak leunt op massagedreven productie tegen een zo laag mogelijke prijs, zoekt Crisp het liever rechtstreeks bij lokale boeren, makers en telers die met de seizoenen werken. En die keuzes hebben een grote impact op de smaak van het eten dat dagelijks op je bord ligt. De campagne is door het inhouse creatieve team ‘Crisp Creative’ ontwikkeld en geproduceerd.

Vissers die kleinschalig vissen, veehouders die van ruimte houden en seizoensgebonden groenten en fruit dat we vaak rechtstreeks van de boer halen. Een greep uit de keuzes die Crisp maakt voor een beter voedselsysteem, en bovenal meer smaak. Rozsa Groothoff, creative director bij Crisp vertelt: “Een toekomst voor een beter voedselsysteem begint bij de keuzes over wat er vandaag op ons bord ligt. In onze commercial leggen we uit waarom we leven met de seizoenen, kiezen voor dichtbij en eten liever bij kleinschalige makers vandaan halen. Dat draagt bij aan een smaakvoller systeem én aan smaakvoller eten. Want om te begrijpen waarom we verse groenten en fruit het liefst uit het seizoen halen, hoef je het alleen maar even te proeven. Het is zoveel lekkerder!”

In de reclame zijn veel bestaande vorm- en stijlelementen gebruikt die je in de app en andere kanalen van Crisp terugziet. “Voor de commercial hebben we sterk op de kracht van onze eigen merkidentiteit én onze eigen mensen vertrouwd,” legt Groothoff uit. “Er is geen extern productiehuis of reclamebureau aan te pas gekomen. De art direction van de commercial is gedaan door dezelfde collega die normaal ook alle andere Crisp-uitingen maakt. We wilden dicht op ons eigen, echte verhaal zitten en gebruikmaken van materialen die je herkent, bijvoorbeeld beelden uit onze app, van onze producten en onze leveranciers. Voor de regie hebben we filmmaker Basha de Bruijn al vroeg in het proces betrokken. Een eer om met zo’n talent samen te werken.”

Oordeel

Trek opwekken is een belangrijk doel van een supermarktcommercial. Omdat de kijker direct online kan kijken welke boodschappen er morgen bezorgd gaan worden. Dat doel bereikt Crisp wel met de mooie beelden van voedsel. Allerlei verschillende soorten verse producten, die doen het altijd goed.

Ik weet alleen niet of ik de ‘unieke’ claims van Crisp wel geloof. In elke supermarkt waar ik kom, zie ik biologisch geteelde groenten en samenwerkingen met lokale boeren en tuinders. Dat Crisp ‘eten liever bij families haalt dan uit fabrieken’, is mooi, maar in het huidige voedselsysteem is dat geen schaalbare gedachte. Dus als er nu ineens miljoenen klanten bij gaan komen door deze commercial, zou die USP zomaar ineens kunnen verdwijnen, tenzij ze nee gaan verkopen. Natuurlijk hoopt Crisp het voedselsysteem te verbeteren, een nobel streven waar ik helemaal achter kan staan. De claim ‘We kiezen voor dichtbij en nooit onnodig ver weg’ valt ook te nuanceren, want de zalmfilet uit Noorwegen, die ik op de homepage zie, is inderdaad relatief dichtbij en zal vast met de boot (relatief duurzaam) zijn vervoerd.

Kortom, de pay-off ‘Zie dat je supermarkt maar eens doen’ vind ik niet echt sterk. Supermarkten doen dit al. Net als ‘beter eten, lekker geregeld’ eigenlijk, want je kunt bij vrijwel elke supermarkt je eten al thuis laten bezorgen. Ook duurzaam eten zonder toevoegingen, toegespitst op het seizoen. Het enige wat dan overblijft is dat deze commercial de merknaam Crisp verder onder de aandacht brengt, te midden van de concurrerende supermarkten, die ook allemaal volop reclame aan het maken zijn. Maar het zal ongetwijfeld nieuwe klanten opleveren.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!