Jouw tijdlijn is de spiegel van je eigen gedrag op Social Media

10 mei 2017, 13:29

Waar je mee omgaat word je mee besmet

‘Als je de dag altijd op Twitter begint zit je al bij de koffie tussen de boze mensen die elkaar de maat nemen’, stelde schrijfster en journaliste Antoinette Scheulderman in De Wereld Draait Door uitzending van vrijdag. Het thema van de laatste uitzending van het seizoen was het inmiddels beroemde ‘Touwtje uit de brievenbus’ naar aanleiding van het betoog van Jan Terlouw in een eerdere uitzending. Aan verschillende gasten werden voorbeelden gevraagd waaruit blijkt dat we nog wél vertrouwen in elkaar hebben.

Zo ook Antoinette, die Twitter als voorbeeld noemde waar ze dagelijks geconfronteerd wordt met de boze Nederland. ‘Maar’, vervolgt ze, ‘er is waarschijnlijk een hele grote andere groep die met hele andere dingen bezig zijn dan boos zijn, alleen die sneeuwen een beetje onder tussen de schreeuwers.’ Waarop tafelheer Marc-Marie Huijbregts vroeg of Antoinette de negativiteit zelf opzoekt? En hoewel Antoinette ontkennend antwoordde doet ze het onbewust wel.

Waar je mee omgaat word je mee besmet

Misschien vind je zelf ook dat er wel heel veel onzin in je tijdlijn op Twitter of Facebook voorbij komt. Wist je dat je dat voor een groot deel zelf veroorzaakt? Voor Social Media als Facebook en Twitter draait het voornamelijk om de hoeveel tijd die jij doorbrengt op hun platform, ook wel ‘time spent’ genoemd. Ze hebben er belang bij om jou zo lang mogelijk vast te houden en dat doen ze door jouw tijdlijn zo samen te stellen dat je blijft scrollen. De Volkskrant liet vier grootverbruikers van sociale media met een radicaal ander wereldbeeld één week lang ruilen van Facebookaccount en publiceerde hun ervaringen om te laten zien hoe persoonlijk jouw tijdlijn is.

Hoe wordt je tijdlijn samengesteld?

Platformen als Facebook en Twitter hebben zo veel content in jouw tijdlijn te proppen dat ze lang niet alles kunnen laten zien. Daarom doen ze hun best om op basis van signalen van jou als gebruiker te bepalen welke content je wel en niet wilt zien. Er zijn tienduizenden factoren die van invloed zijn op jouw tijdlijn, maar er zijn er 3 die je zelf voor een groot deel beïnvloedt.

Wie volg je?

Een inkoppertje misschien, maar jouw vrienden of de mensen die jij volgt vormen de belangrijkste basis van jouw tijdlijn.

Waar reageer je op?

Als je reageert op de post van een persoon of merk is dat een teken dat je geïnteresseerd bent. Reageren is eigenlijk interactie. Het kan dus zijn dat je een post liked, deelt of erop reageert. Ook het klikken op een bericht om het hele bericht te zien of naar een website te gaan is een seintje dat je interesse hebt. Waar je op reageert bepaal je zelf op basis van wat je interessant vindt, maar we vertonen ook sociaal wenselijk gedrag op social media door op berichten te reageren omdat dit verwacht wordt. Je kunt dat onzinberichtje van de buurvrouw niet zomaar negeren als alle andere buren er wel op gereageerd hebben toch? Vervolgens is de kans echter vrij groot dat je ook de volgende berichten van de buurvrouw vaker voorbij ziet komen. Dit verklaart ook waarom je posts van bepaalde vrienden altijd ziet en van anderen nooit.

Waar reageert jouw netwerk op?

Als een bericht tot veel interactie leidt bij jouw vrienden of volgers dan denken Social Media dat jij misschien ook over dit bericht wilt ‘meepraten’ en dus krijg je het in je tijdlijn te zien. Je wilt natuurlijk niets iets missen waar iemand waar jij veel interactie mee hebt op gereageerd heeft.

Zo optimaliseer je jouw tijdlijn

Gelukkig kun je zelf veel doen om je tijdlijn te optimaliseren. Dat geldt zowel voor je de berichten die je organisch in je tijdlijn krijgt als advertenties. Een aantal tips:

Evalueer je volgers en vrienden

Kijk eens kritisch naar je volgers en vrienden. Zijn ze nou echt zo interessant om te volgen? Zo niet, zorg dan dat je ze zo snel mogelijk uit je tijdlijn krijgt. Maar als je iemand ontvolgt of ontvriend bestaat de kans dat de betreffende persoon dat ontdekt. Zowel Twitter als Facebook bieden de mogelijkheid om toch door te geven dat je ze niet interessant vindt.

Bij Twitter kun je een persoon of merk negeren, waardoor ze niet meer in je tijdlijn komen, maar je blijft elkaar wel volgen en kunt dus nog privéberichten sturen. Daarnaast kun je aangeven dat je een bepaalde tweet niet leuk vindt. Twitter neemt deze informatie mee om de kwaliteit van jouw tijdlijn te optimaliseren. Bovendien kun je op het profiel van een persoon of merk aangeven dat je retweets niet in je tijdlijn wilt zien omdat je bijvoorbeeld niet wilt dat jouw tijdlijn gevuld wordt met alles wat ‘doorverteld’ wordt, maar met wat ze zelf te vertellen hebben.

Bij Facebook zijn de mogelijkheden vergelijkbaar. Je kunt bij een bericht in je tijdlijn aangeven dat je het bericht wilt verbergen, waarmee je in principe aangeeft dat je minder van dit soort berichten in je tijdlijn wilt zien. Verder is het mogelijk om iemand niet meer te volgen. Je ziet dan geen berichten meer van hem of haar in je tijdlijn, maar je blijft wel bevriend. Je kunt op de profielpagina van een vriend of merk ook aangeven of berichten al eerste weergegeven moeten worden of standaard.

Reageer niet overal op

Stel jezelf vaker de vraag voor je reageert op een bericht welk seintje je met een reactie afgeeft aan het betreffende platform. Interactie betekent indirect ‘interessant’ en omdat je het zelf doet is het een belangrijk factor in de optimalisatie van jouw tijdlijn.

Relevantere advertenties in je tijdlijn

Ook bij advertenties kun je zowel op Twitter als Facebook aangeven of je advertenties interessant vindt of juist niet. Dat kun je doen door een advertentie te liken, maar je kunt ook bij de advertentie aangeven dat je minder van dit soort advertenties wilt zien en bij Facebook zelfs nog waarom. Deze feedback wordt direct gebruikt om de advertenties in je tijdlijn relevanter te maken. Twitter gaat zelfs nog verder. In een recente update geven zij gebruikers meer controle over de advertenties die ze te zien krijgen. Onderwerpen die je niet interesseren kun je voortaan handmatig verwijderen en je kunt opvragen welke adverteerders bij een bepaald onderwerp adverteren.

Minder verspilde tijd

Je zult zien dat als je een tijdje bewust je tijdlijn optimaliseert de inhoud ervan veel relevanter en interessanter wordt en je minder tijd kwijt bent met het scrollen langs berichten die eigenlijk niet van toegevoegde waarde zijn. Dus ook Antoinette Scheulderman kan de dag anders beginnen. Een korte analyse van haar Twitter-account laat zien dat ze vaak de discussie aangaat met andere gebruikers of reageert op Tweets. Dat is voor Twitter een signaal dat ze vooral op zoek is naar interactie en zullen gesprekken en discussies een prominentere plek krijgen in haar tijdlijn. Dus Antoinette, als je de komende weken je eigen gedrag verandert dan wordt jouw tijdlijn weer een plezierige en inspirerende start van de dag!

Jeroen Roozendaal
Manager Cli?nt Services / Account Director bij Adwise - Your Digital Brain

Marcom-professional met passie voor online, digital en tech. Vanuit mijn brede marketingcommunicatie achtergrond adviseer ik bedrijven, organisaties en instellingen over strategie en concept en vertaal dit door naar zowel offline als online executie, die aansluit bij de business ambitie van de opdrachtgever en afgestemd is op de touchpoints in de user of customer journey.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!