Nederlander bovengemiddeld gehecht aan tv

15 december 2005, 19:22

Nederland is bovengemiddeld gehecht aan de tv; 66 procent van de Nederlanders zegt meer dan twee uur per dag tv te kijken, terwijl 54 procent van de Europeanen zo fanatiek is.

Vooral de vijftigplusser lijkt geen afstand te kunnen doen van de beeldbuis: maar liefst 73 procent van de Nederlandse vijftigplussers kijkt dagelijks langer dan twee uur tv. Van hun Europese leeftijdsgenoten zegt ‘slechts’ 62 procent net zo vaak aan de buis gekluisterd te zijn. Dit blijkt uit een Europees onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van kabelbedrijf UPC.

UPC voerde voor de tweede keer onderzoek uit naar het tv-kijkgedrag in Europa. Gekeken is naar de manier waarop mensen televisie beleven en welke rol tv in hun leven speelt. De respondenten beantwoordden tevens vragen over de invloed van politieke en religieuze programma’s op zichzelf en op de samenleving. UPC voerde het onderzoek in november uit onder meer dan 6.000 Europeanen uit veertien landen: Nederland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Ierland, Noorwegen, Zweden, Belgi?, Roemeni?, Polen, Hongarije, Tsjechi?, Slowakije en Sloveni?.

Dagelijks meer dan twee uur televisiekijken.

De jongere Nederlandse generatie kan er ook wat van: zestig procent van de 16- tot 29-jarigen kijkt dagelijks meer dan twee uur televisie. Hun Europese generatiegenoten doen het rustiger aan: gemiddeld kijkt nog geen vijftig procent meer dan twee uur per dag. Het meest fanatieke kijkerspubliek woont in Frankrijk: maar liefst zeventig procent van de Fransen kijkt vrijwel dagelijks meer dan twee uur televisie. In tegenstelling tot de Zwitsers, daar kijkt slechts 31 procent zo veel.

Drie of meer toestellen in huis.

Dat Nederlanders zo vaak en lang televisie kijken, lijkt niet verwonderlijk gezien het aantal tv’s dat een huishouden bezit. 38 procent van de ondervraagden heeft drie of meer televisies in bezit. Nederland bezet hiermee een tweede plaats binnen het onderzoek. Alleen de Ieren hebben per huishouden meer televisies verzameld: niet minder dan 53 procent van de Ieren heeft thuis drie of meer televisies staan. Ter vergelijking: in Tsjechi? heeft slechts vijf procent dit aantal tv-toestellen in huis.

Liefst vermaak.

Bijna driekwart van de Nederlandse vijftigplussers noemt ‘ge?nformeerd worden’ als belangrijkste reden om televisie te kijken. Meer dan de helft van deze groep noemt als tweede reden ‘om te leren’.

Onder de jongeren is dit heel anders: daar geeft maar liefst 68 procent entertainment aan als voornaamste reden om de televisie aan te zetten, terwijl minder dan een kwart (24 procent) in de eerste plaats informatie wil ontvangen.

Beide groepen bespreken tv-programma’s graag met anderen. 91 procent van de jongeren doet dit tegenover 88 procent van de ouderen. De jongeren praten er echter het liefst met hun familie of vrienden over (55 procent) terwijl meer dan de helft van de vijftigplussers programma’s bespreekt met zijn partner.

Bron: persbericht UPC

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    venturo

    wazig rapport met ook nog eens vreemde uitkomsten. waar staat sport in dit prachtige onderzoek? sport behoort tot de best bekeken programma’s en is dominant in het kijkgedrag van de TV consument. daar waar het sportaanbod toeneemt neemt ook de kijktijd toe.


    15 december 2005 om 21:18
    media

    Ben ook wel benieuwd naar de details van dit onderzoek. Erik, heb je ook een link naar het onderzoeksrapport?


    15 december 2005 om 21:27
    evroekel

    Helaas gisteravond lange tijd gezocht naar nadere info maar niet gevonden, om die reden nog getwijfeld zal ik het live zetten of niet? Ik heb het via UPC persbericht via perssupport van ANP verkregen, maar zelfs op de site van UPC kon ik (nog) geen aanvullende info vinden.


    16 december 2005 om 12:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!