6 do’s and don’ts van in-game advertising
In-game advertising wordt steeds belangrijker, niet alleen voor game-ontwikkelaars en uitgevers, maar ook voor merken en marketeers. Op dit moment maken alleen grote, internationale merken gebruik van in-game advertising, omdat uitingen statisch zijn en de games wereldwijd verschijnen. Bedrijven als Massive, Double Fusion en IGA maken dynamische in-game advertising mogelijk. In de VS wordt dit al toegepast en het zal niet lang meer duren totdat Europa aan de beurt is. Ook in Nederland zullen we er vroeg of laat mee te maken krijgen. Daarom presenteer ik de In-game Advertising Bijbel. Een lijst met de do’s en don’ts van in-game advertising.
- In-game advertising moet de immersie niet verstoren.
Spelers moeten niet worden gedwongen om advertenties te zien. Audio en video advertenties die een speler gedwongen moet zien, zijn uit den boze.
- Een diversiteit aan merken zal zorgen voor meer realisme.
In de dagelijkse realiteit is er ook een grote diversiteit aan merken; als dit terugkomt in games, zal het sneller als ‘realistisch’ worden ervaren. Branded en non-branded producten kunnen worden gemixt, evenals merken uit dezelfde sector.
- Advertenties moeten op realistische locaties worden geplaatst.
Hiervoor zullen ‘advertentie vriendelijke’ locaties moeten worden geïntegreerd in een game en in de verhaallijn, om ervoor te zorgen dat de uitingen sneller worden geaccepteerd.
- Mainstream merken hebben de voorkeur.
Bekende merken zullen sneller worden geaccepteerd door gamers. Dit zijn vaak grote, internationale merken, zoals die ook in bijvoorbeeld speelfilms terugkomen.
- Merk en game moeten consistent zijn.
Het is belangrijk dat een merk past bij de belangrijkste waarden van de betreffende game en de doelgroep.
- De advertenties moeten passen in de game-wereld en setting.
WOII, fantasy, horror en Sci-Fi games zullen om deze reden vaak niet geschikt zijn voor in-game advertising.
Cem, aardige lijst met aandachtspunten! Vwb je eerste punt, wat bedoel je daar precies mee? Ik kan me voorstellen dat het helemaal niet storend hoeft te zijn als je een advertentie integreert in een game die je altijd moet zien (denk aan reclameborden in een racecircuit, een zak chips van een bepaald merk in de kast, etc). Of bedoel je hier specifiek audio en video?
Marco, het belangrijkste blijft dat de immersie niet moet worden verstoord. Billboards, zakken chips en andere producten kunnen bijdragen aan meer realisme. Als je echter tijdens het gamen wordt onderbroken door uitingen, dan kan dat de game-ervaring verstoren. Dit kan bijvoorbeeld door een uiting die wordt getoond voordat een level opstart of tussen levels in (vergelijkbaar met interstitials op internet). Wat wel zou kunnen, is bijvoorbeeld een winkel die je in-game kunt bezoeken om vervolgens producten te kopen voor het personage waarmee je speelt (merk-kleding/schoenen, gadgets). Wat betreft audio/video: commercials op radio tijdens een autorit zouden weer wel kunnen werken, omdat dit deel uit kan maken van de speelwereld. De 5 overige punten kunnen deze voorbeelden extra duidelijk maken.
dit was al 3 jaar geleden bekend………..
@C.S: 3 jaar geleden was dit misschien wel al bekend, maar werd en kon het niet worden toegepast. Bovendien verandert het gedrag van gamers, bieden nieuwe technologieën meer mogelijkheden en passen bedrijven hun strategie ook aan op de mogelijkheden van in-game advertising. Onder andere MS (overname Massive), maar straks ook Sony (online mogelijkheden PS3). Mocht je een bron hebben met bovenstaande punten, dan verneem ik dat graag 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!