Community-building in coronatijd

22 oktober 2020, 09:00

Drie redenen waarom je nu moet starten met het bouwen van een online community

Je klanten, stakeholders, relaties, medewerkers komen op dit moment niet zomaar bij je over de vloer. Hoe kun je nú bouwen aan je relaties, aan co-creaties, aan loyalty of je relatie met klanten? Een online community kan hét antwoord zijn. Maar, het is niet zo een, twee, drie geregeld. Het vraagt om een andere manier van samenwerken en een andere manier van contact en communicatie binnen je organisatie. Ben jij er klaar voor?

Begin dit jaar al, nog voor de coronacrisis, merkten we dat er een toename ontstond naar de vraag voor het bouwen van online communities. Hing het al in de lucht? We kregen begin 2020 al meer aanvragen en zien dat de vraag niet afneemt. Juist nu wordt er vanuit directies gekeken naar nieuwe mogelijkheden om klanten, stakeholders en medewerkers te verbinden in en met een online community. De crisis heeft communities niet zozeer extra hard laten groeien. Wel werd het bestaande contact frequenter, zo horen we van communitymanagers. De online communities zorgen ervoor dat de verbinding sterker kan worden in een tijd waarin we elkaar amper meer fysiek ontmoeten.

Communities zijn hét grote geheim achter de groei en het succes van bedrijven en sociale bewegingen. Anke van der Sluis geeft samen met Anke Kuipers een NIMA Workshop Community Building, die plaatsvindt op vrijdagmorgen 30 oktober (via Zoom). Je gaat direct aan de slag met het opzetten van een community voor jouw organisatie. Deelnemers ontvangen na afloop een NIMA Certificaat van Deelname.

De vraag die we onszelf stelden, was of je juist nu nog aan het opzetten van een community zou moeten beginnen. Wij vinden van wel, maar ben je er klaar voor? Hier zijn drie redenen waarom je nú zou moeten starten met het bouwen van een online community voor je bedrijf, je merk, je organisatie.

1. Faciliteren van kennisdeling en kennisborging

​De coronacrisis verbindt ons voornamelijk online. Wat missen we de koffieautomaat, de kantine, het informele netwerk op kantoor, de beurzen, het ‘normale’ klantcontact et cetera. Een sociaal intranet, yammer, forum en blogartikelen van medewerkers en/of klanten geven je de mogelijkheid om elkaar online te ontmoeten. Je kunt organiseren dat je medewerkers, klanten, je netwerk elkaar online ontmoet rondom belangrijke thema’s. Zo bind je de kennis en borg je deze op je online platform.

​De coronacrisis verbindt ons voornamelijk online

Volgens het ‘70-20-10’-leermodel van Charles Jennings leren we door 70 procent te doen, 20 procent door interactie en slechts 10 procent door er cursussen over te volgen. Die 20 procent kun jij organiseren met een online community waar ruimte is voor kennisdelen en interactie.

2. Bruggen bouwen binnen en buiten bedrijf

​‘Ontschotten, silo’s afbreken, eilandjescultuur doorbreken’, samenwerkingen verbeteren tussen de afdelingen. Dat zijn veelgehoorde wensen. Met een online community bouw je bruggen tussen afdelingen en organiseer je de communicatie anders. Van enkel top-downcommunicatie naar transparantie. Het gesprek is open en zichtbaar voor iedereen die mee wil doen. Dit zorgt voor duurzame communicatielijnen tussen netwerken. Als organisatie faciliteer je een sociaal intranet en bied je andere digitale tools waarmee de medewerker zelf informatie kan vinden die hij of zij nodig heeft voor het werk. Klinkt goed, maar helemaal als je ook direct een virtueel bakkie kunt drinken bij die collega die net een reactie schreef onder jouw blog en waarmee je graag nog verder wilt praten met een virtueel bakkie. In zijn of haar agenda kun je direct zien wanneer die beschikbaar is en alvast even reageren op het laatste blog zodat je jezelf hebt geïntroduceerd. Zo kan het ook!

3. Vergroten van je zichtbaarheid en vindbaarheid

In een community borg je de kennis. Dat werd eerder duidelijk. Hoe groot de schat aan kennis kán zijn, hangt af van je moderatie, het gebruik van de community, etcetera. Al die kennis in je online community kan je vindbaarheid in Google vergroten. Alle topics op je forum, de artikelen gedeeld door je community staan online en kunnen vindbaar zijn via de online zoekmachine. Dat kan ontzettend veel user generated content zijn, die beschikbaar is voor je potentiële klanten en al je gebruikers. Hoe meer supportvragen er in je community beantwoord zijn, hoe groter de kans dat hier ook het antwoord staat van een andere vragensteller. Zo komen ze in jouw community terecht en vinden ze nog eens het antwoord op de vraag. Bijkomend voordeel: Dat kan ook je reguliere supportstroom verminderen.

Anke van der Sluis
Community Consultant bij Vice Versa

In 2014 startte ik Vice Versa een samenwerkingsverband van interim professionals op het gebied van marketing, communicatie en innovatie. #SAMENISBETER daar geloven wij en onze klanten in. Ik bouw (online) communities waar klanten, medewerkers, relaties en medewerkers langdurig met elkaar zijn verbonden. Ik help mijn klanten deze communities te laten groeien, bloeien en vliegen. Lees meer via LinkedIn https://www.linkedin.com/in/ankevandersluis/

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!