Meer geld naar gesponsorde tv
Ik loop nog wat achter op mijn feeds en emails, maar het artikel op marketingonline.nl over de verschuiving van mediabudgetten is te belangrijk om niet te vermelden. Binnen vijf jaar gaat namelijk 25 procent van de huidige reclamebestedingen naar gesponsorde programma’s aldus een VEA-onderzoek onder adverteerders en reclamebureaus. De onderzoeksrsultaten zijn eind vorige week gepresenteerd op de bijeenkomst Re:set.
Eerder dit jaar bleek uit onderzoek van de BvA dat minder dan 20 procent van de tv commercials daadwerkelijk bekeken wordt. Niet zo vreemd dus, dat adverteerders naar trefzekerder manieren zoeken om de consument met hun merken en producten te confronteren. Ruim tien jaar geleden pionierde Unilver al met het zwaar gesponsorde Koffietijd. En de stroom neem toe: Life & Cooking (Unilever), Wat rij jij (Bovag), Eigen huis en tuin (Praxis), Doodgewoon (Dela), Pimp my room (ABN Amro) en 6Pack (Heineken).
Dit alles vraagt om een omslag bij de reclamebureaus. Zij zijn gewend in 30 seconden filmpjes te denken, met een boodschap vanuit de afzender. Het zal lastig voor hen zijn om te gaan nadenken over een inhoud die relevant is voor de ontvanger. Dit is een stelling waar de adverteerders het meer mee eens zijn (75 procent) dan de reclamebureaus zelf (50 procent). Meer eens zijn beide partijen het over de stelling dat het verdienmodel van de toekomst is: participatie tussen de partijen die samen content cre?ren (adverteerders: 85 procent, reclamebureaus: 75 procent).
De overtuiging dat grote reclamebureaus de omschakeling onmogelijk kunnen maken van het ‘uurtje-factuurtje’ model naar dit veel riskantere participatiemodel wordt niet onderschreven: 44 procent van de re-clamebureaus denkt dit, en 34 procent van de adverteerders. De stelling: ?tv-zenders denken niet vanuit de marketingdoelstellingen van de adverteerder maar vanuit kijkcijfers; een direct samenwerking met zo?n zender is dus niet optimaal voor de adverteerder? vond bijval van 66 procent van de adverteerders en 63 procent van de reclamebureaus. Tot slot de stelling dat adverteerders verblind worden door de ?sexiness? van het ontwikkelen van een tv-programma, maar later zullen inzien dat onduidelijk is wat het doet voor hun merk, onderschrijft 39 procent van de adverteerders en 57 procent van de reclamebureaus.
Lees hier (pdf) de uitkomsten van het onderzoek (n=120=25%).
Bron:
eyeworks, endemol cs zijn de reclameburo’s vd toekomst, duidelijk toch?
Zie een heel duidelijke hoek in de markt voor deze bedrijven, maar is het niet meer dan een niche ? Sponsoren van programma’s vereist nl. een lange adem, wil het een beetje scoren. (Toch ?)
En ik zie niet elk bedrijf kiezen voor deze optie.
Misschien toch maar een TV-programma online, dan ?
@Marco, het gaat om 25% van de TV-bestedingen voor spot en niet om 25% van de reclamebestedingen zoals Marketing Online beweerde. Dat scheelt een jas.
is ook niet zo heel spannend. die 25% gaat snel een eigen leven leiden. het is geen berekend percentage, maar stond in een stelling waar uiteindelijk ruim 65% ‘eens’ op scoorde. de stelling was: Advertiser Funded Content zal binnen 5 jaar 25%
van de huidige bestedingen aan tv- commercials
vervangen. Daar had dus ook 15%, 20% of 35% kunnen staan.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!