Leadgeneratie via social media biedt kansen voor energiemarkt

7 november 2014, 08:30

Genereer directe sales door proactief te reageren op berichten

De Nederlandse energiemarkt is volop in beweging. Weinig markten zijn op social media zo competitief als de energiemarkt. Consumenten weten dit en maken hier steeds meer gebruik van, maar ook voor energieleveranciers biedt dit interessante marktinzichten. Uit social media zijn zelfs directe leads te halen. Lees in dit blog hoe je dat kunt doen.

Steeds minder merktrouw

Bij merktrouw is er een verschil tussen merktrouw zelf (brand loyalty) en routinematig aankoopgedrag (repeat purchase behavior). Dat consumenten jarenlang dezelfde energieleverancier hebben, betekent niet dat ze ook loyaal zijn aan een merk. In de praktijk komt een consument immers zelden tot nooit in aanraking met de energieleverancier. Sommige klanten zullen nooit verkassen omdat ze geen zin hebben in gedoe, terwijl anderen er juist een sport van maken ieder jaar het goedkoopste contract te sluiten. Steeds vaker worden social media toegepast door consumenten.

Leadgeneratie

Bovenstaande tweets van ‘shoppende’ consumenten kunnen gezien worden als klacht of bedreiging, maar het is beter hier de kansen ervan in te zien. Door simpele zoekopdrachten, bijvoorbeeld op het woord “energieleverancier” in combinatie met “#dtv”, vind je allerlei tweets van mensen die vragen hebben over de energiemarkt. Dit biedt diverse mogelijkheden. Een bericht terug sturen via social media is eenvoudig, maar toch reageert bijna geen enkele leverancier zelf op dit type vragen.

Wat opvalt, is dat het account van @EnergieSupport wél reageert op veel van dit soort tweets:

Op dit moment duiken de energieleveranciers dus nog niet op dit soort tweets. Hoewel het niet veel tijd kost en al helemaal geen geld om te reageren. Wellicht dat consumenten het irritant zouden vinden als iedere partij reageert, maar in het geval van socialmediamonitoring-tools is dit in ieder geval niet het geval. Dat is althans mijn ervaring, want mensen zijn alleen maar blij als hen een keus wordt geboden op social media.

Marktonderzoek via social media

Behalve voor leadgeneratie kan goede monitoring ook zeer interessante insights bieden. Zo kun je achterhalen waar je (socialmedia)klanten online nog meer over praten. Maak een definitie van je ‘socialmediaklant’ door bijvoorbeeld te stellen: iedereen die meer dan één keer in een jaar iets over mijn (of een concurrerend) merk zegt, is klant. Als je vervolgens deze mensen in een lijst zet, is er een perfecte doelgroepanalyse van te maken.

Zo kun je snel achterhalen naar welke tv-programma’s ze kijken (handig voor advertenties), waar ze wonen (over welke plaatsnamen wordt gesproken) en welke andere merken ze volgen. Ook kun je zien op welke moment van het jaar ze over je merk praten, waarop je vervolgens je webcareactiviteiten kunt aanpassen. De mogelijkheden zijn eindeloos, als je maar weet wat je zoekt.

Natuurlijk biedt het niet een volledige steekproef van je klanten, maar het levert wel insights over de mensen die interesse hebben in je bedrijf. Als ik de volgers van Nuon op Twitter bijvoorbeeld bekijk, zie ik over welke krant ze in 2014 het meest praten.

Buzzcapture volume chart (3)

Dit is interessant voor marktonderzoek. Maar je kunt ook kijken of mensen die jouw account volgen (en dus zeer waarschijnlijk klant zijn of waren) iets tegen je concurrenten zegt. Dit is het aantal keren dat volgers van Nuon vanaf 1 januari 2014 energiemaatschappijen heeft genoemd.

Buzzcapture volume chart (5)

Zoals te verwachten valt onder de volgers van Nuon, wordt het meest over Nuon gesproken (74 procent). Dit betekent echter ook dat 26 procent van de uitingen niet over Nuon gaat. Het is interessant om te kijken welke twitteraars dit zijn, want dit zijn blijkbaar mensen die overwegen om over te stappen.

Ik adviseer mensen een alert aan te zetten zodat je direct een mail ontvangt op het moment dat iemand een uiting plaatst en zo zou je direct contact op kunnen nemen met de klant. Hierdoor kun je wellicht meer klanten behouden die anders over zouden stappen. De enige kosten die je hebt, zijn de kosten voor de tool, want reageren en een mail ontvangen kost niets. Uiteindelijk is deze oplossing vaak goedkoper dan een dure reclamecampagne.

Jaap van Zessen
Chef Digitaal bij AD.nl

Chef Digitaal bij AD.nl, verantwoordelijk voor het online bereik van het AD en alle regionale titels.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Timo

    Leuk en interessant artikel dat je schrijft maar ik ben het op een punt niet helemaal met jou eens. Je beweert in je artikel dat het geen geld kost om te reageren maar er moet een werknemer zijn die dit doet en dit kost tijd. In deze tijd kan hij niet bezig zijn met andere werkzaamheden maar krijgt deze werknemer gewoon zijn salaris. Deze wekernemer zal echter niet in zijn vrije tijd deze tweets gaan beantwoorden.

    Misschien valt er genoeg rendement te behalen dat het de moeite waard is om er iemand voor aan te nemen maar dit wordt niet besproken in jou artikel.


    7 november 2014 om 09:38
    jaapvanzessen

    Hi Timo, goed punt. Mankracht kost zeker geld, ik bedoel dan ook de kosten ten opzichte van een traditionele campagne. Die campagne kost namelijk wel mankracht plus geld. En ik doel hier op het “plus geld” gedeelte waar je bij dit gedeelte van social media geen last van hebt. Goede nuance!


    7 november 2014 om 09:41
    Harold Kip

    Hartelijk dank voor dit artikel Jaap! Ik ben het met je eens dat consumenten die jarenlang (bijvoorbeeld) als Nuon energieleverancier hebben, ook automatisch loyaal zijn aan Nuon. Maar daar streven wij met z’n allen natuurlijk wel naar! Op zich logisch, want – hoewel wij energieleveranciers graag anders denken en soms zelfs beweren! – is energie is een commodity. Niets meer niets minder. Of, zoals Mark Zuckerberg gisteravond in zijn Q&A vertelde: “Als je thuis het licht aan doet, denk je niet: Jeu! Stroom!”

    En juist dan vind ik (en het Nuon Webcare Team!) dat je het verschil kan maken met excellente service. Eén van die service kanalen is dan Social. Natuurlijk gebruiken veel (of zelfs alle!) Nederlandse energieleveranciers hun sociale kanalen (ook) voor service. Maar – zoals jij hierboven beschrijft – kan er nog veel worden gewonnen.

    Ik ben er heel blij mee en bijzonder trots op dat, in vier van de vijf Twitter voorbeelden die je in jouw artikel laat zien, mijn collega’s van het geweldige (ja sorry, ik ben bijzonder trots op die toppers!) Nuon Webcare Team hebben gereageerd op de vragen van (potentiële) klanten! Klik maar eens op die tweets ;o)

    Webcare en leadgeneratie doen we bij Nuon al een geruime tijd en dat doen we niet alleen erg goed, maar dat werkt ook nog eens (aantoonbaar) heel goed!

    De ‘next step’ die je beschrijft vind ik hoogst interessant; het kijken naar de ‘derde ring’ – na Webcare en leadgeneratie. Alle aanverwante (en relevante!) onderwerpen waar klanten over praten en die informatie inzetten voor marktonderzoek. Ik kan het niet echt staven, maar mijn gevoel zegt mij dat slechts heel weinig bedrijven dit doen. En ook de parallel tussen ‘derde rings social buzz’ en het inzetten van advertising vind ik erg boeiend.

    Hartelijk dank voor deze mooie voorbeelden en tips, Jaap! En we zijn niet eens een Buzzcapture klant!


    7 november 2014 om 12:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!