Interview: Bondd.nl realiseert advertentietelefonie

27 juli 2007, 09:00

Gratis telefoneren met je eigen telefoon in ruil voor het kijken naar advertenties. Tien minuten per keer, minimaal twee keer per week. Maar als er meer adverteerders zijn, dan misschien wel vaker. En dat is allemaal bedacht door het Nederlandse bedrijf Bondd.nl. Naar eigen zeggen is het de eerste ‘sponsored calling’ site ter wereld (via: Grafischnieuws, Webwereld. Ook op Adformatie en op De Telegraaf).

Sjoerd Klinkhamer, accountmanager van Bondd legt uit dat het bedrijf pas deze maand gestart is met de publieke communicatie. De site is begin deze maand live gegaan. Er zijn nu al 1500 registraties. En adverteerders zijn er ook al: onder anderen Samsung, LOI, RVS, L’Oreal en TUI.

Bellen gaat via een simpele interface die verdacht veel weg heeft van het scherm van een iPod. Het gaat probleemloos. Maar als je vanaf je mobiel belt, dan mag je maar twee minuten. Klinkhamer: ‘Anders wordt het veel te duur.’ Vanaf een vaste telefoon naar een andere vaste lijn kan je dus tien minuten bellen.

Gisteren hield ik een telefoongesprek met Klinkhamer. Een weergave daarvan staat in onderstaand interview.

Wat kost het om te adverteren en hoe werkt het?

Klinkhamer: ‘De kosten zijn 39 cent per gesprek. Daarvoor krijg je als adverteerder een aantal minuten waarin je een commerciële boodschap kan laten zien. Als iemand ophangt, springt het scherm op een url of beeld dat de adverteerder wil hebben.’

Hoe zuiver zijn de profielen waarop je wilt targeten. Er staat immers een voordeel tegenover, mensen kunnen zomaar wat invullen.

‘Op de match tussen profiel en adverteerder hebben we nu nog geen duidelijk zicht. Uiteindelijk willen we inderdaad targeten op de specificaties van een profiel. Op het invullen van een profiel zit een controle: je kan niet zomaar een lulverhaal invullen, er moet een consistentie zijn in je antwoorden. Zonder een werkend emailadres in te vullen kan je niets. Dat adres wordt trouwens alleen maar gebruikt om meldingen te verzenden dat je weer gratis kan bellen.’

Hoe zit het met Skype en andere gratis beldiensten?

‘Iedereen is wel gewend aan bellen via de computer. Telefoonkosten zijn nog steeds hoog, in de top 5 van uitgaven. Je kan daarop bezuinigen. Het is het enige medium dat nog niet gesponsord is. Bij Skype moet je altijd achter de computer zitten, de ontvanger ook.’

Behalve bij Skype Out. Als je vast belt, kost dat maar 0,01 euro per minuut.

‘Klopt. Maar als je mobiel belt, dan is het 0,22 euro per minuut.’

En de koppeling met communities als Hyves? Wat mogen we daarvan verwachten?

‘Daar zijn we mee bezig. De techniek hebben we al in huis. Je kan denken aan een telefoonknop binnen de omgeving van Hyves.’

Het is de bedoeling dat mensen op die advertenties gaan klikken, toch?

‘Ja. We laten consumenten ervoor kiezen om zich bloot te stellen aan reclame: het is permisssion based marketing. Een klant voelt zich daardoor niet lastig gevallen: reclame bekijken wordt hiermee een stuk leuker. Uiteindelijk willen we ernaar toe, dat je altijd kan bellen. Als er maar genoeg adverteerders zijn. Maar als de adverteerders opraken, dan is er niemand meer die voor jouw telefoontje wil betalen.’

Als ik met mijn rug naar het beeldscherm ga zitten, of wegloop van de computer, dan haalt het allemaal niets uit…

‘Wij hebben de mogelijkheden om je te verplichten om naar het beeldscherm te kijken. Maar als je om de zoveel tijd een spatiebalk indrukken of een muisklik geven verplicht gaat stellen, dan wordt het er allemaal niet leuker op. Uit onderzoek blijkt ook, dat het niet effectief is. Als je de reclames maar leuk genoeg maakt, dan zul je zien dat mensen achter hun scherm blijven zitten. Wat je ook zal zien is dat mensen met elkaar gaan praten over advertenties. “Kijk, ik bel nu gratis met Heineken. Die hebben een leuk feest binnenkort. Daar moeten we misschien naar toe.” Er treedt zeker een viraal effect op, wat de boel versterkt. Aan de andere kant van de lijn willen mensen het dan ook gaan proberen.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Gerrit Aikema

    Na het luisteren naar reclame via 1820 (gratis nummerinformatie) nu dus ook kijken naar reclame. Vraag me af of mensen bewust naar de reclame kijken of dat ze in hun hoofd al bezig zijn met het gesprek wat volgt.


    27 juli 2007 om 09:08
    evroekel

    Met name de samenwerking met een reeds bestaande community zoals bijvoorbeeld integratie met Hyves lijkt mij een goede stap.


    27 juli 2007 om 09:48
    Mendel Senf

    Lookatel, The Good Phone, Vi Phone, en dan nu Bbond zou het deze keer dan wel lukken?

    vraag MF: Het is de bedoeling dat mensen op die advertenties gaan klikken, toch? Bbond: ‘Ja. MSE: En is het dan ook de bedoeling dat mensen gaan kopen? cost per sale mogelijk?

    Let me know!


    27 juli 2007 om 10:28
    Pietje Bel

    Er zijn veel meer gratis mogelijkheden .


    28 juli 2007 om 14:59
    mgvandenbroek

    @Pietje Bel(l): Interessant! Welke zoal?


    28 juli 2007 om 15:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!