Next level thought leadership: Is jouw B2B-organisatie er klaar voor?

16 maart 2022, 10:00

Belangrijke lessen uit ‘The Thought Leadership Manual’ van Tim Prizeman

Er is een verschil tussen organisaties die zomaar thought leadership activiteiten uitvoeren en organisaties die dit op een geweldige manier toepassen. Om echt uit te blinken in je thought leadership strategie heb je een aantal dingen nodig. Tim Prizeman beschrijft in zijn boek The Thought Leadership Manual hoe je van goede thought leadership, geweldige thought leadership maakt. Ik leg je uit hoe jij dit ook kunt toepassen op jouw B2B-organisatie.

Het geheim van succesvolle thought leadership

Wat is nou het grootste geheim van succesvolle thought leadership? Nou, dat ga ik je nu vertellen… Succesvolle thought leadership heeft alles te maken met herhaling. Dit klinkt waarschijnlijk logisch voor de meeste mensen, maar toch falen veel organisaties hierin.

Wanneer iets blijkt te werken, herhaal het dan.

Soms werken eenmalige activiteiten wel, maar het meeste succes zit in het herhalen ervan. Het herhalen van thought leadership initiatieven maakt je leven ook een stuk makkelijker. Dat heeft twee redenen. Ten eerste hoef je niet constant nieuwe ideeën te bedenken en nieuwe data te verzamelen. Je kunt je concentreren op het verbeteren van je huidige activiteiten.

Ook heeft het veel marketing voordelen, aangezien herhaling erg is belangrijk is voor succesvolle marketing. Wanneer het thought leadership proces opgezet is, hoef je het alleen maar draaiende te houden.

Waarom is herhaling zo belangrijk?

  • Je verspilt je kostbare tijd niet constant aan het bedenken van nieuwe ideeën om je thought leadership te demonstreren. Je kunt bouwen op de ervaringen en investeringen die je al hebt gedaan.
  • Een herhaling wordt na verloop van tijd herkenbaar voor je publiek. Wanneer je iets bijvoorbeeld elk kwartaal publiceert zullen mensen er op wachten na verloop van tijd.
  • Je zal bekend staan om je initiatieven en jezelf positioneren als onderdeel van de branche.
  • Je zal steeds beter worden in het naar buiten brengen van je thought leadership omdat je hetzelfde proces constant herhaalt.
  • Je bent constant up to date met de ontwikkelingen in je branche, dit zullen je huidige en potentiële klanten ook opmerken.
  • Als je indruk wilt maken op mensen die jouw organisatie nog niet kennen zal je actief je kennis moeten delen over een langere periode. Met herhaling kun je dit bereiken.

In de praktijk: herhaling effectief inzetten

Uiteraard is het herhalen van je PR-activiteiten elk kwartaal best voor de hand liggend. Maar hoe doe je dit met content? Je hebt data nodig. Niet zomaar data, nee, data die zich elke maand, kwartaal of jaar herhaalt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van vragenlijsten. Om een echte thought leadership positie te behalen is het uiteraard belangrijk dat de content van hoge kwaliteit is. Het doen van research, en herhaaldelijk publiceren van data zal je helpen deze titel makkelijker te claimen.

Je kunt ook een gebied kiezen in je industrie waarin er vaak dingen veranderen. Denk bijvoorbeeld aan een publicatie ieder kwartaal met de belangrijkste wetswijzigingen op het gebied van verzekeringen. Mensen uit de branche zullen erg geïnteresseerd zijn om dit elk kwartaal te lezen.

Maar wat nou als er niet veel veranderingen in data zijn of in de industrie? Dan kun je content publiceren over een ander aspect van hetzelfde onderwerp. Zo blijft het herkenbaar omdat het over hetzelfde onderwerp gaat, maar kun je toch de kracht van herhaling toepassen.

Schrijf als een thought leader

Het hebben van de juiste schrijfstijl is een belangrijk onderdeel van invloed uitoefenen op je publiek. Uiteraard is het belangrijk om je expertise naar voren te brengen, maar het moet absoluut niet saai zijn. Of erger nog, jargon bevatten.

Complexere B2B-organisaties hebben vaak de neiging om ook moeilijke terminologie te gebruiken. Uiteraard kom je er niet aan als je werkt met een vrij technisch product die moeilijke termen bevat. Maar pas op dat je zinnen daarom niet ingewikkeld en saai worden. Een handige tip is om te schrijven zoals je spreekt. Zo vermijd je lange zinnen en jargon. En zeg nou zelf, wat is nou authentieker dan je eigen stem?

Richtlijnen voor teksten

  • Zorg dat je teksten begrepen kunnen worden door iemand die redelijk intelligent is, maar niks van het onderwerp weet.
  • Vermijd lange zinnen. Een lange zin kan als onduidelijk worden ervaren. Ook zijn lange zinnen niet voordeling voor SEO.
  • Vermijd clichés en jargon.

Betrek je klanten bij jouw thought leadership

De manier waarop klanten worden betrokken bij thought leadership is vrij eendimensionaal. Vaak worden er casestudies gemaakt of worden voorbeelden van klanten gebruikt in presentaties. Dat is mooi, maar het is heel wat anders dan een samenwerking met je klanten.

Er zijn meer manieren om je klanten te betrekken in je thought leadership strategie. Want zeg nou zelf, klanten die je expertise hebben ervaren zijn toch de beste personen om er wat over te zeggen? Een paar manieren om klanten vroeg bij je thought leadership te betrekken:

  • Discussies voeren over het thema of het initiatief in een vroeg stadium over het thema. Dit kan interessante nieuwe inzichten en perspectieven bieden.
  • Onderzoek waarbij klanten betrokken zijn, zowel kwantitatief als kwalitatief.
  • Gezamenlijke projecten uitvoeren.
  • Neem ze mee in de peer review van je thema’s en conclusies.

Pluspunten van het betrekken van je klanten bij je projecten:

  • Ze brengen een ander perspectief en kennis met zich mee.
  • Ze kunnen aanvullende content leveren.
  • Laat ze spreken op je eigen evenementen en gebruik ze in je rapporten.
  • De kans is groter dat de inzichten en conclusies anderen echt zullen aanspreken.

Over het boek

Prizeman, T. (2015). “The Thought Leadership Manual: How to grab your clients’ attention with powerful ideas” Panoma Press (o.a. Amazon, bol.com).

Başak is brand marketeer en denkt strategisch na over de groei van Bey by Bergman Clinics. Ze is verantwoordelijk voor alle marketingactiviteiten binnen Nederland. Başak heeft marketing gestudeerd aan de Tilburg University en heeft internationale marketing ervaring. Naast haar marketingtechnische kwaliteiten heeft ze ook een voorliefde voor social media.

Categorie
Tags
b2b,

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!