Meeste pay-offs gaan consument volledig voorbij

10 maart 2006, 08:26

Als pay-offs de conclusie is van merkpositionering dan is er voor veel merken aanleiding zich zorgen te maken, aldus Brandhome. Dit Antwerpse communicatie-adviesbureau deed onderzoek naar 250 pay-offs van consumentenmerken onder 330 consumenten.

Slechts een tiental van de pay-offs werden spontaan toegewezen aan de juiste merken. Soms lijkt de pay-offs zelfs reclame te maken voor de concurrenten; 70% van de ondervraagden wees de pay-off “Chocolade met karakter” toe aan Cote d’Or, terwijl deze toebehoort aan Toblerone. Ook de pay-off “Connecting people” van Nokia wezen 40% van de ondervraagden toe aan de Belgische provider Proximus.

Volgens CEO Erik Saelens van Brandhome “behoren de pay-offs die goed scoren tot de merken die de pay-off de tijd geven om aan het merk te vergroeien. In de meeste gevallen gaat het daarbij ook om pay-offs die daadwerkelijk relevant zijn voor het merk en de belevingswereld en iets weergeven van de propositie of deze zelf letterlijk uitdagen”.

Zo en nu een ….

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    mangold

    “Zo en nu een ….” Biertje?


    10 maart 2006 om 08:50
    media

    Heineken? 😉


    10 maart 2006 om 08:55
    Theo Meereboer

    Een Belgisch onderzoek?

    Zoals goedheiligman direct naar Sinterklaas verwijst, dat is nog eens een visie met een verbinding naar de merkwaarden. Let’s make things memorable, of zoiets.


    10 maart 2006 om 11:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!