Hoe trek je je content naar een hoger SEO-niveau?

27 december 2021, 07:00

Zo pakten we dat aan bij ikbenfrits

Organisch websiteverkeer is voor veel bedrijven een belangrijk kanaal waar veel traffic en conversie uit gehaald wordt. Knap vervelend (understatement) als dit verkeer opeens deels wegvalt omdat je posities verliest in Google. Je verliest deze posities omdat Google je content als minder relevant of van mindere kwaliteit beschouwt. Dit kun je voor zijn door je website naar een hoger SEO-niveau te trekken. In deze blogpost deel ik vanuit Ikbenfrits onze learnings van het afgelopen jaar.

Positie drop

Het is een constante uitdaging: je wilt hoge posities veroveren met jouw keywords én eenmaal behaald, wil je ze ook behouden. Maar met jou vele anderen. Als je dan toch een paar keywords verliest, is het belangrijk om te begrijpen wat er precies gebeurt en welke acties je gaat ondernemen. Na een core update van Google in juni (2021) raakte Ikbenfrits enkele posities kwijt, terwijl er aan onze kant geen veranderingen waren gemaakt. We doken erin met het Growth Team en lieten een site-audit doen.

Uit deze audit bleek dat E-A-T heel belangrijk voor ons was omdat we een ‘Your Money or Your Life’ (YMYL) website zijn. Andere – vergelijkbare – bedrijven die ook een YMYL merk zijn (kan zijn dat je ons nog niet kent: ikbenfrits.nl adviseert online in hypotheken), werden ook geraakt door deze core update. De E-A-T factoren hebben dus een prominentere rol toebedeeld gekregen.

Wacht heel even. E-A-T? YMYL?

Er bestaat een kans dat je geen idee hebt waar deze afkortingen voor staan. Even kort dan: E-A-T voor expertise, authoritativeness and trustworthiness. Deze factoren neemt Google sinds 2019 mee in het beoordelen van content en zijn daarom belangrijk om toe te passen op je website. Ze zijn nóg belangrijker als je een Your Money or Your Life website bent. Dit ben je als je betalingen kunt doen op jouw site, maar ook als je informeert over financiën, gezondheid of recht. Onderwerpen die gevoelig liggen en waar je correcte informatie over wilt ontvangen als lezer. Het is in deze gevallen essentieel dat de klant de website kan vertrouwen. Daarom weegt Google de E-A-T factoren zwaarder voor deze sites.

Expertise

De eerste letter van E-A-T staat dus voor expertise. Dit houdt in dat de content die gepubliceerd is, geschreven is door een persoon met kennis van het onderwerp. Wij schrijven al onze content zelf, verdeeld over verschillende auteurs. Maar sommige van mijn collega’s hebben gewoon meer autoriteit en meters gemaakt (carrièretechnisch) dan andere auteurs. Daarom hebben we een herverdeling gemaakt; collega’s met meer naamsbekendheid hebben recent meer content voor ons gepubliceerd. Zoals periodieke columns over de hypotheekmarkt waarin we een vertaalslag met consequenties maken voor onze klanten.

Authoritativeness

Hoe zorg je dat je wordt gezien als autoriteit? Goede reviews helpen hier enorm bij, maar ook bijvoorbeeld een Wikipedia pagina. Daarnaast wil je op andere platforms genoemd worden en dit kun je het beste voor elkaar krijgen met behulp van PR. Op al deze punten hebben we een verbeterslag gemaakt. We zetten continu een extra stap zodat onze klanten de best mogelijke ervaring met onze service hebben. We maakten een Wikipedia pagina aan en we deden meer research om zo meer nieuwswaardige artikelen te publiceren. Dit werd door de media goed ontvangen: er werden meerdere van onze artikelen extern gepubliceerd. Ook handig: als je gepubliceerd bent, check dan of er een linkje staat naar jouw site. Zo niet, kun je altijd nog vragen of ze dat willen toevoegen bij de betreffende publicatie.

Trustworthiness

Hoe betrouwbaar is je website? Zoals eerder gezegd is het belangrijk dat wanneer je een YMYL-website bent, je betrouwbaar overkomt op jouw klant én op Google. Dit houdt in dat het duidelijk moet zijn hoe er contact met je opgenomen kan worden, welke auteur de content schrijft en wie er achter het bedrijf zit. Veel hiervan hadden wij al op orde bij Ikbenfrits. Wat we hebben verbeterd, is dat er nu een informatieve auteurspagina is voor elke auteur. Hierin verwijzen we bijvoorbeeld naar een LinkedIn pagina of naar behaalde prestaties.

Hoe gaat het nu?

Na de core update in juni 2021 waren enkele keywords van ons weggezakt. We hebben ons keihard op E-A-T gefocust om zo de volledige website naar een hoger niveau te trekken. Nu, na de meest recente core update van november 2021, is het resultaat zoals gehoopt. Onze keywords waren binnen enkele dagen weer op het oude niveau.

Lees meer over E-A-T

Er is online veel te vinden over E-A-T met daarin concrete voorbeelden die je kunnen helpen met het verbeteren van je website. Dit artikel van Ahrefs geeft bijvoorbeeld veel handvatten, maar ook deze pagina van Marie Haynes geeft een goede uitleg van wat je allemaal kunt doen. Het belangrijkste is om de E-A-T factoren mee te nemen in je nieuwe contentstrategie en met deze blik naar nieuwe contentcreatie te kijken. Althans, voor ons.

Bénine werkt als content marketeer bij online hypotheekadviseur Ikbenfrits. Goedgeschreven copy en een knappe merkbeleving is waar ze blij van wordt, en pakt dit ook op in haar rol. Daarnaast runt ze haar eigen bedrijf in receptontwikkeling en food fotografie.

Categorie
Tags
seo,

2 Reacties

    Jeroen Stikkelorum

    Hey Benine,

    Leuk artikel. Een paar vragen:

    1. Heb je alleen EAT zaken veranderd en verder niks aan SEO gedaan?

    2. Heb je nog meer doorgevoerd behalve: keuze auteur en een Wikipedia pagina?

    3. Wat heb je gedaan om een Wikipedia pagina te krijgen (is best lastig)?

    4. “onze keywords posities waren binnen enkele dagen weer op niveau”, werkte het echt zo snel?


    27 december 2021 om 10:22
    beninebijleveld

    Hi Jeroen,

    Tnx. Zie hier mijn antwoorden:

    1. Qua SEO zijn we altijd bezig met de beste SERP te vinden en testen we hier ook mee. Dit proces is gewoon doorgegaan als normaal. Wel hebben we onderzocht of er sprake was van keyword kannibalisatie (kannibaliseer je op eigen keyworden?)

    2. Ja, ook sterk op PR ingezet! Het is belangrijk dat kwalitatieve media naar jouw site linkt zodat je trust wordt verhoogd.

    3. Was beetje lastig inderdaad:) Maak het niet commercieel en benoem onderzoeken of andere initiatieven. Fact based.

    4. Oprecht! De core update startte in november, dit komt in NL vaak iets later aan. Maar je zag enkele dagen na de uitrol een stijging in onze posities die eerder weggezakt waren.


    27 december 2021 om 11:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief