Naar welk deel van de resultaten kijkt een zoekmachinegebruiker?

Naar welk deel van de resultaten kijkt een zoekmachinegebruiker?

Naar welk deel van de resultaten kijkt een zoekmachinegebruiker?

Traffic4u meldde eerder deze week al vanaf Search Engine Strategies in New York over het eyescan-onderzoek van Enquiro. In een eyescan- of eyetrackingonderzoek wordt gekeken naar welk deel van de zoekresultaten een gebruiker van (in dit geval) Google kijkt. Via de weblog van Eyetools heb ik inmiddels ook interessant beeldmateriaal en achtergrondinformatie kunnen vinden.

Update:
Voor de geinteresseerden heb ik de visibility van de organische en de gesponsorde resultaten grafisch weergegeven. Hieruit blijkt bijv. dat een top-positie bij de gesponsorde koppelingen een vergelijkbare visibility heeft als de zesde plaats in de organische zoekresultaten. Voor alle duidelijkheid, het zijn slechts indicatieve cijfers.

Visibilty organic vs sponsored or paid results

Bron:
http://www.prweb.com/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 16 reacties op dit artikel

  • Inderdaad interessant. Ik had bv. nooit gedacht dat zoveel mensen op de bovenste gesponsorde link (boven de zoekresultaten) zouden klikken. Het lijkt de meest aangeklikte link te zijn.

    geplaatst op
  • uhm.. ben ik nou gek of is het bovenste resultaat in google helemaal geen gesponsorde link ?

    wel interessant onderzoek... interessant inderdaad om te kijken in welke mate de gesponsorde links bekeken worden..

    geplaatst op
  • Er zit een foutje in je grafiek, Marco. Zoals Anders hierboven ook al opmerkte is de bovenste vermelding geen organische, maar een gesponsorde (top-)link.

    geplaatst op
  • @nikao: in de screenshot is het bovenste resultaat wel degelijk een gesponsorde koppeling.

    @anders: het gaat, voor zover ik kan beoordelen, niet over het klikgedrag maar over de zichtbaarheid; deze is van een gesponsorde koppeling boven de organische resultaten inderdaad ca. 100 procent.

    @carl: grafiek was inderdaad niet helemaal duidelijk (inmiddels aangepast); toch zijn de cijfers zoals ik die heb verwerkt wel degelijk de organische vs gesponsorde links (zie ook cijfers in betreffende persebericht).

    geplaatst op
  • Uit de legenda maak ik op dat paarse kruisjes de kliks voorstellen. Zie http://www.eyetools.com/inpage/heatmap_legend.htm

    En in de grafiek in het artikel is de bovenste gesponsorde link helemaal bedolven onder die kruisjes.

    geplaatst op
  • Schijnbaar kijk ik heel anders naar Google en klik ik al helemaal anders.

    Zo'n top banner advertentie valt mij vrijwel nooit op, ik kijk er meteen overheen naar het eerst resultaat, of het 2de indien het eerste resultaat een kleine tekst heeft en geen 'bold' tekst dus je zoekopdracht niet in de titel.
    Persoonlijk denk ik dat de meesten dit net als mij doen.
    Een goed voorbeeld van wat ik zelf gemerkt heb is het zoeken naar 'wehkamp'. Er staat een gesponsorde link van wehkamp, dan op het eerste resultaat alleen www.wehkamp.nl in de titel dus een erg klein blok, en dan mijn site met de wehkamp advertentie met een uitgebreide omschrijving.
    In bovenstaand geval klikken er rond de 500 mensen dagelijks om mijn link. Als de resultaten wisselen en wehkamp in de 'gewone' zoekresultaten ook een extra omschrijving bevat dan klikken er nog maar 50 mensen per dag terwijl het dezelfde positie is, alleen een groter blokje heeft. Volgens het eyetool onderzoek zouden er kijkend naar het aantal kruisjes zo'n 1500 mensen dagelijks op de top banner van wehkamp klikken. Ik betwijfel dat.... En als het bovenste resultaat door 100% gezien wordt, waarom klikken ze daar dan toch niet op als er verder geen informatie staat? Ik neem aan dat als ze naar wehkamp zoeken ze toch op hun site willen komen.

    Ik klik regelmatig verder naar volgende pagina's terwijl dat in dit voorbeeld maar 1 keer schijnt gebeurd te zijn, hoewel dat misschien wel gevraagd was om niet te doen.

    Als die kruisjes echt alle kliks betekenen waren de testers niet echt veelvuldige Google gebruikers. Ik weet bijvoorbeeld dat je echt niet hoeft te klikken op de beschrijvingstekst, alleen de titels werkt.

    Wat betekenen de 'halve' kruisjes op het google logo?

    Ik zou in een vervolg onderzoek graag eens willen zien wat er gebeurd als men op de eerste link geklikt heeft maar niet tevreden en dan verder kijkt. Hebben dan de soms iets betrouwbaardere rechter advertenties meer aandacht? Bij mij wil dat nog wel eens voorkomen dat als de resultaten links niet goed zijn ik rechts ga kijken.

    geplaatst op
  • Dit vindt ik een totaal onbelangrijk onderzoek. Het gaat er namelijk om welke er het eerst wordt aangeklikt en niet waar men het eerst naar kijkt. Volgens mij is de klik test nog makkelijker te achterhalen. Zijn daar al resultaten over.

    geplaatst op
  • @Ronald
    Je hebt gelijk dat de zichtbaarheid van een zoekresultaat er op zich niet zoveel toe doet. Je wilt dat mensen ook daadwerkelijk doorklikken naar je website.

    Mensen klikken pas door als ze iets zien dat ze 'triggert'. Ze moeten dus iets zien dat hun aandacht trekt en aansluit bij de zoekopdracht. Het onderzoek toont aan dat van de websites op bijvoorbeeld positie 3 of 4 alleen de eerste paar woorden gescant worden. Daar wil je dus iets interessants hebben staan.

    Veel mensen gebruiken als paginatitel hun bedrijfsnaam gevolgd door bijvoorbeeld het onderwerp van de pagina. Volgens dit onderzoek moet je dat omdraaien om je 'organic' click through te verhogen.

    geplaatst op
  • correctie, ik bedoelde natuurlijk Roland ;)

    geplaatst op
  • @Anders, Boudewijn: voor zover ik het begrijp zijn de kruisjes NIET waar geklikt wordt maar waar de aandacht naar toe gaat. Dit onderzoek zegt nog niets over het klikgedrag!

    @Roland: Alhoewel het klikgedrag voor de meeste adverteerders het meest relevant zijn, is het onderzoek naar zichtbaarheid wel degelijk interessant. Denk aan effect van zoekmachine marketing voor branding. Verder zal er zeker een relatie bestaan tussen zichtbaarheid en klikgedrag.

    Vwb relatie klikgedrag en positie in zoekmachines, zie o.a.
    Het belang van de positie bij gesponsorde koppelingen

    Ik moet nog ergens wat meer cijfers hebben over de relatie tussen klikgedrag en positie. Duik deze week nog wel in mijn archief.

    geplaatst op
  • Zoals Anders al opmerkte zijn de kruisjes wel kliks: http://www.eyetools.com/inpage/heatmap_legend.htm

    geplaatst op
  • Boudewijn, ik heb dat deel ook gelezen maar hoe verklaar je dan de kruisjes op, bijvoorbeeld, het logo van Google en andere plaatsen in de kop van de pagina?

    geplaatst op
  • Marco: dat is wat ik dus ook schreef.
    Het logo zou nog kunnen, omdat je dan naar de frontpage terug gaat.


    Als die kruisjes echt alle kliks betekenen waren de testers niet echt veelvuldige Google gebruikers. Ik weet bijvoorbeeld dat je echt niet hoeft te klikken op de beschrijvingstekst, alleen de titels werkt.


    Ik wilde niet meteen suggeren dat de testpersonen niet al te slimme personen waren ;)
    Het lijkt mij erop dat of het systeem van eyetools niet klopt, of dat het beginners waren die nooit Google gebruiken en niet al te veel achter een computer zitten. Bij dat laatste lijkt het me dat dat dan de verkeerde doelgroep geweest is om me te gaan testen. Maar misschien kwamen er bij de regelmatige Google gebruikers geen mooie resultaten uit of vonden de onderzoekers dat ze al te goed wisten waar ze moesten kijken....

    geplaatst op
  • Vaak is het moeilijk om PPC te begrijpen, als je niet echt weet welke trefwoorden men in "real time" gebruikt, kun je wel eens flink wat verkeer naar je site halen maar geen verkoop maken. Betalen per Klik is alleen interessant indien je dus duidelijk weet wat het zoekgedrag is van de bezoekers.

    Het gedrag van teksten is het eigenlijk hetzelfde als een krant, je kijkt naar de titels, <headlines>, dat blijft bij je hangen. Dus belangrijk is goede <h1>, <h2> te gebruiken.

    R. Moonen

    geplaatst op
  • 3 jaar later en men is nog steeds gefascineerd door dit soort heatmaps:
    http://thinkeyetracking.com/wordpress/?p=4

    geplaatst op
  • leugens, grote leugens en statistieken ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.