NGF heet je welkom op de golfclub
Golf is voor oude mensen (en dan voornamelijk voor mannen) en het is geen sport maar een spel.
Dat zijn slechts een aantal diepgewortelde vooroordelen en misvattingen over de golfsport. Met deze campagne wil de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie de barrières doorbreken, want wie gaat golfen, ontdekt zoveel meer. Om golf in een ander perspectief te zetten is volgens de NGF gekozen voor een opvallend thema: Welcome to the club.
Credits
Deze campage is tot stand gekomen in samenwerking met: Mad Avenue, Candid Platform, Mediabureau Stroom, Onderzoeksbureau Validators en production agency Sticky Stuff o.a. Regisseur Joost van Deijzen, DOP Tibor Dingelstad, Fotograaf Ines van Steenkiste-Muylle en Stylist Lobke de Dreu via House of Orange Agency.
Doelstelling
Vooroordelen over golf wegnemen en zo meer mensen laten golfen.
Uitwerking
Uit het persbericht: Vanaf 15 mei start de Nederlandse Golf Federatie (NGF) met de grootste campagne ooit: Welcome to the club. De campagne laat zien dat golf er voor een breed publiek is en richt zich op het vergroten van de toegankelijkheid van de sport met als doel het verbeteren van het imago onder niet-golfers, verjonging en het aantrekken van meer vrouwen. De golfsport heeft te maken met een imagoprobleem onder niet-golfers en dat zit participatie van jongeren en vrouwen in de weg. De perceptie van de sport is heel anders dan hoe het in werkelijkheid is.
Deze nieuwe campagne is hard nodig, vertelt Directeur Marketing Danielle Wallet van NGF. “We zijn een grote sport, namelijk de vierde in Nederland met 420.000 golfers, maar er is een disbalans in leeftijd en geslacht. In de afgelopen tien jaar zagen we een stijging van vijf jaar in de gemiddelde leeftijd van golfers: van 49 jaar naar 54 jaar. Het aantal 70-plussers is flink toegenomen, met maar liefst 139 procent, terwijl het aantal golfers in de leeftijdscategorie 30 tot 50 is afgenomen met bijna de helft. Als deze trend zich doorzet, hebben we op de lange termijn een probleem.”
Wallet: “Slechts een derde van het aantal golfers is vrouw. De grootste barrière voor vrouwen om te beginnen met golf is dat ‘het niet hun wereld is’. We kampen ook met een imagoprobleem onder niet-golfers. Er wordt bijvoorbeeld geroepen dat het een elitesport is, tijdrovend en een sport voor ouderen. Terwijl golf er in allerlei prijsklasses is, je op een par-3-baan met een uur golfen klaar bent en 34% van het aantal golfers tussen de 25-50 jaar is. De coronatijd heeft ons laten zien dat mensen onder de 50 ook razendenthousiast over de golfsport zijn en dat was een goede testcase.”
Oordeel
Uit de cijfers begrijp ik dat tweederde van de golfers man is en eveneens tweederde van de totale groep ouder dan 50. Dan is het toch geen vooroordeel of misvatting dat golf voor oude mensen, voornamelijk mannen is? Dat is gewoon de realiteit, al zou je het een momentopname kunnen noemen. Ik begrijp best dat de NGF hier verandering in wil brengen met onder andere deze campagne. Want anders is er na de vergrijzing te weinig jonge aanwas om de sport gezond te houden.
Maar als ik de commercial zo zie, dan weet ik niet of dit wel de manier is. Alle ‘vooroordelen’ worden zo extreem van de andere kant belicht, dat ik het echt niet geloofwaardig vind overkomen. Dikke auto’s als ‘misvatting’ en dan heel demonstratief een golfer op de fiets laten zien, alsof de parkeerplaats van een willekeurige golfbaan niet vol staat met (meestal toch best dure) auto’s. Die cabrio is toch ook best een dikke auto? En de ‘rode broek’ dan toch nog wel bij een acteur terug laten komen, maar dan niet de stereotype oude witte man die je zou verwachten. Jonge vrouwen met hippe kleding die ‘zoveel meer ontdekken’ omdat ze zijn gaan golfen… Ik geloof dat ik te oud ben om de term ‘cringe’ te gebruiken, maar eigenlijk zou ik het hier wel willen.
Bij golf kan ik trouwens wél allerlei voordelen verzinnen die ze in deze campagne hadden kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld dat je echt even mentaal tot rust komt als je op de baan staat. Iets waar de jongere generatie zeker behoefte aan heeft. Of dat in een groene omgeving vertoeven bewezen fysieke en mentale gezondheidsvoordelen biedt. Dat hadden ze ook in deze campagne kunnen vertellen, terwijl ze een jonge en diverse doelgroep laten zien. Dan was er niet zoveel nadruk op gelegd. Dat had ik persoonlijk sterker gevonden.