Met data storytelling zijn CEO’s efficiënter bezig op LinkedIn

9 september 2020, 11:21

door Galimir Dilkin, oprichter van Connected Circles

Iedereen die actief is op LinkedIn weet hoeveel tijd het kost om online aanwezigheid op te bouwen. Content publiceren, specifieke mensen benaderen en contact onderhouden met je netwerk kost tijd en is niet eenvoudig. Hoe kun je efficiënt monitoren wie je bereikt met je content en reacties snel opvolgen om connecties te onderhouden en sales uit LinkedIn te halen?

Een van de belangrijkste zaken voor elk bedrijf is vertrouwen – van consumenten, werknemers, partners en alle andere relevante belanghebbenden. Naarmate marketing van merken naar mensen verschuift, wordt met name van CEO’s verwacht dat ze zichtbaar, toegankelijk en menselijk zijn. Digitale communicatie via professionele platformen zoals LinkedIn biedt hen een van de meest effectieve en efficiënte manieren om al hun belanghebbenden aan te spreken en vertrouwen op te bouwen, in hun merk, of nog belangrijker, in hun leiderschap.

LinkedIn maakt het gebruikers moeilijk om snel berichten van anderen terug te vinden

Maar het valt niet mee om tot zinvolle gesprekken te komen. LinkedIn maakt het gebruikers moeilijk om snel posts of berichten van anderen terug te vinden. Bij meer dan 200 connecties wordt een feed een rommelige stroom van willekeurige posts. In de overvolle digitale wereld is het vaak moeilijk om ervoor te zorgen dat je de juiste doelgroep bereikt, de juiste inhoud publiceert en de gewenste impact creëert.

Het antwoord? Data

Toch is wel de bedoeling: groeien op LinkedIn en het merk en leiderschap van het merk te versterken. LinkedIn zelf biedt slechts beperkt analysemogelijkheden, met name voor persoonlijke profielen. Dat zette ons aan tot het ontwikkelen van eigen tools om openbare LinkedIn-data te verzamelen, te analyseren en te visualiseren.

Die gaven wel inzicht, maar niet op de manier waar we op hoopten. We merkten dat het ophalen van de data en de visualisatie daarvan niet altijd leidde tot een actie door onze klanten, omdat het vaak lastig is de juiste vervolgstap uit die rapporten te ontwaren.

Het werd pas echt interessant toen we onze analyses combineerden met data storytelling. Data storytelling zet rapporten om in verhalen, met als doel eenvoudig inzichten uit data te halen en zo bij te dragen aan snellere en betere besluitvorming. Samen met het bedrijf Toucan Toco ontwikkelden we een interactief LinkedIn Analytics-dashboard. Hiermee kunnen we de eigenaren van een persoonlijk LinkedIn-profiel eenvoudig betrekken bij de prestaties van hun profiel.

Growth positioning-succes

Om ‘growth positioning’ voor CEO’s succesvol te kunnen toepassen hebben we de volgende informatie in het dashboard verwerkt.

Om te beginnen geeft het dashboard inzicht in de prestaties van het eigen profiel en de eigen posts: het aantal reacties, likes, nieuwe connecties. Dankzij de duidelijke visualisatie van deze data, wordt het eenvoudig om te testen welke content wel en niet werkt. Dit leidt tot bruikbare inzichten, waarop de contentstrategie kan worden aangepast.

Een belangrijk onderdeel van het creëren van thought leadership is een overzicht van wat collega’s zeggen en wat de concurrentie deelt. Door inzicht in onderwerpen waar peers in de branche over praten, wordt duidelijk hoe je je kunt onderscheiden op LinkedIn. Zo kan je je unieke ‘stem’ vinden en zo een krachtig en relevant netwerk opbouwen.

Het is ook mogelijk om posts van anderen te analyseren

Het is ook mogelijk om posts van anderen te analyseren. Het LinkedIn-dashboard laat de laatste posts van de peers zien én de prestaties van die content, zoals engagement. Dit geeft weer aanknopingspunten voor het formuleren van eigen posts.

Tweerichtingsverkeer

Vanzelfsprekend draait het niet alleen om zenden, social media is tweerichtingsverkeer. Het doel is om waardevolle relaties aan te gaan. Voor het vinden van de juiste connecties wordt ook data gebruikt. Door middel van een visualisatie van de groei van het netwerk ontstaat inzicht in de acceptatiegraad van een persoonlijk profiel. Wie zijn de mensen die een connectie worden, welke functies bekleden ze, in welke sector werken ze? De visualisatie met data storytelling legt segmenten in connecties op basis van functie bloot. Met deze kennis kan de eigenaar van het profiel relevantere berichten plaatsen.

Onderdeel van het behalen van succes op LinkedIn is het ook daadwerkelijk aangaan van gesprekken: een reactie achterlaten of een bericht beantwoorden of sturen. In het dashboard is daarom ook een overzicht te zien van de meest recente connecties, reacties en berichten. Dit maakt het makkelijker om met connecties te communiceren en berichten op te volgen. Met shortcuts vanuit het dashboard naar LinkedIn is het makkelijker om doelmatig tijd op het platform door te brengen.

Dankzij data storytelling krijgt LinkedIn-analyse dus een nieuw en actiematiger karakter.

Kari-Anne Fygi
Eindredacteur bij Marketingfacts

Kari-Anne Fygi was eindredacteur Marketingfacts van januari 2020 tot 1 november 2021. Daarvoor was ze redacteur bij Twinkle, eindredacteur bij Frankwatching, eindredacteur bij Tijdschrift voor Marketing, MarketingOnline en Adformatie. Kari-Anne studeerde Amerikanistiek en Economische & Sociale Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Na die studie belandde ze in het journalistieke vak. Vanwege de liefde voor taal, verhaal en schrijven. Met als bonus de liefde voor marketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!