Nederland overtuigend Europees kampioen op LinkedIn

30 augustus 2018, 06:00

Voor mijn trainingen en lezingen over LinkedIn doe ik regelmatig onderzoek op LinkedIn naar het gebruik in een bepaalde regio, sector of land. Dat doe ik met behulp van Sales Navigator (de betaalde sales-tool van LinkedIn). Afgelopen zomer ben ik in het totale LinkedIn gebruik van 44 Europese landen gedoken. En wat blijkt, op bijna alle vlakken zijn wij Nederlanders oppermachtig. Prachtig!

Het onderzoek

Allereerst ben ik via allerlei bronnen gaan zoeken naar welke landen er precies onder Europa vallen, hoeveel inwoners zij hebben en hoe groot de beroepsbevolking is. Ook heb ik een onderverdeling gemaakt tussen de verschillende Europese regios (Oost, West, Noord en Zuid). Vervolgens ben ik per land de data gaan verzamelen die beschikbaar is in Sales Navigator. Alle data is samengevoegd in old skool Excel. Het geheel is een rapport geworden van ruim tachtig pagina’s over The State of LinkedIn voor augustus 2018.

Grote verschillen

Tussen de Europese regio’s zitten grote verschillen. Waar West- en Noord-Europa nagenoeg gelijk optrekken, blijft Zuid-Europa een beetje achter. In Oost-Europa is duidelijk sprake van een opkomende markt. Qua gebruik onder de beroepsbevolking en activiteiten lopen ze ver achter op de rest van Europa. Dit is vooral terug te vinden in het gebruik bij Rusland. Daar heeft slechts 8 procent van de beroepsbevolking een LinkedIn-profiel.

Onverwachte toppers

Nederland is koploper. In Nederland heeft maar liefst 74,5 procent van de totale beroepsbevolking een LinkedIn-profiel. In de top tien hebben alle landen een penetratie onder de beroepsbevolking van ruim 50 procent. In de lijst een paar opvallende landen zoals Malta, Luxemburg en IJsland. Een mogelijke verklaring zit volgens mij in het feit dat deze landen veel internationaal zaken doen.

De Duitsers komen eraan

Wanneer we kijken naar de groeicijfers over de laatste drie maanden zien we dat Duitsland en Polen een grote groei doormaken. Qua groei komt Nederland niet voor in de top tien, maar hier kan sprake zijn van een bepaalde verzadiging. De groei in Duitsland is niet vreemd. Met een kantoor in Munchen met maar liefst tachtig medewerkers wordt hard gewerkt aan het bewerken van de DACH regio. Binnenkort opent LinkedIn een tweede kantoor in Berlijn. Nu de vakantie weer voorbij is zal de groei snel verder toenemen, is de verwachting.

Nederlanders actieve delers

Wij Nederlanders zijn, vergeleken met de andere Europeanen, heel actief op LinkedIn. Eén op de zeventien Nederlandse gebruikers heeft de afgelopen maand een update geplaatst (gemeten begin augustus). Ook in Luxemburg is ruim 5 procent van de gebruikers actief aan het delen. Voor een vakantieperiode is dat een goede score. Helaas is het niet mogelijk om data te verzamelen over de interactie (likes en reacties).

Opvallende zaken

In het overgrote deel van de onderzochte Europese landen is de ICT-sector het meest vertegenwoordigd, gevolgd door de bouwsector en de financiële sector. Dit is ook terug te vinden in de landenoverzichten in het rapport. Leuke opvallende uitzonderingen zijn bijvoorbeeld Malta waar de gokindustrie de grootste sector is, Vaticaanstad (Religieuze instellingen) en Griekenland (Retail). Het merendeel van de Europese gebruikers heeft een functie in Business Development of Sales.

Volledige rapport?

Het volledige onderzoek kun je gratis downloaden. Het onderzoek zal ik periodiek opnieuw uitvoeren en ook uitbreiden indien Sales Navigator extra informatie ontsluit. Mocht je suggesties hebben over wat je terug zou willen zien in een toekomstige versie, dan hoor ik dat graag in de comments hieronder.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Olivier

    Dank! Ga die eens op mijn gemak doorspitten!


    30 augustus 2018 om 10:05
    Posdijk

    Waar een klein land groot in kan zijn…

    Mooi onderzoek, interessante gegevens!


    30 augustus 2018 om 15:59
    Judith de Pagter

    Mooie research! Interessant artikel. Dank voor het delen!


    30 augustus 2018 om 17:23
    Trudy Pannekeet

    Interessante gegevens Jan-Willem. Ben benieuwd hoe actief wij delen in een niet-vakantiemaand. Kun je dat binnenkort ook delen? Thx


    31 augustus 2018 om 14:08
    Harald Rotgers

    Heb je ook gekeken naar het waarom van het achterblijven van sommige landen? Is dat bijvoorbeeld omdat in die landen alternatieven voor LinkedIn populair zijn? Of zijn deze landen veel minder actief op (zakelijke) social media?


    2 september 2018 om 13:42
    Jan Willem Alphenaar

    @Trudy, dat komt in de update van November. Maar ik monitor dat alvast per maand.


    2 september 2018 om 13:45
    Jan Willem Alphenaar

    @harald – Het waarom is lastig te achterhalen. Het is bekend dat er in Duitsland een presence is van Xing, deze is echter niet veel groter dan die van LinkedIn. Met de huidige groei zal LinkedIn in 2019 groter zijn dan Xing in Duitsland. In Frankrijk had je Viadeo, maar die tellen ook niet echt meer mee.

    Ik denk nog steeds dat de oorzaak van onze dominantie ligt in een viertal zaken:

    1. Onze internet dichtheid;

    2. Hyves – daardoor waren wij al snel social savvy

    3. Toen LinkedIn (2004) begon was het alleen Engelstalig. Wij Nederlanders zijn gewend dat software in de regel eerst Engelstalig is. Dus wij hebben daar geen probleem mee. Daarom liepen wij al snel mee op LinkedIn. Duitsers, Fransen en Spanjaarden willen de software in eigen taal en dat kwam pas veel later.

    4. Omdat wij vanaf begin in Europa koploper waren, kregen we al snel een LinkedIn Benelux kantoor in Amsterdam. Daar hebben Eugenie, Lena en Marcel veel missionaris werk gedaan.


    2 september 2018 om 13:50
    Marianne

    Het feit dat Nederlanders een overleg- en praatcultuur hebben, helpt volgens mij ook in de digitale communicatie.


    3 september 2018 om 11:17
    Machteld de Kreij

    Leuk onderzoek! Wellicht voor persoonlijke ontwikkeling goed om dit met een PowerBI tool te doen zoals Microsoft Dynamics. Ik ken wel iemand die je daar graag mee wil helpen 😉


    3 september 2018 om 13:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!