Ik heb een vraag over online retail, een fles champagne voor het goede antwoord

5 september 2017, 11:00

Multichannel of omnichannel zijn de containerbegrippen die we gebruiken om de coördinatie van offline en online te duiden als het gaat om retail. In de wereld van de e-commerce staat het zo ongeveer voor het proces van kijken via internet en kopen in de winkel. Nu gaat het mij niet om het proces op zich; het lijkt me immers vrij ingewikkeld om te duiden met welke reden je bent gaan zoeken op het internet. Maar dat is een andere discussie, nu eerst naar de champagne.

CBS kwam met een bericht naar buiten dat multichannel met maar liefst 25.5 procent was gegroeid. In Emerce was te lezen:

In het tweede kwartaal nam de omzet van pure webwinkels met ruim 17 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. Dat meldt het CBS. De internetomzet van zogenoemde multi-channelers groeide met 25,5 procent, de hoogst gemeten stijging sinds de meting drie jaar geleden werd opgezet.

Het was dezelfde week dat Thuiswinkel.org op basis van een GFK-onderzoek naar buiten bracht:

De vandaag gepubliceerde cijfers laten echter ook zien dat nagenoeg alle groei in de Nederlandse detailhandel afkomstig is van de online activiteiten van webwinkels en van winkels in de winkelstraat die ook online producten verkopen. De verkopen in de winkelstraat zelf groeien derhalve nog altijd niet of nauwelijks.

Thuiswinkel zegt dit naar aanleiding van een zelf geïnitieerd onderzoek uitgevoerd door GFK.

Wat is multichannel?

Ik heb me suf gezocht naar de economische betekenis van multichannel of omnichannel. Iets groeit 25,5 procent, maar ik kan nergens vinden om hoeveel geld het gaat. Wat groeit er eigenlijk precies 25,5 procent als multichannel groeit? Groeit de omzet? Groeit het aantal winkels dat iets met het internet doet? Groeit de omzet die wordt toegekend aan multichannel en hoeveel omzet is dat exact? Als ik de uitspraken lees van Thuiswinkel, is het nogal belangrijk.

De detailhandel groeit dit jaar in absolute getallen misschien wel een miljard of vier. Die groei wordt zo op het oog voor een belangrijk deel toegerekend aan multichannel. Is dat ook zo en hoe wordt het zo exact gemeten dat je het achter de komma nauwkeurig weet?

Nu wil ik graag begrijpen wat er staat.

Het zijn vragen die ik niet goed kan beantwoorden en Google kon mij niet afdoende helpen. Ik vroeg het in een tweet aan het CBS, maar wacht nog op het antwoord. Dus probeer ik maar zo en misschien is het wel zo simpel dat ik het volledig over het hoofd zie.

Champagne

Wie kan mij precies vertellen hoe multichannel gemeten wordt en wat de economische betekenis is van multichannel in absolute getallen, gewoon in keiharde euro’s? En ja, ook hiervoor geldt: hoe meet je dat precies?

Het meest bevredigende antwoord kan rekenen op een bedankje, samen met een fatsoenlijke fles champagne. Over de afwegingen over wat ik het meest bevredigende antwoord vind, kan niet worden gecorrespondeerd, net zo min als over de kwaliteit van de champagne.

Alvast bedankt in ieder geval!

Tadek Solarz
Directeur/DGA bij CMG Nederland

Practice what you preach, de combinatie van adviseren en zelf ondernemen is voor mij ideaal. De lessen die ik leer breng ik dagelijks in de praktijk als directeur/DGA van de Creative Marketing Group Nederland. Opdrachtgevers werken samen met CMG Nederland aan het versterken van marktposities. Zes bedrijven, één aanspreekpunt. De belangrijkste marketingdisciplines verenigd in een groep. CMG werkt aan oplossingen die zich bewegen op het snijvlak van marketing, communicatie en internet-technologie. Met een man of honderd goed voor een top twintig positie in Nederland. Marketing is mijn speelveld met een voorliefde voor business-development, positionering, retail, merkontwikkeling en design. Ik help marketeers met hun positioneringsvraagstukken, marcom-strategie en merkbeleid. Verwacht van mij geen instant oplossingen. Als het gaat om een gesprek over de inhoud kun je me altijd bellen. Een mailtje sturen kan natuurlijk ook, tadek@solarz.nl omdat ik van simpel houd. CMG Nederland wordt gevormd door DWVTS marketingadviseurs, WEDA/BigID, Crossover Consultancy, Coolminds Virtual reality & internet, Network Operations en Kweekvijver Noord.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief