Minder bingewatchen, meer mobilewatchen

12 april 2021, 10:30

In 2020 zijn óók opa en oma meer en langer op hun mobieltje gaan kijken

Dat het mobiele telefoongebruik is toegenomen mag geen verrassing zijn. Maar nu zijn ook de cijfers en feiten bekend! Levert dit een bevestiging van het vermoeden op, of ligt het anders?

De mobiele telefoon. We zijn er zowat mee vergroeid en hebben hem bijna 24 uur per dag bij ons in de buurt liggen. Ons mobieltje blijft met al die pushberichten en geluidsmeldingen maar om aandacht schreeuwen. Dit betekent niet alleen maar slechte dingen. Voor marketeers biedt deze ‘verslaving’ juist een kans. Wij lazen mee met de uitkomsten van het State of Mobile-rapport van 2021 en nemen je mee langs de meest opvallende trends en ontwikkelingen op het gebied van de mobiele markt.

Het State of Mobile 2021-rapport

Het State of Mobile-rapport van App Annie, een bedrijf dat inzichten geeft over de app-markt, data science en advertentieanalyses, wordt jaarlijks gepresenteerd. Het doel van deze inzichten is om mobiele uitgevers en merken handvatten te geven om de beste mobiele ervaringen te creëren die bijdragen aan de groei van inkomsten, betrokkenheid en merkloyaliteit. Voor dit onderzoek is in grote lijnen naar Amerika gekeken, maar toch levert het rapport ook voor ons interessante inzichten op. De complete wereld zat vorig jaar immers in lockdown.

Voor dit rapport zijn er 11 verschillende industrieën en 30 markten uitgebreid onder de loep genomen. Ondanks dat het afgelopen jaar een tijd was van veel thuiswerken, was er een groei te zien van de mobiele gebruiksgewoonten. Het mobieltje wordt hierdoor meer en meer een cruciaal instrument om je klanten te betrekken bij je merk.

Aan de hand van de zeven belangrijkste punten uit het rapport neem ik je mee in de 2021-analyse:

1. Mobiel verslaat televisie

Uit het rapport komt naar voren dat de consument in 2020 in alle landen van het onderzoek méér op hun mobieltje is gaan kijken. Dit ten koste van het ‘ouderwetse’ televisiekijken. Kijken we naar Amerika, dan keek men gemiddeld 3,7 uur per dag naar de tv. Daar tegenover keken zij 4 uur per dag op het scherm van hun mobieltje. Toch werd recent duidelijk dat de televisie nog steeds goed is voor maar liefst 91 procent van alle kijktijd.

2. Ook de boomers raken verslaafd

Over het algemeen bestaat het beeld dat vooral de jongste generatie niet van de smartphone is af te slaan. Maar uit het rapport blijkt nu dat dit niet helemaal klopt. Ja, het is zo dat de zogenoemde Gen Z elk jaar meer tijd is gaan besteden aan hun telefoon, maar dit geldt net zo goed voor de millennials en Gen X en babyboomers. Opvallend is dat vooral de laatste twee groepen het hoogste stijgingspercentage mobielgebruik tonen.

Leuk om te zien is ook de verschillen in appgebruik tussen deze groepen. Gen Z kiest massaal voor Snapchat en Twitch, terwijl de millennials sneller kiezen voor Discord en LinkedIn. Gen X en de babyboomers gebruiken dan weer de apps Ring en Nextdoor. Dit laat goed zien dat er maar heel weinig overeenkomsten zijn tussen waar de verschillende groepen hun smartphone voor gebruiken.

3. De complete mobiele markt laat groei zien

Niet alleen het mobiele gebruik is gestegen, ook de uitgaven op de mobieltjes nam toe. In 2020 zijn er 7 procent meer apps gedownload dan in 2019 en er werd 20 procent meer uitgegeven in de appstores. Daarnaast zaten de mensen in 2020 gemiddeld 4,2 uur op hun mobiele telefoon, terwijl dit in 2019 nog grofweg 3,7 uur was. Dat biedt kansen voor mobiele advertenties, dachten de bedrijven. En ook dat is terug te zien: in het afgelopen jaar werd 240 miljard dollar uitgegeven aan advertentie-uitgaven. Voor dit jaar is dat, op basis van de groei van vorig jaar, geraamd op 290 miljard dollar. Een grote toename dus.

4. Gamen op mobieltjes

Maar waar wordt al die extra tijd op de mobieltjes dan precies aan besteed? Zoals hierboven al aangegeven vooral aan social-media-apps als Snapchat, Twitch en Discord, maar ook gaming is steeds populairder op het kleinere scherm. Met name casual games hebben hierin een groot aandeel. Casual games als Among Us! of ROBLOX maken voor bijna 80 procent van de gamedownloads op het mobieltje uit.

Vooral casual games zijn in trek op de smartphone

5. TikTok is up and running

Dat de consument zijn smartphone veel gebruikt voor de sociale bezigheden is wel helder. Maar bij welke apps ligt dan precies de voorkeur? In Amerika is men het afgelopen jaar massaal verliefd geworden op het videoplatform TikTok. Het gebruik van dit sociale medium is zelfs nog hoger geworden dan Facebook.

6. Streaming gaat skyhigh

Het streamen van content is steeds populairder. Dat streamingplatforms als Netflix de afgelopen jaren met grote stappen zijn gegroeid wisten we al wel, maar nu is ook duidelijk dat men hier veel naar kijkt via de zogenoemde ‘zakcomputer’.

Tijdens de periode van lockdowns piekten de streamingdiensten

Vooral in het tweede kwartaal van 2020, de periode van lockdowns door de pandemie, piekte de tijd die men doorbracht in de streaming-apps. En dan ook nog met grote cijfers. Aangenomen wordt dat de consument door corona in landen als Amerika, Zuid-Korea en het Verenigd Koninkrijk respectievelijk 85, 80 en 60 procent méér is gaan streamen dan het jaar daarvoor.

De platformen die het meest zijn gebruikt zijn Netflix, Disney+ en Amazon Prime Video.

7. Mobieltje niet alleen ter ontspanning

Het afgelopen jaar is de smartphone niet alleen maar meer gebruikt om series te bingewatchen en spelletjes te spelen. Ook voor onze financiën zaken zaten we meer op het rechthoekige scherm te turen. Door de toename van financiële apps is de participatie in de economische wereld toegenomen. Dat komt vooral door het feit dat mensen apps het meest prettige en laagdrempelige kanaal vinden om mee te doen bij investeringen en beleggingen.

Thomas Romers schrijft als redacteur voor Marketingfacts. Binnen de marketing ligt mijn grootste interesse in branding en (online) communicatie via bijvoorbeeld de socials. Daarnaast klim ik graag in de pen om interessante, prikkelende artikelen te publiceren. Verder lees ik alles wat los en vast zit over auto's, politiek en het overige nieuws in onze maatschappij. Ter ontspanning ben ik vaak buiten en op de racefiets te vinden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!