Waarom de Nederlandse cookiewet zinloos is, testing tools en veel voorkomende misvattingen over SEO

29 januari 2013, 13:29

Nieuws van webanalisten (deel: 138)

Deze week schrijft Gerard Rathenau over de mogelijkheden van 4 verschillende testing-tools, delen we 4 veel voorkomende misvattingen over SEO en legt Ton Wesseling uit waarom de huidige Nederlandse cookiewet zo zinloos is.

Testing tools: wat zijn de mogelijkheden?

Conversieoptimalisatie zonder testing tool is natuurlijk ondenkbaar. Anders blijft het content plaatsen op je site op basis van gut-feelings. De afgelopen jaren komen er steeds meer testing tools op de markt. Een zeer gunstige ontwikkeling voor marketeers die fact-based willen werken. Uit welke testing tools kun je kiezen?

  1. Content Experiments

    De gratis testing tool binnen Google Analytics is zeer eenvoudig te installeren en te gebruiken. Deze tool heeft echter wel zijn beperkingen:

    • Je kunt geen multivariate tests opzetten

    • Je kunt alleen split URL-tests opzetten

    • GEO & behavorial targeting zijn nog niet mogelijk

    • Je dient voor iedere test een code te plaatsen op de controle pagina. Voor WordPress gebruikers is dit overigens niet het geval. WordPress heeft wel een plug-in waarmee je direct tests kan gaan opzetten.

  2. Visual Website Optimizer

  3. SiteSpect

  4. Optimizely

​Lees alles over de mogelijkheden van deze testing tools op Webanalisten.nl.

Vier veel voorkomende misvattingen over SEO

Je zult ongetwijfeld wel eens eerder gelezen hebben over misvattingen die mensen over SEO hebben, zoals de weerlegging van The Inconvenient Truth About SEO. Lunametrics’ Travis Loncar gaat in zijn blog echter in op iets anders: veel voorkomende misvattingen over SEO binnen de SEO-industrie. De best practices zijn vaak een goed uitgangspunt, maar als je nooit verder kijkt, kan je een verkeerd beeld krijgen over hoe zaken echt werken. In deze post bekijkt hij vier veel voorkomende misvattingen over SEO best practices:

  1. De title tag en meta description worden bij een bepaald aantal tekens afgekapt

  2. 302 redirects geven nooit link value door

  3. Ongeacht de grootte van je website, je MOET een XML Sitemap insturen

  4. Het afwijzen van slechte links geeft de site zijn pre-Penguin SERPs waardering terug

Wil je weten waarom deze ideeën over best practices misvattingen zijn, en hoe je het wel goed moet doen? Lees het hele artikel op Webanalisten.nl.

Waarom de huidige Nederlandse cookiewet zo zinloos is

Onduidelijkheid over de zogenoemde Cookiewetgeving is er nog steeds (zie de meest recente ontwikkelingen). In de praktijk wagen sinds 1 januari van dit jaar veel sites wel een poging om aan de wetgeving te voldoen. Veel geld en uren zijn geïnvesteerd in velerlei oplossingen. Met deze oplossingen zijn nu ook meer en meer cijfers vrijgekomen. Hiernaar kijkende is er maar 1 conclusie mogelijk:

“De Nederlandse interpretatie van de Europese richtlijnen ten aanzien van het omgaan met cookies en soortgelijke bestanden is totaal onzinnig.”

Er is in mijn ogen maar een goede mogelijkheid: leg het beheer van cookies op een centrale plek bij de gebruiker. In de browser, waar cookie management al sinds mensenheugenis zit. In je browser komt de website en de eventueel ongewenste reclame binnen. Net zoals in je brievenbus. Daar manage je ook met een ja / nee sticker de ongewenste reclame. In je browser kun je zelf je third party cookies uitzetten. Een groot deel van alle retargeting verdwijnt daarmee, de analytics, feedback, a/b-test en on-site targeting tools blijven werken en nagenoeg alle functionaliteiten van de website ook!

Lees Ton Wesseling's hele betoog over waarom de huidige Nederlandse cookiewet zo zinloos is op Webanalisten.nl

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Eric van Oevelen

    De oplossing in de laatste alinea klinkt zo simpel dat je je afvraagt waarom de overheden daar niet voor gekozen hebben.


    30 januari 2013 om 08:44
    Hans van Schip

    De logische “back to basics” oplossing, in dit geval management in de browser door gebruiker zelf, is denk ik niet door Den Haag gezien omdat ze gewoon niet met ons “vakidioten en deskundigen” gesproken hebben.

    Duidelijk is het hele debat in politiek Den Haag zonder inbreng van ervaren deskundigen.

    Daar ligt de kern van deze onzinnige wetgeving en de interpretatie van de verschillende overheden per land.


    30 januari 2013 om 09:04
    123privacy.nl cookiewet oplossing

    Helemaal mee eens. Maar helaas moeten we het doen met deze wet. Om dan 2 topics te combineren, de conversie meet tools plus de cookiewet? Middels onze oplossing valt de conversie van je cookiepopup volledig te meten. Daarmee kun je toch je statistieken een klein beetje verrijken en zo toch wat zinnigs zeggen over de statistieken die je wel mag verzamelen.


    4 februari 2013 om 10:18
    Marcel Landeweerd

    Naar mijn idee zou er ook een standaard moeten komen waarbij cookies op browser niveau worden geregeld. Dat is stukken eenvoudiger en zorgt er tevens voor dat dit ook internationaal afgedwongen kan worden. Nu wordt het bij de beheerder neergelegd wat zorgt voor veel verschillende popups…


    5 februari 2013 om 11:30
    Freek Kanters

    Ik sluit me aan bij meneer Blacquiere. Ik denk dat op dit moment SEO alles behalve dood is. Of dit in de toekomst gaat gebeuren sluit ik zeker niet uit. Het is een hele dynamische markt die constant veranderd. Het is hierdoor moeilijk te bepalen hoe het er over een jaar uitziet. Als je bijvoorbeeld je op je website teksten hebt staan die gericht zijn op een bepaald zoekwoord en je daar de hele site op afstemt zal die beter scoren dan dezelfde site die dat helemaal niet heeft gedaan en met teksten over een compleet ander onderwerp.


    18 februari 2013 om 10:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!