Interactive Course: Mediabuying, planning & strategie

11 januari 2007, 06:03

Interactive Course: Online advertisingAfgelopen dinsdagavond was de eerste Interactive Course van 2007. Dit keer ging het over Mediabuying, -planning & strategie. Sprekers waren Björn Brouwer van Media Contacts en Peter Wiegman van de STIR en natuurlijk Mediaonderzoek.nl.

Björn Brouwer startte de avond met uitleg over het werkproces van een mediabureau. Hij maakte hierbij de vergelijking met de band Metallica, waar bandleden (net zoals creatieve bureau’s, reclamebureau’s en mediabureau’s) elk hun eigen inbreng/expertise hebben. Dat kan soms tot discussie leiden, maar het gezamenlijke doel om het publiek een ongekende avond bezorgen bind de losse leden tot een band. Gezamenlijk proberen ze de juiste snaar te raken voor een pracht concert. Dat de praktijk toch wel minder rooskleurig is, bleek wel uit de discussie die hierop volgde.

Vervolgens werd aan de hand van een case van Goodyear mediaplanning in hoofdlijnen verder uitgelegd. In tegenstelling tot eerdere avonden waar in groepjes werd gewerkt aan een case, werd er dit keer de uitwerking van de case besproken zoals Media Contacts deze daadwerkelijk had uitgevoerd. Met een beperkt budget moest brand awareness, merkvoorkeur en leads voor aankoop van Goodyear banden worden gecreeerd. De bespreking leidde tot een interessante discussies over het feit of je soms als bureau niet gewoon moet zeggen dat het budget te beperkt is of dat het budget beter offline nabij Point of Sale kan worden ingezet etc. Ook werd de inzet van rond de 10.000 Google Adwords kort besproken. De combinatie van generieke woorden en specifieke woorden (‘winterbanden Amsterdam’) was het tipje van de sluier, maar hoe die woorden dan precies waren gegenereerd voor Goodyear bleef het geheim van de smid.

STIR.

In het tweede deel van de avond, met iets minder aanwezigen wegens een nieuwsjaarborrel, gaf Peter Wiegman een presentatie. Peter legde uit wat de STIR precies is, wat je er mee kunt en wat er aan veranderingen aan gaat komen. In het kort heeft de STIR tot doel digitale marketing te promoten en te stimuleren door meer inzicht te verschaffen in online bereik en profielen. Door de bereikbaarheidscijfers voor internet op vergelijkbare wijze op te zetten zoals dit al voor print, radio en tv gebeurd, is het geheel makkelijker te vergelijken. Al enige tijd rapporteert de STIR overigens niet meer de pageviews. Reden hiervoor is het feit dat ‘single page user interface’-technieken zoals Ajax het beeld vertekenen. Middels deze techiek kan soms de content van een pagina compleet worden vervangen, zonder dat er een pageview wordt gegenereerd.

De belangrijkste rapportages van de STIR zijn:

  1. De Establishment survey die tot doel heeft betrouwbare populatiecijfers op het gebied van internetgebruik vast te stellen ten behoeve van het ijken van het Webmeterpanel. Het geheel geeft inzicht in de internetpenetratie, hoeveel procent van de bevolking heeft welk inbelabonnement, hoeveel procent surft op het werk, etc.
  2. De Marktmonitor een halfjaarlijkse onderzoek dat tot doel heeft inzicht te geven in de internetconsumptie in Nederland en het aandeel van de STIR-sites daarin.
  3. De Webmonitor waarbij het surfgedrag van 5.000 panelleden naar STIR-websites vanaf elke locatie wordt gemeten. In combinatie met de achtergrondkenmerken van de panelleden worden deze verwerkt tot rapportages over het surfgedrag.

Neem voor meer informatie een kijkje op de site van de STIR. Volgende Interactive Course is 23 januari met spreker Martin de Boer, marketingmanager bij Hotelspecials.nl, over de rol van adverteerder.

Zie ook andere artikelen over de Interactive Course:

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    Dank voor het verslag Erik; jammer dat ik het tweede deel er niet bij kon zijn. Maar de nieuwjaarsborrel als alternatief was gelukkig geen straf 😉


    11 januari 2007 om 06:37
    Paul van Veenendaal

    @Marco:

    Misschien een nieuwe rubriek toevoegen: Marketingfacts Academy 😉


    11 januari 2007 om 08:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!