Hoe & wat voor optimaal resultaat bij affiliateprogramma’s

25 juni 2013, 07:29

Er zijn al veel tips & trucs die dagelijks verspreid worden over hoe je het best om kunt gaan met affiliatemarketing. Al eerder verscheen er een verhaal op Marketingfacts.nl over de actieve aanpak die succes kan afdwingen bij een affiliateprogramma. Een kreet die bij mij bleef hangen is: “Creëer een partnership voor de lange termijn”. Een win-win-situatie is het uitgangspunt en dus de moeite waard om in te investeren! Er zijn een paar punten die de basis vormen van mogelijk succes. Er zijn zaken die minimaal goed dienen te zitten (promotiemateriaal, webshopconversie, standaardvergoeding) en er zijn factoren die als extra ingezet kunnen worden (incentives, actiemarketing, persoonlijk contact) om zo de juiste publishers te blijven binden aan de campagne. Onderstaand overzicht zal voornamelijk gericht zijn aan adverteerders in het shoppingsegment, maar is ook voor andere partijen mogelijk interessant.

Succesfactoren

1. Vergoeding

Uiteraard is de vergoeding per campagne verschillend en dien je altijd rekening te houden met de marge die hoort bij een bepaalde productgroep. In het shoppingsegment ga ik altijd uit van een CPS (vergoeding per sale voor de publisher) van gemiddeld 10%. Uitschieters zijn vaak electronics-webshops, met 3 tot 5% CPS, of juist gadgets- en bloemenwebshops, met 15 tot 20% CPS, waar al veel meer marge bestaat en dus ook per sale meer kan worden weggegeven aan de publisher. Het is aan de adverteerder om o.a. middels een juiste beloning de campagne zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren aan de publishers.

2. Keuren van orders

Het keuren van orders dient bij voorkeur zo spoedig mogelijk te gebeuren. De publisher ziet dan dat er actief beheerd wordt en dat de adverteerder de belangen van de publishers ook goed in de gaten houdt. Het is vervolgens een taak van de affiliatenetwerken om een snelle uitbetaling te faciliteren naar de publishers.

3. Conversie-optimalisatie

Vaak kunnen publishers zelf veel handige feedback geven, dus gebruik deze groep mensen om conversie-vraagstukken neer te leggen. Factoren als betalingsmogelijkheden, transportkosten en andere zaken kunnen van invloed zijn op de conversie. Het bieden van de mogelijkheid voor deeplinken is ook belangrijk en zorgt vaak voor betere matching van de promotie op bijvoorbeeld een vergelijkingswebsite.

4. Instellingen campagne

De instellingen van een affiliatecampagne kunnen publishers uitsluiten of juist enthousiast maken. Het wel of niet toestaan van actiecodewebsites is bijvoorbeeld een keuze waarbij een groep publishers wel of niet actief kan zijn voor de campagne. Een ander voorbeeld is het gebruikmaken van mailpartijen. Deze groep publishers kan zorgen voor een mooi groot bereik op de korte termijn. Beide groepen zijn uitermate geschikt om actiematige promoties weg te zetten.

5. Promotiemateriaal

Een brede verzameling aan bannerformaten kan ervoor zorgen dat publishers wat te kiezen hebben en dus eerder gebruik kunnen maken van de banners. Tevens werken mailpartijen met zogenaamde mailbanners (banners van formaat 500×500). Vaak kunnen publishers zelf tekstlinks/deeplinks aanmaken bij een affiliateprogramma. Bovendien werken prijsvergelijkers met productfeeds. Zorg ervoor dat deze feeds optimaal zijn gevuld met relevante velden, zodat de specifieke publisher zijn bezoekers optimaal kan informeren over de producten en daarmee voor een relevantere boodschap kan zorgen. Vaak zijn extra velden als bijvoorbeeld ‘gender’ (geslacht), ‘color’ (kleur), ‘ean_code’ (unieke productcode) noodzakelijk voor een succesvolle promotie met productfeeds.

6. Keywordmarketing via publishers

Keyword marketeers kunnen heel effectief promotie doen door bepaalde zoekwoorden in te kopen (op eigen risico) waarmee ze verwijzen naar hun website die vervolgens optimaal is ingericht voor conversie op de zoekwoorden waarnaar gezocht werd. Ook gebruiken ze vaak de productfeed die beschikbaar is voor de campagne om hun Google Adwords-campagne in te richten. Daarmee kunnen ze dus bezoekers vanuit de zoekmachines doorsturen naar de promotie van de verschillende adverteerders.

7. Incentives en actiemarketing

Het is vanzelfsprekend dat er in het shoppingsegment pieken en dalen zijn te zien voor wat betreft salesresultaten. Het is in het belang van de adverteerder om niet alleen de pieken zo goed mogelijk te benutten (bijvoorbeeld mailpartijen inzetten rond Valentijnsdag en Sinterklaas), maar ook om de periode van stagnerende cijfers te erkennen. Deze perioden kunnen vervolgens gebruikt worden om publishers alert en actief te houden door bijvoorbeeld incentives te geven voor beste publisher-resultaten binnen een dergelijke periode. Ook kan een affiliatenetwerk vaak helpen bij het bedenken van juiste acties om resultaten te boosten.

8. Zelf publishers werven & link op homepage

Een affiliatenetwerk beschikt doorgaans over een breed scala aan publishers, deze ontvangen vaak een nieuwsbrief met relevante acties en updates. Hierdoor komen ze in contact met nieuwe campagnes en acties. Echter kan vanuit de adverteerder ook het een en ander gedaan worden om bekendheid te geven aan het affiliateprogramma. Zo is het bijvoorbeeld handig om een link te plaatsen op de homepage met een verwijzing naar het affiliateprogramma dat actief is bij een affiliatenetwerk. Publishers kunnen zich dan gemakkelijk aanmelden en starten met de promotie.

Daarnaast kan een adverteerder zelf goed op zoek gaan naar relevante websites die bijvoorbeeld goed scoren in zoekmachines met relevante zoekwoorden. Vaak zijn deze websites al ingeschreven bij een affiliatenetwerk, zo niet is het natuurlijk een uitgelezen kans om deze te activeren voor je eigen programma.

9. Meegaan met de laatste trends (social media & mobile devices)

Social media zijn natuurlijk een extra mogelijkheid om het publiek te binden aan een merk. Affiliatenetwerken springen daar steeds beter op in door specifieke leadcampagnes te bieden die ‘likes’ verzamelen, bijvoorbeeld. Het belonen van een ‘tweet’ of een ‘like’ is daarbij de extra conversiemogelijkheid voor een publisher.

Daarnaast krijgen publishers en adverteerders steeds meer te maken met verkeer dat afkomstig is van mobiele apparaten. Aparte actiecodes en laagdrempelige acties kunnen via mobiel maximaal rendement realiseren. Adverteerders die beschikken over een mobiele website (met bijhorende mobiele conversiepixel) en bijpassend promotiemateriaal kunnen dus maximaal profiteren van hun mobiele traffic.

Succes

Natuurlijk is het niet zo eenvoudig als simpel volgen van deze 9 stappen. Na afstemming van bestaande publishers en het activeren van nieuwe publishers ziet de weg naar succes er altijd complexer uit dan vooraf gedacht. Blijven tweaken aan de hand van nieuwe mogelijkheden is altijd een uitdaging bij affiliatemarketing-campagnes.

Slotwoord

Ik ga er graag vanuit dat veel adverteerders zich kunnen herkennen in bovenstaande aanpak. Publishers verschillen sterk, van nichewebsites tot aan de prijsvergelijkers en mailpartijen. Deze kunnen allemaal bloeien zodra er extra aandacht wordt gegeven aan hun specifieke wensen en mogelijkheden. Uiteindelijk hebben we allemaal dezelfde doelstelling en werken we naar een win-win-situatie voor alle betrokkenen. “Creëer een partnership voor de lange termijn” is daarbij wat mij betreft het uitgangspunt!

Cyril Westerhof
Country Manager Benelux bij RTB House

RTB House is één van de weinige bedrijven in de wereld die het voor elkaar heeft gekregen om eigen technologie te ontwikkelingen waarmee voor klanten online advertenties (display) in een RTB model (real-time bieden) zeer efficient en effectief gekocht kunnen worden. Het is één van de meest dynamisch groeiende Europese techbedrijven. RTB House heeft patent op een eigen ad buying engine, aangedreven door deep-learning algoritmen en helpt hiermee toonaangevende adverteerders hun korte, middellange en lange termijn doelen online te bereiken middels geavanceerde retargetingcampagnes.

Categorie
Tags

1 Reactie

    micheline westerhof

    well done


    25 juni 2013 om 08:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!