Innovatie is te koop, en dat is goed #TNWEurope

28 april 2015, 07:30

Op een event rondom startups is innovatie natuurlijk een hot topic. Maar soms duizelt het mij aan alle termen, visies en ideeën over innoveren. Het is net voetbal geworden, iedereen heeft een mening over hoe het beste voetbal gespeeld wordt maar nog altijd ligt de waarheid in het midden. En toch was de presentatie van Mark Randall, VP of creativity bij Adobe, een heel ander verhaal over wat innoveren betekent voor een groot bedrijf. Randall laat zien dat innovatie te koop is. En niet door agressieve overnames of fusies, maar bij je eigen medewerkers. En dat is geen illusie, zelfs niet voor een mega organisatie als die van Adobe.

Interne revolutie

Van alle sprekers en visionairs over innovatie, is Thomas Wedell-Wedellsborg er een die mij eerder is opgevallen. Wedell-Wedellsborg (een naam die wel wat innovatie kan gebruiken), benadrukt met name in zijn boek ‘Innovation as Usual‘ dat innovatie een fundamenteel geïntegreerd onderdeel van je organisatie moet zijn, onderdeel van het DNA. Wedell stelt dat iedere medewerker van je organisatie in staat moet worden gesteld om innovatie in gang te zetten. Een schitterende gedachte natuurlijk, wie zou daar tegen zijn. Maar hoe zorg je hier voor? Randall heeft die spreekwoordelijke koe bij de horens gepakt en dit voor elkaar gekregen binnen zijn eigen organisatie.

Inside the box

Waar de oplossing van Adobe om innovatie in alle lagen te stimuleren vandaan komt? Die oplossing komt uit een box. Randall stelde dat zijn medewerkers in staat gesteld moeten worden om met ideeën te komen. Daarbij moet de drempel om een idee te presenteren weg worden genomen. Vervolgens moeten de kosten van de ontwikkeling van ideeën verlaagd worden. Op die manier kun je op een hoog tempo innovaties blijven ontwikkelen die het (nog) hogere tempo van de huidige maatschappij bij kunnen houden.

De drempel en het budget voor idee-ontwikkeling verlagen betekent dat het niet nodig moet zijn om een idee te presenteren bij de hoge piefen van het bedrijf (1), of te vragen om een (veel te hoog) budget om dit idee te ontwikkelen en testen (2) en ook mensen die niet in dienst zijn om te innoveren, zoals sales managers, de handvatten te bieden om een idee uit te werken (3).

De box die Randall vervolgens introduceerde was Adobe’s Kickbox. Deze rode doos wordt uitgedeeld aan medewerkers en bevat, volgens Adobe, alle middelen om een idee uit te gaan werken en te testen.

Heetste hangijzer van de box is een creditcard op naam van de medewerker met $1.000 tegoed. Medewerkers mogen dit geld naar eigen inzicht uitgeven. Er wordt naar geen enkel bonnetje gevraagd, dus medewerkers krijgen hiermee gelijk het vertrouwen mee dat ze mogen doen wat ze willen.

Verder bevat de Kickbox een Starbucks klantenkaart én extra suiker, in de vorm van chocola. Natuurlijke doping om je aan de gang te houden in Adobe’s industrie, aldus Randall. Maar het belangrijkste onderdeel van de box is in mijn ogen de door Adobe opgestelde handleiding om medewerkers verder te helpen bij het ontwikkelen van een idee.

Deze handleiding bestaat uit zes stappen die in mijn ogen de daadwerkelijke steun bieden die medewerkers nodig hebben om echt tot innovaties te komen.

De zes levels

  • Inception: Alles draait volgens Randall om motivatie. Met de box wil Randall medewerkers verder stimuleren om een idee te ontwikkelen dat dicht bij zichzelf ligt. Dus een oplossing voor een passie die je hebt of een ‘pain in the ass‘ probleem waar je iedere dag knettergek van wordt. Randall ziet het liefste die energie die je hebt voor een frustratie of passie, omgezet worden in schitterende ideeën.
  • Ideate: Hoe kom je tot out-of-the-box ideeën die echt ergens toe leiden? Dat lukt je alleen door te oefenen, dus door veel ideeën op te schrijven, af te schieten en verder te denken. Daarom bevat de box ook een notebook voor ‘bad ideas’. Volgens Randall zijn er geen goede ideeën. Slechte ideeën worden goed wanneer je er kritisch naar gaat kijken en leert van eerdere slechte ideeën. En de ideeën waarvan je denkt dat ze briljant zijn, dat jij je afvraagt waarom niemand anders daar aan heeft gedacht, die zijn vaak waardeloos. Als je echt goed nadenkt blijkt dat er niet voor niets nooit eerder over na is gedacht. Kortom, schrijf iedere dag een idee op, slecht of goed. En zo kom je tot dat ene idee wat je verder wilt ontwikkelen.
  • Improve: Ideeën moeten zich ontwikkelen en beter worden. Dus naast het notebook, voorziet Randall zijn medewerkers van scorecards en andere evaluatiematerialen om te testen of je idee slecht is of veel potentie heeft.
  • Investigate: Medewerkers wordt uitgelegd hoe ze hun ideeën kunnen. Voorwaarde van Randall en zijn mede VP’s is dat ideeën pas intern worden gepresenteerd als het extern getest is. Een voorbeeld is Photoedit.me, een idee van Adobe-medewerkers die een site lanceerden om mensen te helpen met het bewerken van foto’s. De Adobe-medewerkers lieten een site bouwen (via de creditcard) en riepen consumenten en Photoshop-experts op via Facebook-advertising. Met verschillende tests (onder andere gratis service versus $1,99) konden ze zien wat de effecten op traffic waren.
  • Iterate: Blijf je hypothesis ontwikkelen en ga op zoek naar het juiste businessmodel. Op welke manier is jouw idee levensvatbaar? Pas dan kun je een idee echt gaan presenteren, omdat je niet straks iets gaat lanceren wat gedoemd is te mislukken.
  • Infiltrate: Dit is de I voor het ‘boss level’, zoals ze bij Adobe zeggen. Een idee wordt gepresenteerd om te zien of Adobe de innovatie in ontwikkeling neemt. Essentieel hierbij volgens Randall: “Stop playing Hi.P.P.O! It’s not about the highest paid person opinion. We don’t want that, we want data on the table and evaluate.

En dat was het dan? Nee, de zes stappen zijn volgens Randall zes levels. Heb je die met succes uitgespeeld, dan ontvang je de blauwe box. Niemand weet wat daar precies in zit, omdat dit iedere keer verschilt. Maar Randall geeft aan dat hierin de handvatten volgen die een team of individu nodig heeft om zijn innovatie te verwezenlijken en er echt een product of dienst geïntroduceerd kan worden. En tot op dat punt heeft Adobe pas $1.000 uitgegeven. Innovatie is dus te koop, maar vooral door uitstekende hulp en een visie binnen het bedrijf en met slechts een beperkt budget. Overigens geldt dit voor iedereen, zeker nu Adobe Kickbox heeft vrijgegeven via Creative Commons.

Disclaimer: Ja, Adobe is één van de klanten van LEWIS PR. Nee, dit heeft niet mijn mening over deze sessie op #TNWEurope beïnvloed.

Gijs Moonen
Founder & Owner bij Ovide Agency

Oprichter van Ovide Agency. Een bureau met een ander model. Als online marketing & PR bureau doen we het nét even anders. Met de allerbeste mensen werken we voor de mooiste merken. Niets meer, niets minder.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!