Interactive Course: Online advertising

24 november 2006, 06:14

Interactive Course: Online advertisingAfgelopen dinsdagavond gaf Sonja Loth, Business Development Manager bij onderdeel Digital Advertising Solutions van Microsoft een presentaties over Online Advertising. Voor de oplettende kijker was er tevens een sneak preview van Windows Vista en Office 2007 die op haar pc was geinstalleerd.

Het eerste gedeelte van de presentaties was vooral inleidend en voor de gemiddelde lezer van Marketingfacts gesneden koek. In het tweede gedeelte kwamen een paar interessante zaken voor bij:

  • Nederland is met opzet gekozen voor de introductie van Windows Live mail. Nederland kent maar liefst 6,3 miljoen hotmailregistraties. Amerika is wat dat betreft te groot als er iets mis gaat. In Nederland is het nog te overzien. En zoals je in de reacties kunt lezen ging het mis.
  • “Nederlanders lijken meer op Zuid-Koreanen dan Duitsers” dat wil zeggen de breedbandpenetratie is in Nederland hoog en dat percentage ligt dichter bij het percentage van Zuid-Korea dan Duitsland.
  • Technisch gezien kan een fastfood-keten op een specifiek tijdstip (vlak voor de maaltijd) adverteren, maar het wordt nog weinig toegepast
  • “Mannen surfen, zoals vrouwen shoppen”. In tegenstelling tot mannen zijn vrouwen op internet vrij doelgericht bezig, mannen daar in tegen surfen veelal vrij doelloos over internet.
  • Mensen die bij een autodealer komen, blijken de laatste jaren steeds beter geinformeerd via internet. De rol van de verkoper veranderd. Wil hij nog toegevoegde waarde bieden dan zal hij mee moeten kunnen bieden dan de informatie op internet
  • 35% van de Nederlandse internetters hebben MSN.nl als homepage ingesteld, al dan niet gewoon omdat het zo al was ingesteld vanuit de software. Windows Live biedt de mogelijkheid een eigen homepage volledige te creëren. Het is nog niet duidelijk welke richting de gebruiker op gaat met zijn homepage de standaard MSN-versie of de persoonlijke Windows Live page
  • Begin 2007 komt Microsoft met advertising o.b.v. gebruikersprofielen waarbij de gebruiker ook zelf kan instellen dat hij een bepaalde banner niet meer wil zien. Hij krijgt vervolgens de vraag aan te geven waar hij danwel in geinteresseerd is. Op deze wijze wordt met behulp van de gebruiker zelf de mogelijkheid geboden advertising nog relevanter te maken.
  • Eerder op de dag is een interview gepubliceerd met Steve Berkowitz van Microsoft, dat zeker de moeite waard is om te lezen

Case

Laatste deel van de avond stond weer in het teken van een case. Dit keer een case van Canon die een nieuwe spiegelreflexcamera op de markt wil brengen die professionele resultaten zonder het prijskaartje dat aan professionele apparatuur hangt. Veel (semi)-amateur gebruikers hebben echter de perceptie dat digitale spiegelreflexcamera’s ingewikkeld en omslachtig zijn. Aan ons de opdracht om in een kleine 30 minuten een cross-mediale campagne in tv, print en online van 2×3 maanden te bedenken om de boodschap te verspreiden dat deze camera een betere kwaliteit biedt dan compacte camera’s, makkelijk in gebruik is en uitzonderlijk mooie foto’s produceert.

Ik zat voor de tweede maal in het winnende team dit keer met Ignas van Schaick en Martijn Taminiau. Ons concept in het kort; 30 amateurs worden begeleid door 3 professionele fotografen en nemen het in een wedstrijd op tegen 3 andere professionele fotografen. Geheel is online door iedereen te volgen en er kan ook actief aan worden deelgenomen door beoordeling van gemaakte foto’s. Uiteindelijk wordt een set foto’s online gezet en kan iedereen beoordelen welke foto’s door de amateurs zijn gemaakt met kans op leuke prijzen. Inzet van blogs, fora, print, chat en samenwerking met events voor maken van foto’s. De hoge mate van creativiteit tijdens de uitwerking van de case was funest voor de overzichtelijkheid van mijn eigen aantekeningen. Ik heb nu moeite ons concept weer te reproduceren;-) De prijs voor de winnende case bestond dit keer uit een door Microsoft beschikbaar gestelde ‘koffiebeker-proof’ flexibel keyboard.

In het forum van de Interactive Course plaatste Sonja nog wat tips om bij te blijven;

  • Meld je aan op livemsn.tv
  • Kijk op advertising.msn.nl en dan vooral bij de onderdelen cases & onderzoek.
  • Kijk op ideas.live.com voor een overzicht van alle nieuwe Windows Live Services en op gallery.live.com voor allerlei gratis te maken & downloaden extra’s voor deze services
  • Voor de echte liefhebbers is er ook nog dev.live.com. Kijk hier eens naar contacts control en leef je uit op de talloze mogelijkheden die hier liggen qua social networking en meer!
  • www.eyeblaster.com en www.flashtalking.com bieden mooie voorbeelden op het gebied van rich media bannering. Bijvoorbeeld live chat in een banner (flashtalking met Girls Aloud)

Zie ook andere artikelen over de Interactive Course:

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    media

    Opnieuw een mooi overzicht Erik!

    Wat ik vooral interessant vond is de ontwikkeling van target advertising op basis van gedrag. Iemand die binnen het netwerk van Microsoft veel op auto en financiele sites/pagina’s komt, krijgt andere advertenties te zien dan iemand die veel op vrouwen, gezondheid, etc. sites/pagina’s komt. Dus geen contextuele maar target advertising. Inderdaad ook aardig dat er een mogelijkheid komt om aan te geven dat je een bepaalde advertentie niet meer wilt zien. Als je aangeeft dat je niets meer wilt zien, krijg je alles weer te zien. Zo zijn ze dan ook wel weer 😉


    24 november 2006 om 06:22
    Robert Smit

    Goed verhaal!

    Sonja heeft inderdaad ter aanvulling op de presentatie nog wat linktips geplaatst op ons forum.

    Het forum van de interactive course is te bekijken via mediaflex.nl

    De presentaties kun je hier ook downloaden (alleen voor deelnemers van de Interactive Course).


    24 november 2006 om 07:49
    Hajo Smit

    Beste Erik!

    Interessante thematiek. Ook maar even het interview met Microsoft’s Steve Berkowitz gelezen. Ben jarenlang als tekstschrijver preferred supplier van Microsoft Nederland geweest. Hun gevecht momenteel om Google een beetje te kunnen volgen is uiterst boeiend. En, ja sinds de introductie van Live! mail werkt mijn hotmail niet meer zo soepel als het deed. Ik gebruikte het nog als spambak voor e-mails van e-commerce partijen en leveranciers, maar nu ga ik zelfs daarmee richting gmail. Proefde ik bij Berkowitz een beetje nostalgie naar zijn tijd bij Ask.com?

    In jouw profiel bij het overzicht van de vrijwillige redactie staat dat je werkzaam bent voor ING/Postbank. Toch heb je het hier over een pitch voor Canon, die je hebt gewonnen. Hoe zit dat? Ben je inmiddels freelance of zo? Hoe kom je als freelancer trouwens in zo’n pitch terecht (netwerk natuurlijk!)? Kijk eens op mijn website http://www.freewriter.nl. Zou graag eens mee brainstormen bij dit soort pitches. Kun je me misschien eens ergens introduceren?

    Groet,

    Hajo Smit

    PS Ik besteed tegenwoordig 1 uur per dag aan zelfstudie op het gebied van web2.0, online advertising, user generated content, blogging etc. etc.. Ben ook trouw lezer van marketingfacts.


    24 november 2006 om 08:03
    Hajo Smit

    blond he! dank voor je toelichting…

    hajo – http://www.freewriter.nl


    24 november 2006 om 08:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!