NLE aapt Apple na
Nieuwe NLE Alles-in-1-commercial vertoont nogal veel overeenkomsten met Apples iconische 1984-reclame
Deze week introduceert energierebel NLE een ‘Alles-in-1 Telecom’-product. De Orwelliaanse reclame vertoont nogal wat gelijkenissen met de Super Bowl-commercial voor de Apple Macintosh in 1984. Toeval? Of handig nageaapt?
Afgelopen maandag maakte NLE haar NLEx Alles-in-1-product (internet, tv en bellen) wereldkundig. Zoals je zou mogen verwachten, wordt er flink gestunt met prijzen en worden concurrenten als Ziggo keihard rechtstreeks aangevallen. Maar er viel nog iets op aan de introductie, namelijk de reclame.
In de reclame zien we ‘corporate puppeteers‘ die ons als slaafse consumenten isbruiken in een donkere grijze wereld. Vervolgens komt er een atlete aanrennen, die ons met een NLE-discus bevrijdt. Dat deed me ergens aan denken.
Opvallende gelijkenissen ‘1984’-reclame Apple
Met onderstaande historische Super Bowl-commercial van Apple werd de Apple Macintosh geintroduceerd. In de reclame wordt een Orwelliaans dystopia neergezet waarin consumenten als grijze ‘drones’ voortsjouwen. Hier komt de redding van een atlete die met een forse sloophamer het scherm doet exploderen. En ‘things will never be the same again‘.
Nu zijn we natuurlijk wel wat gewend van de NLE jongens qua creatief omgaan met marketingcommunicatie. Wat denken jullie? Vertoont deze reclame van NLEx toevallig zoveel gelijkenissen? Is hij bewust nageaapt als eerbetoon aan de klassieker? Of zodat er veel artikelen als deze over geschreven zouden worden?
Oordeel zelf!
Absoluut niet authentiek. Vooral omdat ze ook uiteindelijk op zak van de maatschappij (ze zijn één van de meest onduurzame energieleveranciers) zo goedkoop zijn. Dat maakt juist de consument een marionet.
Goed gespot Bram! Zeker het begin is bijna identiek. En het feit dat het nummer van Muse ‘Uprising’ heet maakt de kans op toeval nog wat kleiner…
Ha Joost,
Geen twijfel mogelijk, natuurlijk een bewuste knipoog naar Apple. Of nageaapt, hoe jij wil. Het ligt er zo dik bovenop, dat ze wisten dat dit roering zou veroorzaken. Als je hun persbericht leest, praten ze ook over een revolutionaire stap. Hoe kan je dat nou beter onderstrepen dan jezelf vergelijken met Apple? Precies, zoals ze nu doen. Ik hou wel van het gezonde portie bluf.
Het mooie is: de consument herinnert zich de Apple-commercial uit 1984 echt niet meer. Degene die dat wél doen, relateren het nu direct met een aardverschuiving in de markt. Prima toch.
Wat mij betreft: chapeau voor het idee en de uitvoering! Naar mijn smaak dé manier om jezelf nieuw in de markt te positioneren. Het laden van het merk (authenticiteit / merkwaarden) lijken me logische ‘next steps’.
Groeten,
Rens
Ha Rens, ik ben benieuwd naar de duiding van NLE of het betrokken bureau!
Tsja, het is ook moeilijk om telkens weer iets nieuws te verzinnen. Een compliment voor Apple? Meer als 30 jaar later? NLE is qua grootte niet te vergelijken met Apple!
vraag me af hoe Apple het vind dat hun (copyrighted) reclame wordt na-geaapt
Zou verboden moeten worden! krijg echt braakneigingen van de marketeers die dit durven uitbrengen
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!