Meeste pay-offs gaan consument volledig voorbij
Als pay-offs de conclusie is van merkpositionering dan is er voor veel merken aanleiding zich zorgen te maken, aldus Brandhome. Dit Antwerpse communicatie-adviesbureau deed onderzoek naar 250 pay-offs van consumentenmerken onder 330 consumenten.
Slechts een tiental van de pay-offs werden spontaan toegewezen aan de juiste merken. Soms lijkt de pay-offs zelfs reclame te maken voor de concurrenten; 70% van de ondervraagden wees de pay-off “Chocolade met karakter” toe aan Cote d’Or, terwijl deze toebehoort aan Toblerone. Ook de pay-off “Connecting people” van Nokia wezen 40% van de ondervraagden toe aan de Belgische provider Proximus.
Volgens CEO Erik Saelens van Brandhome “behoren de pay-offs die goed scoren tot de merken die de pay-off de tijd geven om aan het merk te vergroeien. In de meeste gevallen gaat het daarbij ook om pay-offs die daadwerkelijk relevant zijn voor het merk en de belevingswereld en iets weergeven van de propositie of deze zelf letterlijk uitdagen”.
Zo en nu een ….
“Zo en nu een ….” Biertje?
Heineken? 😉
Een Belgisch onderzoek?
Zoals goedheiligman direct naar Sinterklaas verwijst, dat is nog eens een visie met een verbinding naar de merkwaarden. Let’s make things memorable, of zoiets.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!