Nederlander bovengemiddeld gehecht aan tv

Nederlander bovengemiddeld gehecht aan tv
, ING Groep
@evr

Nederland is bovengemiddeld gehecht aan de tv; 66 procent van de Nederlanders zegt meer dan twee uur per dag tv te kijken, terwijl 54 procent van de Europeanen zo fanatiek is.

Vooral de vijftigplusser lijkt geen afstand te kunnen doen van de beeldbuis: maar liefst 73 procent van de Nederlandse vijftigplussers kijkt dagelijks langer dan twee uur tv. Van hun Europese leeftijdsgenoten zegt ‘slechts’ 62 procent net zo vaak aan de buis gekluisterd te zijn. Dit blijkt uit een Europees onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van kabelbedrijf UPC.

UPC voerde voor de tweede keer onderzoek uit naar het tv-kijkgedrag in Europa. Gekeken is naar de manier waarop mensen televisie beleven en welke rol tv in hun leven speelt. De respondenten beantwoordden tevens vragen over de invloed van politieke en religieuze programma’s op zichzelf en op de samenleving. UPC voerde het onderzoek in november uit onder meer dan 6.000 Europeanen uit veertien landen: Nederland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Ierland, Noorwegen, Zweden, Belgi?, Roemeni?, Polen, Hongarije, Tsjechi?, Slowakije en Sloveni?.

Dagelijks meer dan twee uur televisiekijken.
De jongere Nederlandse generatie kan er ook wat van: zestig procent van de 16- tot 29-jarigen kijkt dagelijks meer dan twee uur televisie. Hun Europese generatiegenoten doen het rustiger aan: gemiddeld kijkt nog geen vijftig procent meer dan twee uur per dag. Het meest fanatieke kijkerspubliek woont in Frankrijk: maar liefst zeventig procent van de Fransen kijkt vrijwel dagelijks meer dan twee uur televisie. In tegenstelling tot de Zwitsers, daar kijkt slechts 31 procent zo veel.

Drie of meer toestellen in huis.
Dat Nederlanders zo vaak en lang televisie kijken, lijkt niet verwonderlijk gezien het aantal tv’s dat een huishouden bezit. 38 procent van de ondervraagden heeft drie of meer televisies in bezit. Nederland bezet hiermee een tweede plaats binnen het onderzoek. Alleen de Ieren hebben per huishouden meer televisies verzameld: niet minder dan 53 procent van de Ieren heeft thuis drie of meer televisies staan. Ter vergelijking: in Tsjechi? heeft slechts vijf procent dit aantal tv-toestellen in huis.

Liefst vermaak.
Bijna driekwart van de Nederlandse vijftigplussers noemt ‘ge?nformeerd worden’ als belangrijkste reden om televisie te kijken. Meer dan de helft van deze groep noemt als tweede reden ‘om te leren’.

Onder de jongeren is dit heel anders: daar geeft maar liefst 68 procent entertainment aan als voornaamste reden om de televisie aan te zetten, terwijl minder dan een kwart (24 procent) in de eerste plaats informatie wil ontvangen.

Beide groepen bespreken tv-programma’s graag met anderen. 91 procent van de jongeren doet dit tegenover 88 procent van de ouderen. De jongeren praten er echter het liefst met hun familie of vrienden over (55 procent) terwijl meer dan de helft van de vijftigplussers programma’s bespreekt met zijn partner.

Bron: persbericht UPC


Geplaatst in

Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.