Interactive Course: Digital Branding

18 oktober 2006, 12:45

Gisteravond de tweede sessie van de Interactive Course gevolgd. Igor Beuker van LaComunidad ging in op zaken als Digital Branding en viral marketing.

Eén van de meest gemaakte fouten bij viral marketing is dat bedrijven helaas nog te vaak denken in traditionele commercials en advertising, aldus Igor. Bij viral marketing is het cruciaal dat je een wow-effect weet te creëren. Zonder dit effect wordt er niets doorgestuurd en komt de buzz niet op gang. Bedrijven hebben vaak moeite hun brand te overstijgen. Ze durven niet hoe merk los te laten en echt iets spraakmakends neer te zetten. De digitale consument is geen koning, geen keizer…maar dictator. Hij ziet steeds meer leuke virals voorbij komen en is verwend geraakt. Hetzelfde geldt voor de blogger die kan helpen bij het virale effect, die ziet al het nodige voorbij komen en is terecht erg kritisch alvorens hij iets plaatst. Dat betekent niet meteen dat elke viral meteen grof, grappig of geil moet zijn.

Een tweede veelgemaakte vergissing is het idee dat het plaatsen op YouTube voldoende is om het virale effect op gang te brengen. Een goede viralcampagne vereist een seedingstrategie. Goed bepalen welke communities en blogs voor jouw merk/campagne het virale effect tot stand kunnen brengen en daar je campagne ‘pluggen’. Aansluitend op dat ‘pluggen’ stelde Igor dat Social Media Optimalisation (SMO) komende tijd steeds belangrijker zal worden voor Digital Branding. Middels SMO kijk je wie voor jouw brand online van groot belang is. Wie schrijft er over jouw brand? Wie linkt naar wie over jouw brand? Wie zijn de keyplayers? Wat kun je doen om de autoriteit/status van deze keyplayers te voeden en ten behoeve van je brand. Samplen? Feedback vragen? Testproducten laten reviewen? Productintroductie als eerste geven? etc. etc.

Heb je dan succes en komt het virale effect tot stand, dan ben je er nog niet. Bedrijven hebben vaak geen idee wat een virale campagne met hun brand doet. Brandtracking-onderzoek gebeurd wat dat betreft nog veel te weinig. Leuk dat het viral effect tot stand is gekomen, maar vergeet niet dat “kliks je tapijt slijten en niet de kassa doen rinkelen” aldus Igor. In het kader hiervan wees Marco nog even op een aantal case-studies bij MSN.

Het beste digital branding concept.

Igor sloot af met naar zijn mening het beste Digital Branding concept: Catholic insider van de Nederlandse priester Roderick Vonhögen. Een concept waarin duidelijk de taal van de jongeren wordt gesproken met podcasts over The Secrets of the Carribean, The secrets of Harry Potter tot Praystation Portable tot kaarten middels Google Maps. Innovatief, creatief en ‘buiten de brand gedacht’ zonder ook maar iets van grof, grappig of geil. Kijk voor meer achtergrondinformatie zeker even bij Frankwatching.

Cases.

Tweede deel van de avond stond in het teken van een tweetal cases. Aangezien het echte cases waren die bij de organisaties hebben gespeeld of op dit moment nog spelen, kan ik er inhoudelijk niet op in gang. Maar ‘under pressure’ en met vrijkaartjes voor FireBrands 2006 als hoofdprijs, bleken de verschillende groepen tot mooie vernieuwende concepten te komen, waarbij zelfs een vibrator met één of twee bladeren al dan niet met kokosnoot in één van de voorgestelde concepten aan de orde kwam;-)

Ook interessant bij dit alles zijn de postings van BrickmeetsByte over het einde van de viral marketing video en de vraag Hoe lang laten bloggers zich nog als gratis medium misbruiken voor viral marketing? die Igor kort aanhaalde in zijn presentatie.

Volgende sessie is op 31 oktober over Mobile Marketing met als spreker Marcel Molenaar, sales director bij HotSMS.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Bertjan

    Tot nu toe hebben de onderwerpen veel interesse bij mij gewekt. Dit heeft ook deels te maken met het feit dat alle ontwikkelingen in de interactive marketing zich dusdaning snel ontpoppen dat er nauwelijks literatuur over beschikbaar is. Het lijkt me enorm leerzaam om deel te nemen aan deze cursussen.Het lijkt me een ideale mogelijkheid om als student (E-Business) wat meer praktijk kennis op te doen. Is het mogelijk om hierin te participeren? Is het echt alleen voor ondernemers in deze sfeer? Ik hoor het graag!


    18 oktober 2006 om 20:33
    Robert Smit

    @Bertjan

    Mediaflex is initiafnemer van de Interactive Course. Als werving/selectie bureau voor media/marketing/communcatie spreken wij veel bedrijven en werkzoekende en is zo het idee ontstaan om praktijkgerichte workshops op te zetten. Vanuit de deelnemers en sprekers krijgen we veel positieve reacties over de opzet van dit traject.

    Als je interesse hebt om deel te nemen aan de workshops kun je contact opnemen met Diana Venekamp van Mediaflex Job Support, 0346-569922.


    19 oktober 2006 om 05:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!