Nieuw online advertentiemodel doorn in het oog van journalisten
Ze noemen het zelf de ultieme vorm van contextual advertising. IntelliTXT van Vibrant Media is het nieuwste model van online adverteren.
Op basis van trefwoorden van de adverteerder krijgen een beperkt aantal woorden in teksten op doelgroepsites (denk aan artikelen op nieuwssites) een groene hyperlink. Als de lezer met de muis op deze woorden gaat staan, verschijnt een commerciele boodschap van de adverteerder (vergelijkbaar met tekstblok van Google Adwords) en bestaat er de mogelijkheid om door te klikken. Journalisten in de VS hebben inmiddels furieus gereageerd.
Voorbeeld van IntelliTXT:
Bron:
Zie verder:
Interessant concept, al zitten er wel wat risico’s aan
aangezien een woord meerdere betekenissen kan hebben. Soms kan dat hele vreemde situaties opleveren.. Zo hebben wij ooit het woord job bij een zoekmachine afgekocht voor een vacature site. Bleek de advertentie ook tevoorschijn te komen bij het woord blow job. Was niet echt de bedoeling. Denk dat je met deze vorm van adverteren ook zelfde soort risico’s loopt als adverteerder (een woord zegt namelijk nog niets over alles wat er allemaal omheen staat)
Volgens Vibrant Media hebben ze daar een ‘oplossing’ voor. Nadat je een set trefwoorden aanlevert wordt deze gematched met een library (soort thesaurus) waar dan een nieuwe set aan trefwoorden uitkomen. Deze set wordt vervolgens losgelaten op een artikel waar de advetenties moeten komen te staan. De meest voorkomende trefwoorden (bijv. max. 5) worden vervolgens gekoppeld aan de advertentie.
De kans dat ‘blow job’ voor het trefwoord ‘job’ hier uitkomt is volgens mij redelijk klein 🙂