Komkommercontent: Hoe behoud je de online interactie met je klanten in de zomerperiode?

6 juli 2016, 15:50

De zomerperiode staat gelijk aan de spreekwoordelijke komkommertijd: een tijd waarin men op vakantie gaat, er minder nieuws is en het bij bedrijven vaak rustiger is. Het verhaal gaat dat het begrip komkommertijd is gebaseerd op het Engelse ‘Cucumber Time’. In het 17e eeuwse Engeland werd deze term gebruikt door ambachtslieden om de tijd aan te duiden waarin ze alleen komkommers konden eten, omdat de adel in de zomer de stad verliet en er dus minder inkomsten werden gegenereerd. Nu is het niet de adel die onze stad verlaat, maar zijn het wel onze klanten en volgers die met vakantie gaan en online minder actief zijn. In deze blog geef ik je een aantal ideeën om jouw doelgroep ook in een rustige periode zoals de zomer betrokken te houden.

Geef de klant iets mee voordat de zomer begint

Bied de klant speciale content voordat hij met vakantie gaat. Denk bijvoorbeeld aan een (gepersonaliseerde) download van een artikel, gebaseerd op het gedrag en de eerdere aankopen van de klant. Of maak het interactiever door iets te maken dat leuk kan zijn voor onderweg; zoals een leuke blog, een spotify-afspeellijst of een lijstje met tips. Als sportmerk kun je bijvoorbeeld een online guide uitgeven over sportactiviteiten in bepaalde landen en steden, die kan worden gedownload en uitgeprint. Om dit soort content te creëren, moet je je goed verdiepen in de doelgroep: waar zou zij nu behoefte aan kunnen hebben? Op basis hiervan kun je haar voorzien van relevante en interactieve content.

ANWB weet goed hoe ze contentmarketing in moet zetten om klanten betrokken te houden bij het merk. Vorige zomer ontwikkelde het merk een vernieuwde versie van de Achterbankbingo. ANWB is weliswaar een merk dat het in de zomerperiode niet per se rustig heeft, maar omdat er ook een versie is gemaakt voor reizigers op Schiphol, laat de organisatie zien dat het ook rekening houdt met de klanten die de dienstverlening van ANWB niet nodig hebben op hun vakantie.

Maak gebruik van user generated content

Je kunt jouw klanten en volgers ook betrokken houden door hen te vragen om zelf content te creëren. Reisorganisaties doen dit door hun klanten en volgers te vragen hun leukste vakantiefoto’s te delen en bijvoorbeeld te regrammen op Instagram om andere volgers weer te inspireren. Maar ook met andere producten kun je user generated content inzetten tijdens rustige periodes. Verkoop je zelf bijvoorbeeld sieraden? Vraag je volgers dan om foto’s of video’s te maken van de mooiste sieraden die zij op hun vakantie tegenkomen. Laat hen deze foto’s uploaden op Instagram of Facebook met een bepaalde hashtag. Je kunt de foto’s van je volgers en fans vervolgens gebruiken om een blogpost te maken over de meest bijzondere sieraden in het buitenland.

Geef alvast een voorproefje van wat er na de zomer te wachten staat

In de zomerperiode is er vaak meer tijd om acties of campagnes op te zetten. Heb jij al iets op de planning staan voor na de zomer? Start dan aan het begin van de zomerperiode met het geven van voorproefjes waarmee je de interesse van je klant of volger wekt. Je kunt dit bijvoorbeeld doen in de vorm van een reeks korte video’s op social media. Heb je een jongere doelgroep, zet dan Snapchat in om op een vast tijdstip sneak peeks te geven en je volgers te wijzen op de acties of campagnes die ze na de zomer kunnen verwachten. Op deze manier laat je zien dat jouw bedrijf in de zomer niet stil zit en kun je jouw online volgers op de hoogte houden van wat er allemaal speelt.

Focus je actief op de thuisblijver

Niet iedereen heeft vakantie of gaat op reis in de zomer. Als het dus moeilijk is om de vakantieganger gedurende de zomerperiode te bereiken, kun je ook nog actiever gaan focussen op de thuisblijver. Neem bijvoorbeeld de blog van 24Kitchen waarop recepten worden verzameld die thuisblijvers kunnen gebruiken om vakantiegerechten te maken. Als interieurmerk kun je dit voorbeeld gebruiken om een blog te maken waarmee je jouw volgers voorziet van leuke tips en tricks waarmee zij het vakantiegevoel in huis kunnen brengen.

Wees creatief

De link met de zomer hoeft niet per se bij jouw product of dienst te liggen. Je kunt de zomer ook linken aan de kernwaarden van je organisatie of aan het personeel. Wees dus creatief en durf out of the box te denken. De zomer is voor velen een leuke tijd van het jaar en dus een uitstekende periode om in te spelen op de vele vrolijke emoties die bij je doelgroep heersen.

Jesse Gosse
Eigenaar / Oprichter bij Medical Digitals

Jesse Gosse is oprichter en directeur van meerdere online marketing bureau's. Eerst richtte hij social media bureau Be Socialized op specifiek gericht op social media marketing, daarna The Online Group. Na Be Socialized en The Online Group richtte hij Medical Digitals op: een full-service onlinemarketingbureau voor de Life Sciences & Health-sector. Vanuit Amsterdam werken we sinds 2010 aan innovatieve campagnes die het verschil maken. Gedreven door de liefde voor online marketing en de wens om de wereld gezonder te maken, ontwikkelen en realiseren we digitale marketingstrategieën voor Life Sciences & Health. Zo verkleinen we de afstand tussen medische bedrijven, healthcare professionals en patiënten.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!