“Hybride verdienmodellen hebben de toekomst”

4 oktober 2012, 05:16

Nederlandse markt van digitale media groeit naar 5,8 miljard euro omzet in 2016

De omzet uit online adverteren en digitale consumentenuitgaven in Nederland zijn het afgelopen jaar met 17,4 procent gegroeid naar 3,9 miljard euro. Deze groei zet de komende jaren door. De komende 5 jaar verwacht PwC een gemiddelde groei van 8 procent. Dat komt neer op een omzet van 5,8 miljard euro in 2016, zo concludeert PwC in de Entertainment & Media Outlook 2012-2016. De offline media groeien de komende jaren ook, maar ‘slechts’ met 2,3 procent per jaar.

Hybride verdienmodellen

Volgens PwC hebben hybride verdienmodellen de toekomst. Een goed voorbeeld is het terugkijken van een televisieprogramma. Laat de consument zijn e-mailadres achter, dan mag hij in ruil voor reclame gratis kijken. Laat hij persoonsgegevens achter of doet hij een kleine betaling, dan vervalt de reclame. Kiest hij voor een grotere betaling, dan kijkt hij zonder reclame en krijgt hij bovendien extra’s als ‘the making of’. “De sleutel tot succes is het vinden van de juiste balans”, zegt Ennel van Eeden, entertainment- en media-expert bij PwC. “Wanneer de consument zich veilig voelt om meer van zichzelf prijs te geven, wordt de relevantie van de informatie voor adverteerders groter, waardoor bedrijven op hun beurt een beter rendement kunnen realiseren.”

Meerdere Nederlandse dagblad- en tijdschrifttitels zullen sneuvelen

Het is onvermijdelijk dat Nederlandse uitgevers afscheid zullen nemen van titels. “Nederland heeft een zeer hoge titeldichtheid op een relatief kleine lezerspopulatie. De razendsnelle digitalisering maakt de situatie op de markt voor dagbladen en tijdschriften onhoudbaar”, stelt Van Eeden. “De meeste uitgevers zijn druk doende een digitale vertaalslag te maken vanuit hun traditionele businessmodel. Om zo de steeds kleiner wordende lezersschare aan zich te binden. Maar de meeste initiatieven remmen de omzetdaling slechts. Er wordt nauwelijks groei gecreëerd. Dat maakt het verdwijnen van titels op termijn onafwendbaar.”

Online vs. offline

De ontwikkelingen in de uitgeversmarkt staan in schril contrast met de onstuimige groei van digitale entertainment- en media-uitgaven. Naar verwachting groeit de omzet uit online adverteren en digitale consumentenuitgaven jaarlijks met 8% naar 5,8 miljard euro in 2016. In 2016 maken de digitale uitgaven een derde van de Nederlandse entertainment- en mediaomzet uit. In 2011 was dit nog een kwart. De groei is vooral te danken aan de explosieve toename van smart devices en mobiele internetaansluitingen.

Digitale volwassenheid verschilt per markt

De digitale volwassenheid verschilt sterk per markt. Zo vormt digitaal gedistribueerde muziek in 2016 42 procent van de totale bestedingen aan muziekalbums. In 2011 was dit nog 16 procent. Kijken we naar de markt voor games, dan zien we dat online en draadloze games al in 2011 de console- en PC-games voorbijstaken. Aan de andere kant vormen digitale tijdschriften in 2016 slechts 8,2 procent van de hele tijdschriftenmarkt. In 2011 was dit percentage nog 1,7 procent. Mede door deze trage ontwikkeling zal de Nederlandse tijdschriftenmarkt de komende 5 jaar van 838 miljoen euro tot 768 miljoen euro krimpen.

Enkele kerncijfers

  • De Nederlandse omzet uit online adverteren en digitale consumentenuitgaven, groeide in 2011 met 17,4 procent naar 3.9 miljard euro. De niet-digitale uitgaven groeiden met 0,7 procent. De komende vijf jaar groeit online en digitaal jaarlijks gemiddeld met 8 procent tot 5.8 miljard euro. Niet-digitaal groeit met 2,3 procent per jaar.

  • De vier belangrijke uitgeverssegmenten – tijdschriften, dagbladen, business to business en consumenten en educatieve uitgeverijen – zien hun aandeel in de totale Nederlandse entertainment- en mediamarkt verkleinen van 33% in 2011 naar 28% in 2016.

  • Het aantal abonnees met mobiel internet, één van de belangrijkste drivers voor digitale omzetgroei, zal de komende jaren nagenoeg verdubbelen. Daarmee komt het aantal op 11,6 miljoen mobiele internetaansluitingen in 2016, een jaarlijkse groei van 13,9%.

  • Tot 2016 zullen de Nederlandse bestedingen aan internetreclame jaarlijks met 10,2% groeien tot een totaal van 1,7 miljard euro. De markt voor e-mail marketing bedraagt in 2016 360 miljoen euro. In 2011 was dit nog maar 177 miljoen euro.

  • De totale bestedingen in het krantensegment dalen van 1,54 miljard euro in 2011 naar 1,53 miljard euro in 2016. De digitale bestedingen ten opzichte van de totale bestedingen stijgen van 3,3% naar 8,7% in 2016.

  • De tijdschriftenmarkt laat een soortgelijke beeld zien. De huidige bestedingen van consumenten en reclame-inkomsten bedraagt 838 miljoen euro in 2011 en zullen naar verwachting jaarlijks met gemiddeld 1,7% dalen naar 768 miljoen euro in 2016. In 2007 bedroegen de totale bestedingen in dit segment nog 980 miljoen euro.

  • De filmindustrie groeit van 585 miljoen euro in 2011 naar 627 miljoen euro in 2016. De bioscoopomzet zal naar verwachting ook de komende jaren blijven stijgen met gemiddeld 4% per jaar. In de fysieke verkoop zal de daling in volume en prijs van dvd’s en blue-rays doorzetten met een gemiddelde jaarlijkse krimp van 9,2%. Dit wordt slechts deels gecompenseerd door de enorme groeiverwachting van ‘on demand’-diensten van tv- en kabelaanbieders. Deze diensten groeien met gemiddeld 23,3% per jaar van 53 miljoen euro in 2011 naar 151 miljoen euro in 2016.

  • De uitgaven aan muziek stegen vorig jaar met 0,4%. De eerste groei in jaren, dankzij de groei van concert- en festivalbezoek en een minder harde terugloop in de uitgaven aan muziekalbums. De markt voor muziekalbums zal vanaf 2016 weer groei laten zien.

Over het onderzoek

Er is nog veel meer interessante cijfermateriaal in het 'Entertainment and Media Outlook for the Netherlands 2012-2016' te vinden, maar daarvoor kan je beter het rapport zelf inzien. In het rapport vind je historische data en voorspellingen voor de media uitgaven van de volgende industriën:

  • Distributie

  • Films

  • Televisie

  • Muziek

  • Radio

  • Magazines

  • Kranten

  • Educatieve boeken

  • Publishing

  • Business-to-Business Publishing

  • Video Games

  • Advertising (inclusief alle bovenstaande segmenten, Internet advertising en out-of-home advertising)

Afbeelding: Mark J. Sebastian (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Bert Anvelink

    Even off topic….maar je titel als #Datasexuel zie ik al wel op je visitekaartje staan….;-)


    4 oktober 2012 om 08:18
    DannyOosterveer

    Ja toch? Nou nog visitekaartjes maken…


    4 oktober 2012 om 09:02
    Michael Bottenheft

    Interessante aanvulling is dat de bovengenoemde groei van offline met 2,3% per jaar voornamelijk bestaat uit digitalisering van radio, tv, outdoor etc. Zonder bijvoorbeeld digitale radio, internet op tv en digitale billboards zou offline helemaal niet groeien.


    4 oktober 2012 om 13:11
    Tammy Wong

    Hoe zit het dan met de levensmiddelen sector…

    Zal het dan geen uitkomst zijn om je boodschappen [A&H is er al mee begonnen voor de dagelijkse boodschappen] in de toekomst online te doen… Meer tijd voor andere leukere en belangrijke dingen….zoals sporten kinderen ophalen werken…


    6 oktober 2012 om 19:28
    Mirjam Broekhoff

    Goed verhaal Danny. Alleen jammer van die blote meiden in het openingsbeeld. Mij leidt het af van de content en die is heel goed.


    7 november 2012 om 08:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!