Instapods: hoe influencers het algoritme van Instagram om de tuin leiden

21 augustus 2017, 09:00

Misschien heb je nog nooit gehoord van Instapods, maar het is een nieuwe manier waarop influencers samenwerken met elkaar op Instagram. Influencers zien ook in dat ze moeten blijven groeien om hun prachtig mooie fulltimebaan als Instagrammer ook fulltime te houden. En om interessant te blijven voor adverteerders. Daarom gaan ze (nieuwe) samenwerkingsverbanden aan. Dat werkt als volgt.

Een Instapod is een chatgroep van maximaal vijftien influencers op Instagram die meestal in dezelfde niche zitten. Ze hebben ontdekt dat ze het snelst kunnen groeien, en de meeste engagement krijgen, wanneer ze elkaars netwerk gebruiken. Ze spreken daarom af om elkaar te volgen én alle nieuwe content te delen die door leden van de groep wordt geplaatst. Zo zien veel meer mensen hun berichten, kunnen ze hun volgerskring uitbreiden én kunnen ze meer geld verdienen aan bedrijven die ‘iets willen met influencer marketing’.

Waarom doen ze dit?

In juni 2016 startte Instagram de uitrol van de nieuwe algoritmische tijdlijn. Hierdoor werd de manier waarop posts werden gepresenteerd gewijzigd van chronologisch naar relevantie. Iemand kreeg daardoor alleen nog je berichten te zien als ze highly engaged waren met jouw berichten. Dat kennen we natuurlijk van de relevantiescore van Facebook. Influencers op Instagram moesten hierdoor even in een zakje blazen. De belangrijkste manier om nieuwe volgers, likes en shares te krijgen verdween ineens als sneeuw voor de zon. Hoe moesten ze nou op een organische manier hun bereik laten toenemen?

Samenwerken dus. Het samenwerken om elkaars content te promoten is op zich niets nieuws voor influencers op social media, maar het op grote schaal gebruik maken van elkaars netwerk op Instagram is nu meer gemeengoed.

En heeft dus ook zijn eigen naam gekregen: Instapods. Hier communiceren de Instagrammers met elkaar via Instagram dm’s en elke keer dat iemand uit de pod een nieuw Instagrambericht publiceert, delen ze het in de groep. Vervolgens sharen en commenten de andere groepsleden, zo snel mogelijk, op het bericht. Doordat de berichten gelijk worden gedeeld, en de groepsleden hun volgers ook nog eens met een goede comment overtuigen ook te engagen, wordt het bericht direct als populair gezien. Hoge initiële engagement signaleert aan Instagram dat het kwaliteitsposts zijn en ze inhoudelijk aantrekkelijk zijn. Als gevolg hiervan wordt het bericht hoger opgenomen in de feeds van hun duizenden volgers.

Instapods zijn dus een ‘slimme’ manier om samen te werken als team en het algoritme van Instagram ‘om de tuin te leiden’. Zolang je collega pod people comments aan je berichten toevoegen en hun stamp of approval eraan geven, zal de initiële engagement hoog zijn en zul je dus stijgen in de feeds.

Zelf Instapods inzetten

Je kunt die Instapods natuurlijk ook gebruiken voor jouw marketingdoeleinden. Zo komen ook jouw gesponsorde berichten hoger in de feeds en meer onder de aandacht. Daar zitten echter ook risico’s aan. Wanneer je betaalt voor engagement, betaal je dus eigenlijk voor de comments die andere influencers op de berichten achterlaten. En dus helemaal niet voor daadwerkelijke mogelijke klanten of anders geïnteresseerden.

Het is dus ook zaak goed te kijken naar hoe een influecer jouw bericht onder de aandacht brengt. Veel comments zijn leuk natuurlijk, maar zijn de comments niet gefingeerd door vrienden van de influencer? Maak duidelijke afspraken over het creëren van buzz omtrent jouw content en waar je dus daadwerkelijk voor betaalt.

Aan de andere kant ligt er ook een kans voor influencers waar je misschien al mee samenwerkt. Je kunt ze ook zelf wijzen op de mogelijkheden van een groep rondom zaken die belangrijk zijn voor jouw merk. Door ze te helpen hun netwerk te laten groeien, kun jij ook profiteren van het grotere bereik. En vanaf de start met iemand samenwerken is vaak veel goedkoper dan gelijk in zee te gaan met een gevestigde naam. Eventueel is het zelfs een optie een eigen Instapod te starten met alle influencers waar je mee samenwerkt. Dit maakt het promoten en delen van content wellicht sneller.

Barst de bubbel?

De ontwikkelingen rond bereik op Instagram via like-generators, bots en andere methodes is de laatste tijd vaak (negatief) in het nieuws. Er gaan steeds meer geluiden op dat de influencerbubbel barst in 2017. Een groot bereik klinkt goed, maar de influencer kan los komen te staan van je merk aangezien hij of zij de week erna een volgend merk promoot.

Kleiner bereik is misschien zo slecht nog niet. Een onderzoek van Markerly in 2016 laat zien dat Instagramaccounts met veel volgers juist lager scoren op zowel likes als betrokkenheid. Accounts met minder dan 1000 volgers hebben een gemiddelde van 8 procent likes en 0,5 procent comments op hun updates. Accounts met meer dan 10 miljoen volgers hebben een gemiddelde van maar 1,6 procent likes en 0,04 procent comments.

Joost Nusselder
Data Scientist bij Decision Tree

Ik ben een Data Scientist maar bovenal Customer Experience Manager. Ik werk met mijn eigen Decision Tree voor klanten om hun online vindbaarheid te vergroten en hun klanten aan te spreken. Data wijst keer op keer uit dat het uiteindelijk gaat om het helpen van klanten en om échte connecties te maken. Met slimme marketing kom je heel ver en je moet je content voor je laten spreken. Met mijn bedrijf help ik anderen groeien, met mijn blog help ik anderen ontwikkelen.

Categorie
Tags

7 Reacties

    JoostN

    Geweldige samenwerking met Marketingfacts om dit artikel te maken en te publiceren. Super om hier te zijn!

    Ik ben hier de hele dag om jullie vragen te beantwoorden mochten jullie ze hebben naar aanleiding van de post 🙂


    21 augustus 2017 om 12:34
    Ilona Annema

    Duidelijk artikel. Leuk dat aan dit nog relatief onbekende onderwerp aandacht wordt besteedt.


    22 augustus 2017 om 06:20
    JoostN

    Ja, zeker. Het is nog steeds een hot topic. Ik ben ook erg benieuwd om te zien waar influencer marketing nog naar toe gaat. Het is in ieder geval goed om te letten op waar je je producten neerzet en op welke manier je ervoor betaalt.


    22 augustus 2017 om 10:24
    Maurice

    Dit is tegenwoordig alweer redelijk verouderd. De ontwikkeling in dit soort dingen gaat enorm snel. Heb zelf rond de 200.000 volgers op instagram en ben al een tijdje niet meer bezig met dit soort chat groepen. Instagrammers praten ook liever niet over de technieken die ze gebruiken.


    24 augustus 2017 om 21:44
    alicekaal

    Hoi Joost,

    Interessant artikel! Vooral de laatste alinea herken ik; hoe meer volgers, hoe minder engagement. Ik merk zowel op mijn eigen Instagrampagina @evergreenholland en op die van Schuurman Schoenen (@schuurmanschoenen), dat naarmate het volgers-aantal stijgt, het aantal likes en reacties nagenoeg hetzelfde blijft of juist afneemt.

    Ik vind dit een apart fenomeen.. Misschien heeft het te maken met dat je dezelfde hoeveelheid mensen bereikt, ondanks dat je stijgt in volgers?


    28 augustus 2017 om 11:13
    Gerben

    Interessant artikel! Ik denk dat er ook een risico schuilt in het gebruik van Instapods. Zo zie ik een zelfde foto soms wel heel vaak voorbij komen. De eerste vind ik dan nog leuk, maar bij een 3e of 4 krijg ik al gauw het gevoel dat mijn timeline aan het vervuilen is. Eigen sterke content blijft dan ook belangrijk. Als accounts te veel andere post doorposten kan dat voor mij een reden zijn om ze te ontvolgen.


    30 augustus 2017 om 13:52
    Thomas Bakker

    Hey Joost ik heb samen met een goeie maatje een account op instagram. Nu zijn we onlangs benaderd door Classy dapper die met ons wil samenwerken. Wat precies weten we niet. Nu is de vraag of ik via de mail je berichten kan sturen van Classy dapper om te kijken of het ook instapod is of niet.

    Bij voorbaat dank


    2 oktober 2017 om 10:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!