Kan een AI America’s Got Talent winnen?

De Metagids #36 -  Kan een AI America's Got Talent winnen? Spelen met de realiteit heeft zo zijn voor- en nadelen.

6 september 2022, 11:04 3361 x gelezen

Vorige week sloeg ik even stijl achterover. Het bedrijf Metaphysic liet op het podium van America’s Got Talent in realtime zien waartoe de laatste deepfake-technologie in staat is. Op het podium stonden drie klassieke operazangers. Pal op hun gezicht stond een camera gericht om elke gezichtsexpressie vast te leggen.

Op de beginklanken van Puccini’s aria Nessun Dorma ging het studiolicht aan en kon het publiek op een groot scherm de deepfakes van Simon Cowell, Terry Crews en Howie Mandel zien zingen. Werkelijk waar verbluffend.

Kunstenaarsgemeenschap over de flos

Deze week werd ook bekend dat een kunstmatige intelligentie een kunstwedstrijd had gewonnen. Kunstenaar Jason Allen had voor de creatie van zijn schilderij “Théâtre D’opéra Spatial” niet gebruik gemaakt van een persoon, maar van de applicatie Midjourney waar je met behulp van woorden hyperrealistische beelden maakt. Zie ook: de Metagids #35 – Is AI te goed geworden. Uiteraard ging de kunstenaarsgemeenschap over de flos. Dit was geen echte kunst, dit was geen eigen creatie, maar een kopie, een slap aftreksel van de grootmeesters van weleer.

De paradox van authenticiteit

In “Metagids #16 – De Diriyah Star Night” beschreef ik al dat we een tijdperk ingaan waarbij we niet langer echt van nep kunnen en dat ons vocabulaire nog geen goed woord bevat dat de artefacten, die we met al deze metaverse-technologieën produceren, correct beschrijft. Is het een origineel, een kopie, of is het iets anders? Het is de paradox van authenticiteit.

Dit spelen met de realiteit – de ondertitel van ons boek Echt Nep – heeft zijn voor-en nadelen. Met al deze digitale technologieën kunnen we positieve nieuwe verbindende verhalen creëren, denk bijvoorbeeld aan De Correspondent die met een deepfake van Mark Rutte aandacht vroeg voor de klimaatcrisis of aan het hierboven beschreven kunstwerk “Théâtre D’opéra Spatial”, maar het kan ook voor negativiteit zorgen, denk aan nepnieuws, samenzweringstheorieën, enzovoort. Volgens onderzoek van denktank Rand Corporation wordt dit probleem in de aanstaande Metaverse alleen nog maar groter.

Als voorbeeld gebruiken ze een politieke kandidaat die voor miljoenen mensen een speech geeft. Dankzij deze technologie is het realtime mogelijk om het gezicht van de kandidaat zo te manipuleren dat het een aantal gezichtskenmerken overneemt van de kijker. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat iemand gevoeliger is voor de argumenten van de ander wanneer deze persoon meer op hem of haar lijkt.

Technologie is niet neutraal

Technologie is niet goed of slecht, maar ook niet neutraal. Het ligt eraan hoe mensen de technologie gebruiken. Met een hamer kun je immers een spijker in de muur slaan, maar je kunt er ook iemand zijn hoofd mee in timmeren. De overheid moet aan deze technologie paal en perk stellen. Er moet wetgeving ontwikkeld worden die de uitwassen verbiedt. Ook moet de burger meer mediabewust worden gemaakt. Gelukkig hoeven we ons daar geen zorgen om te maken. De overheid zit er bovenop. Gisteren maakte het Ministerie van Financiën een marketingcampagne “Slim in crypto met elke klik. Dat is SIC” bekend die jongeren moeten waarschuwen voor de gevaren van het investeren in crypto. Bitcoin bestaat pas sinds 2009, dus ruim op tijd…

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!