Klanten binnentrekken via zoekmachines

18 maart 2004, 17:20

Adverteren via zoekmachines zou wel eens kunnen uitgroeien tot d? manier van online adverteren voor kleine en middelgrote bedrijven. Het is betaalbaar, u kunt gericht adverteren en er wordt veel vaker naar uw site doorgeklikt.

Potenti?le kopers gebruiken steeds vaker zoekmachines op internet. Uit onderzoek van advertentiebureau DoubleClick blijkt dat ze in 41 procent van de gevallen een zoekmachine gebruiken om de website van een merk of producent te vinden.

Zoekmachines slaan hier munt uit. Ze verkopen vermeldingen op prominente plekken op het scherm met zoekresultaten. Die vermeldingen staat los van de gewone zoekresultaten en zijn voorzien van een toevoeging als ‘gesponsorde koppeling’ of ‘sponsorlink’. Maar de plek rechtsbovenaan de pagina is zeer prominent.

Het systeem

Het systeem werkt heel eenvoudig. U bedenkt aan welke zoekwoorden u uw bedrijfssite wilt koppelen, vervolgens stelt u een korte, wervende tekstadvertentie op waarmee u bezoekers naar het juiste deel van uw site wilt trekken.

Daarbij moet u ook bedenken bij welk woord u welk bedrag wilt betalen voor een doorklik. Dit bedrag is van belang voor de plaats die uw advertentie krijgt. Bij de meeste zoekmachines worden de zoekwoorden per opbod verkocht. De adverteerder met de beste prijs krijgt de hoogste positie. Bij het gebruik van zoekwoorden is de juiste keus belangrijk. Om hun bezoekers een grote brij aan irrelevantie advertenties te besparen, eisen zoekmachines van hun adverteerders namelijk het gebruik van relevante zoekwoorden. Google bijvoorbeeld gooit zoekwoorden met een doorklikratio onder de 0,5 procent er onverbiddelijk uit. Veelal hebben de aanbieders een redactieteam beschikbaar dat u kan helpen bij het kiezen van de juiste woorden en het opstellen van een pakkende advertentietekst.

Tips uit de praktijk

1. Stel een limiet

Stel duidelijk een limiet op voor uw campagne. Een flink aantal doorkliks is heel prettig, maar het kan ook in de papieren lopen.

2. Begin met een proefcampagne

Op basis van uw eerste bevindingen kunt u vervolgens gaan experimenteren met gunstiger biedprijzen en andere zoektermen.

3. Gebruik de suggesties van aanbieders

Aanbieders van betaalde zoeksresultaten hebben tools beschikbaar om de juiste woorden te suggereren. Kijk bijvoorbeeld eens bij Overture, daar kunt een lijst met suggesties binnenhalen voor tal van uiteenlopende onderwerpen.

4. Maak combinaties

Maak zoveel mogelijk gebruik van combinaties van zoekwoorden. Alleen ‘reizen’ is voor een regionaal bureau te algemeen. ‘Reizen’ in combinatie met ‘Arnhem’ levert meer relevante resultaten op.

5. Laat uw merk niet kapen

Gisse jongens willen nog wel eens concurrerende merken als eigen trefwoord inhuren om zo meer bezoekers te trekken. Dit is niet toegestaan, maar de aanbieders kunnen het nooit 100 procent tegengaan. Zelf uw eigen bedrijfsnaam en merken regelmatig controleren op alle zoekmachines dus.

6. Zorg voor een exacte formulering van zoektermen

Een groothandel in keukengerei zal een koppeling willen aan het woord ‘pan’. Tegelijkertijd heeft hij niets aan internetgebruikers die zoeken naar ‘Peter Pan’. Elke aanbieder heeft weer andere technieken om dergelijke dubbeltermen te voorkomen.

7. Besteed veel aandacht aan de tekst voor uw advertentieblokje

Frases als ‘kijk hier voor gunstige tarieven’ of ‘klik hier’ klinken wat clich?, maar werken in de praktijk uitstekend.

8. Laat uw advertenties ‘s avonds verschijnen

Veel andere adverteerders die al aan hun daglimiet zitten, zijn dan namelijk van het scherm verdwenen. Op die manier komt u met een lage prijs toch op een goede positie.

Adverteren in zoekmachines: voor en tegen

Voordelen

1. Gericht adverteren

Het is bij zoekmachines mogelijk om heel gericht te adverteren. Een regionaal reisbureau gespecialiseerd in Zuidoost-Azi? kan een vermelding krijgen bij zoektermen als ‘Thailand’, ‘Cambodja’, ‘Vietnam’ en ‘Laos’. Het reisburau kan naast de bestemmingen ook nog kiezen voor bijvoorbeeld de zoekwoorden ‘Arnhem’, ‘Wageningen’ en ‘Bennekom’ om zo onder ogen te komen van klanten uit de regio waarin het opereert.

2. Kosten relatief laag

De meeste zoekmachines vragen bedragen vanaf 15 tot 20 eurocent per bezoeker (Google vanaf 5 eurocent). Dit zijn ‘vanaf’-bedragen. De hoogste plek op het scherm is voor de hoogste bieder. Bij woorden die te maken hebben met hypotheken en levensverzekeringen kunnen de kosten per woord oplopen tot boven de vijf euro. Dit zijn echter uitzonderingen, doorgaans zult u met bedragen tussen de 15 en 50 eurocent al een heel eind komen. Let wel: die prijs is dus onafhankelijk van het aantal woorden dat u kiest. U betaalt enkel voor de bezoeker die doorklikt naar uw website. Uitgaande van een prijs van 20 eurocent per klik heeft u voor 100 euro dus vijfhonderd bezoekers op uw site die per definitie ge?nteresseerd zijn in wat u te bieden heeft.

3. Kosten goed te beheersen

De kosten van de betaalde zoeksresultaten (ofwel paid listings) kunt u uitstekend in de hand houden. Omdat u betaalt per klik kunt u een maximum instellen dat u wilt betalen. Dit bedrag kunt u zelfs per dag vaststellen. De meeste zoekmachines bieden daarbij tools om in te schatten hoeveel klikken u per dag kunt verwachten op een bepaald zoekwoord en wat andere partijen momenteel betalen voor dit woord. Zo kunt u dus haarfijn uitstippelen hoeveel u van moment tot moment wilt betalen voor uw campagne.

4. Hoge doorklikratio

De doorklikratio ligt volgens de aanbieders hoger dan die van banners en buttons. Google claimt bijvoorbeeld dat de doorklikratio van haar betaalde zoeksresultaten vier tot vijf keer hoger ligt dan bij banners. Dat klinkt ook logisch. Doorgaans moet u op zoek naar een publiek van ge?nteresseerden. Het adverteren op zoekmachines echter brengt uw bedrijf onder ogen bij mensen die juist op zoek zijn naar uw diensten of producten.

Nadelen

1. Tijdrovend

Het kost nogal wat tijd om de juiste woorden te kiezen en ze aan het juiste onderdeel van uw site te koppelen. Om een goede gerichte campagne te voeren, zult u continu uw resultaten moeten analyseren en bijschaven met nieuwe advertentieteksten en nieuwe zoekwoorden.

2. Prijsopdrijving

De betaalde zoekresultaten worden steeds populairder. Het aantal prominente plekken op zoeksites is eindig. Wie bij Google een woord als ‘hypotheek’ of ‘verzekering’ intypt, krijgt tien gesponsorde links, meer dan je in een oogopslag kunt bevatten. Als in de toekomst meer bedrijven van deze manier van adverteren gebruik gaan maken, wordt het dringen. Met prijsopdrijving tot gevolg.

De partijen

1. Overture

Werkt in Nederland onder andere voor MSN, Yahoo, Lycos en Altavista

Kosten: vanaf ? 0,15 per klik

Minimale inleg: ? 25 per maand

Rangschikking: op basis van hoogste bod

2. Qualigo

Werkt onder andere voor Ilse, Vindex, Chello en Zon

Kosten: vanaf ? 0,20 per klik. Minimale inleg: ? 100 die wordt verrekend met de kliks

Rangschikking: op basis van hoogste bod

3. Google AdWords

Volledig onderdeel van zoekmachine Google

Kosten: vanaf ? 0,05 per klik

Minimale inleg: ? 5 eenmalige startkosten

Rangschikking: niet alleen op basis van hoogste bod, maar ook bepaald door de doorklikratio van de advertentie

Bron:

http://www.zibb.nl/ict/internet_artikel.asp?artnr=657463&versie=1

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!