Wil Amazon wel echt naar Nederland komen?

13 juli 2018, 09:05

Dat Amazon geldt als één van ’s werelds grootste retailbedrijven, is een feit. Dat Amazon heeft aangekondigd de activiteiten ook in Nederland te willen intensiveren, is ook geen geheim meer. Het internet staat vol met angstige berichten over de komst van Amazon naar Nederland. Want Amazon zou zo maar eens een deel van de omzet van de Nederlandse retailers kunnen opslokken. Maar staat dat echt te gebeuren?

De filosofie van Amazon is nobel: “Het centraal stellen van de klant.” Met deze filosofie heeft het bedrijf een hoop innovaties geïntroduceerd en stappen gezet die het landschap hebben veranderd en die ten goede zijn gekomen van de klant. Denk bijvoorbeeld aan het bezorgen van pakketjes met drones, het produceren van eigen designs via de 3D-printer en de kassaloze supermarkten.

Er zijn echter ook een hoop ontwikkelingen van Amazon die de markt verstoren en niet altijd prettig zijn voor de consument. In Zuid-Azië bijvoorbeeld worden studenten gemotiveerd om een opleiding via Amazon te volgen, gefinancierd door Amazon, waarna de afgestudeerde jonge professionals worden geacht bij Amazon aan de slag te gaan voor lage salarissen. Dat Amazon dit succesvol heeft uitgevoerd, laat maar weer blijken dat de grote reus macht heeft. Dit blijkt ook uit de succesvolle introductie van Amazon in Singapore en ons buurland Duitsland. Als Amazon iets wil, dan kan Amazon dat krijgen.

“Als Amazon iets wil, krijgt Amazon dat”

Geruchten zijn dat Amazon ook het marktaandeel in Nederland wil vergroten (het marktaandeel is overigens al flink in Nederland: Amazon staat op nummer zes qua webshop-omzet). En wat Amazon wil, krijgt Amazon. Dus maken webshopeigenaren zich al op voor de komst van Amazon en de voor hen bijbehorende dalende omzet. Maar is dat wel nodig?

Er zijn twee belangrijke factoren waar ik mijn vraagtekens bij zet:

  1. Wil Amazon wel zo graag naar Nederland komen?
  2. Gaat Amazon wel zo succesvol worden in Nederland?

Allereest kunnen we de wens van Amazon om de Nederlandse markt te betreden ter discussie stellen. Al sinds 2013 (dus ruim vijf jaar) zijn de geruchten er. In de tussentijd zijn er wel wat ontwikkelingen, maar nog geen baanbrekende veranderingen die wijzen op een écht schot in de roos. Daarnaast zijn er zó veel andere landen die interessanter voor Amazon kunnen zijn dan Nederland, met zijn relatief beperkte afzetmarkt.

Belangrijk is dat Amazon de webshop ‘Nederlandvriendelijk’ dient te maken, met Nederlandstalige beschrijvingen, een Nederlandse look-en-feel, Nederlandse services en Nederlandse betaalmogelijkheden (iDEAL). Dat is best een forse investering voor een land waar slechts 17 miljoen consumenten wonen.

“Nederlanders voelen er weinig voor om te bestellen bij Amazon”

Dan de vraag of Amazon succesvol gaat worden in Nederland. Uit eigen onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de consumenten niet direct enthousiast wordt van bestellen bij Amazon. Bezwaren zijn vooral de gebruiksvriendelijkheid en het vertrouwen dat consumenten nog niet hebben in Amazon. Opvallend is dat commercieel datagebruik door Amazon ook als bezwaar wordt aangedragen.

Nederlanders vinden voornamelijk bezorgservice, prijs, assortiment en betaalmethoden belangrijk op een website. Omdat de huidige grote spelers in Nederland dit al goed hebben geregeld, is er weinig kans dat Amazon hierin gaat overtreffen. Zo lang dat niet gebeurt, voelen Nederlanders weinig voor het bestellen bij Amazon. En dat betekent dus dat Amazon moet investeren in Nederland.

Mocht Amazon dan toch succesvol worden geïntroduceerd in Nederland, dan kunnen webshopeigenaren dit ook als kans zien. Met de Amazon Marketplace kunnen webwinkels namelijk hun producten verspreiden via het netwerk en de website van Amazon.

Meer achtergrond is te vinden in het onderzoek vanuit Fontys Hogeschool Marketing Management dat is uitgevoerd door docent Pauline Schepers en student Niels Ossel.

Na mijn ervaring als online marketing adviseur ben ik het onderwijs in gegaan met als doel om studenten te enthousiasmeren voor het mooie vakgebied digital marketing. Mijn taken bestaan o.a. uit het ontwerpen, onderwijzen en beoordelen van studenten op het gebied van digital marketing.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Jacob

    Amazon heeft per november 2017 IDEAL als betaal mogelijkheid geintroduceerd en ook zijn op 2 miljoen artikelen nu een Nederlandse product beschrijving op de .de/nl site en dat aantal groeit.

    Daarnaast is deze zomer voor het eerst Prime day in Nederland.

    Je zou verwachten dat een Hogeschool iets meer onderzoek zou doen alvorens te publiceren.


    13 juli 2018 om 19:52
    wouter

    Juist Jacob bijzonder artikel dit.. Daarnaast kan Amazon natuurlijk keihard de concurrentie bestrijden met flink goedkopere producten. Gewoon keihard wedstrijdje wie t langste producten kan leveren zonder winst. Let wel, Bol.com bijv. is ook nog lang niet winstgevend.


    14 juli 2018 om 10:12
    Cobus

    Lekker kort door de bocht dit, Wouter en Jacob koppen de meeste argumenten al binnen. Is het je trouwens opgevallen dat Amazon een nieuw distributiecentrum dicht bij de Nederlandse grens is/gaat bouwen? Zullen ze misschien eerst zichzelf op de Duitse markt hebben gefocust, om vervolgens zichtzelf in Nederland zo vanuit het bestaande distributiesysteem te introduceren?


    15 juli 2018 om 07:37
    Justin

    Toen ik dacht, nu komt ’t.. was het artikel afgelopen. Inderdaad wat kort door de bocht.


    16 juli 2018 om 06:11
    Tjalling

    ”Nederlanders vinden voornamelijk bezorgservice, prijs, assortiment en betaalmethoden belangrijk op een website. Omdat de huidige grote spelers in Nederland dit al goed hebben geregeld, is er weinig kans dat Amazon hierin gaat overtreffen.”

    Is de tweede zin een conclusie die jullie zelf trekken? Inderdaad veel te kort door de bocht.

    Ik denk dat Amazon JUIST de budgetten heeft om te kunnen overtreffen! De vraag is inderdaad of ze het willen.

    Bezorgservice – Als het distributiecentrum tegen de Duitse grens af is dan wordt er voor veel artikelen (zeer waarschijnlijk) bezorgd binnen een dag.

    Prijs – Amazon staat erom bekend de laagste prijzen te hebben. Bol en Coolblue vrezen daarom de volledige uitrol van Amazon in Nederland.

    Assortiment – Gigantisch. De open marketplace draagt hier sterk aan bij. Vergis je er niet in dat het verdienmodel van Amazon dus ook sterk verschilt van Coolblue. Via Coolblue kan ik niet verkopen. Bij bol wel.

    Betalingsmogelijkheden – IDeal betaling (eerder genoemd) is al een tijdje mogelijk.

    “Nederlanders voelen er weinig voor om te bestellen bij Amazon”

    Dat is een flinke conclusie die je trekt.

    Terwijl uit je onderzoek is gebleken dat ongeveer de helft niet direct enthousiast wordt. De andere helft wordt dus wel direct enthousiast of staat hier neutraal tegenover? Dit blijkt ook uit de huidige omzet van 250 mil in NL.

    En dat terwijl er alleen nog maar boeken te verkrijgen zijn op het .nl domein + een (niet volledig in het NL)vertaalde versie van het .de domein actief is. Enorme ruimte voor groei lijkt me!


    18 juli 2018 om 14:02
    Stuko

    Matig artikel helaas. Ik had gehoopt op goede onderbouwing. Bovendien denk ik dat Amazon Nederland juist als interessant land ziet, gezien er steeds minder versplintering is. Coolbue en Bol domineren met >2,5 miljard omzet per jaar.

    Bovendien is een land als Nederland interessant door de compacte omvang. Met 1-2 distributiecentra kun je heel Nederland binnen 24 uur bedienen. Probeer dat maar eens in Azie…


    19 juli 2018 om 15:26
    Mark plaats

    Uit eigen onderzoek blijkt dat de gebruiksvriendeljkheid en het gebrek aan vertrouwen van de consument..sjonge jonge. Heb heel even snel naar dat uitgebreide rapport gekeken. Hebben jullie 60 klasgenootjes wat gevraagd? Als er één bedrijf is wat de maatstaf heeft gezet vwb customer centric werken dan is het Amazon. De bol.coms van Nederland kijken op tegen Amazon. Bijzonder slecht artikel, waarin je jezelf trouwens ook tegenspreekt.

    We weten allemaal dat het de Nederlanders geen ene mallemoer uitmaakt waar ze het bestellen, de prijs telt.

    En je vraagt je af of amazon wel naar NL wil komen? Antwoord is super eenvoudig. Nederland is niet het meest aantrekkelijk qua afzetmarkt (klein landje), maar we kopen wat af met elkaar online! We zijn een erg welvarend land met een eenvoudige infrastructuur, ideaal om vanuit een distributie centrum in Duitsland de markt te bedienen. Let maar op, dat Amazon gaat nog eens groot worden!


    21 juli 2018 om 16:12
    Pauline Schepers

    Bedankt voor de vele reacties. Ik kan mij de goede en kritische reacties goed voorstellen, vooral omdat dit artikel gedeeltelijk een eigen visie is.

    Momenteel ben ik met vakantie in het buitenland zonder goede internetmogelijkheden, maar eind augustus zal ik inhoudelijk op de reacties terugkomen.


    3 augustus 2018 om 00:39
    Pauline Schepers

    Bedankt nogmaals allemaal voor de zinnige reacties. Interessant om te lezen hoe de meningen over dit onderwerp verschillen. Ik kan mij voorstellen dat er gedacht wordt dat Amazon wél de Nederlandse markt gaat veroveren en de argumenten die daarvoor worden aangedragen (investeringsruimte, distributie, koopkracht Nederland etc.) zijn erg logisch. Ik heb de case juist vanuit de andere kant benaderd en daar de argumenten voor beschreven. Al met al ben ik, met de aangedragen argumenten, van mening dat Amazon voorlopig niet fors in Nederland gaat investeren.

    Ik ben trouwens wel ontzettend benieuwd naar de cijfers van Amazon in Singapore (deze zijn nog niet bekend). Dit is volgens mij ‘de’ case voor Amazon en hun marktpenetratiestrategie. Na een week in Singapore geweest te zijn heb ik 0 keer een uiting van Amazon langs zien komen. De 5 taxichauffeurs (niet heel representatief) die ik heb gesproken gaven aan nog nooit iets bij Amazon te hebben besteld. Ik ben dus echt benieuwd of hun investeringen daar hebben geholpen om marktleider te worden!


    24 augustus 2018 om 07:08
    Mark @tradewinst.nl

    Uiteindelijk win je het op prijs en service. Persoonlijk denk ik dat Amazon bol.com gewoon uit de markt drukt als ze dat zouden willen. Coolblue blijft overeind, omdat zij ook fysieke winkels hebben. Had ook graag wat meer verdieping gezien in dit artikel.


    19 september 2018 om 14:14
    Roger

    Ik ben al 10 jaar vaste klant van Amazon Duitsland. Ik maak af en toe uitstapjes naar Bol en Coolblue. Maar ik zal Amazon.de ongeacht de uitbuiting van haar werknemers blijven bezoeken. Wat dat betreft ben ik gelijkwaardig kil en doelgericht in mijn aankopen. Amazon is een organisme dat haar cellen in elke maatschappij zal doen groeien. Amazon is de nummer 1 retailer in de wereld en om het een beetje in perspectief te plaatsen: Bol en Coolbue vormen samen nog niet 1 cel binnen Amazon. En ik weet niet of er nog iets is blijven hangen bij je van de biologielessen van vroeger over hoeveel cellen zich er in een organisme bevinden. Véél. Amazon neemt de wereld over, en natuurlijk zonder Nederland? Get real!


    21 oktober 2018 om 08:27
    Lex

    Hoogstwaarschijnlijk gaat Amazon bouwen op de grond van de afgebroken veiling in Bleiswijk. Dat is reeds in handen van de USAA real estate. 80.000-100.000 m2 in omvang dus serieus.


    21 oktober 2018 om 14:01
    Arie Schellevis

    Volgens mij zijn ze de grond aan het bouw klaar maken.


    1 februari 2019 om 09:24
    M Peeters

    Een kleine afzetmarkt? Vergeet er de 5 à 6 miljoen (?) Vlamingen niet bij te tellen!


    23 maart 2019 om 17:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!