Hoe Frisse Kater groot werd door echte verhalen te vertellen

Tuğrul Çirakoğlu maakte van zijn schoonmaakbedrijf Frisse Kater een groot succes. Door geweldige vlogs en blogs te maken waarin hij de echte verhalen vertelt achter de vervuilde huizen die hij schoonmaakt.

26 juli 2022, 07:00 2119 x gelezen

Kennen jullie het geweldige verhaal van Tuğrul Çirakoğlu al? Hij deed de studie Internationaal Management, werkte en liep stages op verschillende plekken in de wereld, maar kon in Nederland lastig aan de bak komen. Daarom begon hij in 2014 het schoonmaakbedrijf Frisse Kater, met een schoonmaakbedrijf kan je immers zonder veel gedoe direct beginnen.

Eerst werkte hij vooral in studentenhuizen, maar terwijl hij daar bezig was, ontdekte hij een niche: extreem vervuilde huizen schoonmaken. En vandaag de dag wordt hij gebeld als er ergens iemand een tijdje dood in een huis lag, er een zelfmoord heeft plaatsgevonden of er overal ontlasting of bloed ligt.

Toen ik over hem las en hoorde, dacht ik meteen: dat verhaal kan je direct op het Kleedkamer4 bierviltje knallen (komt ie weer ) want hij heeft precies gedaan waar ik hele dagen over zit te ouwehoeren (als er iemand wil luisteren): dat je podcasts, video’s of blogs moet maken waarmee je een publiek opbouwt.

Groenrode draad

Zijn groenrode draad heeft hij bijvoorbeeld messcherp op orde: het verhaal vertellen over zijn werk, maar ook dat je een beetje op elkaar moet letten in het leven. Hij heeft een opvallend talent voor het luisteren naar levensverhalen en combineert dat met zijn vak. Hij zou die groenrode draad vrij simpel kunnen formuleren door vier vragen te beantwoorden.

  1. Wat is zijn specialisatie?
    Dat heeft ie goed gedaan. Hij begon met een schoonmaakbedrijf in de breedte, maar vond zijn niche in het schoonmaken van extreem vervuilde kamers. Die keuze maakt hem heel zichtbaar; je weet waarvoor je hem kan bellen.
  2. Wat is zijn doelgroep?
    Ook dat is vrij duidelijk; hij richt zich op mensen die te maken hebben met een extreem vervuild huis. Dat zijn vaak mensen die een beetje in paniek zijn en gaan googlen. Familieleden die te maken hebben met een zelfmoord, huiseigenaren die een dode huurder hebben of coöperaties die een huis moeten opleveren voor de volgende bewoner terwijl er een jaar lang een verslaafde woonde.
  3. Wat doet zijn concurrentie?
    Deze specialisatie werd niet echt vervuld door iemand anders op deze schaal. Er zijn natuurlijk heel veel schoonmaakbedrijven, maar het verhaal van Tugrul in combinatie met de specialisatie maakt het bijzonder.
  4. Wat is zijn purpose?
    Het aardige aan deze niche is dat er een menselijke component aan zit. Er is aan de ene kant het schoonmaakwerk en aan de andere kant heeft iedereen een levensverhaal en dat vertelt hij met mededogen. Hij staat niet direct klaar met een oordeel, maar stelt de vragen die hij moet stellen. Een vast gedeelte van de maandomzet reserveert hij voor het helpen van mensen die moeten rondkomen met weinig geld.

Als je die vier op een rijtje zet dan rolt die groenrode draad er vanzelf uit. Hij wil aan iedereen in Nederland meegeven dat je een beetje op elkaar moet letten in het leven (en dat je hem moet bellen als iets extreem vuil is).

Media: vloggen en bloggen

Geinig verhaal natuurlijk, maar what about the content? Qua groenrode draad zit ‘t dus goed en daarna (of hoe zoiets loopt) is hij aan de slag gegaan met vlogs en blogs. In zijn boek vertelt hij hoe hij is begonnen met contentmarketing, terwijl hij het zelf waarschijnlijk niet zo zou noemen trouwens (precies de doelgroep van Kleedkamer4). In zijn boek vertelt de vriendelijke gast dat hij in 2019 het verhaal tegenkwam van een Amerikaanse zakenman die ooit ging vloggen om wijn te verkopen. Die gast maakte in 2006 al video’s over wijnen waarbij hij achter een bureau zat en vertelde waarom het een goede wijn was of juist niet.

Dat deed hij om de wijnen van zijn vader te verkopen. “Zijn collega’s waren niet blij met de video’s, sommige wijnen kraakte hij zo hard af dat ze met gigantische voorraden kwamen zitten. Hij trok zich daar niets van aan want hij moest authentiek blijven. Na verloop van tijd werden de video’s zo’n groot succes dat het bedrijf een enorme groei doormaakte.’” Hij noemt zijn naam niet, maar die ‘Amerikaanse zakenman’ is – de in reclamekringen niet zo populaire – Gary Vaynerchuk, eigenaar van een gigantisch social mediabedrijf en inderdaad ooit begonnen met vloggen toen hij in de wijnzaak van zijn vader werkte. Lang verhaal kort: Op 23 januari 2019 uploadde Çirakoğlu zijn eerste vlog waarin hij gewoon zijn rustige zelf was, net zoals Gary dat was. Het duurde ongeveer een half jaartje voordat er een video viral ging en zijn views omhoog schoten. Inmiddels heeft hij 60.000 abonnees.

Vlog op YouTube

Elke week post hij een vlog op YouTube met een bijzonder verhaal; balkons vol duivenpoep, drugspanden en zelfmoorden in hotelkamers. Hij probeert altijd het verhaal te vertellen achter de smerige bende. Perfect natuurlijk voor zijn doelgroep; al googlend kwamen ze zijn blogs tegen en op YouTube konden ze zijn werk volgen. Niet geheel toevallig is het kijken naar opruimvideo’s op YouTube echt een genre. Voeg daar de levensverhalen en zijn persoonlijkheid aan toe en je hebt zomaar een hit te pakken waar Hilversum graag een graantje van meepikt.

Hij begon in die periode ook met bloggen, het was in de periode dat hij overstapte van het schoonmaken van studentenhuizen naar het gespecialiseerde werk. Om gevonden te worden maakte hij veel blogs met woorden als ‘extreme reiniging’, ‘trauma’ en ‘Biohazard-reiniging’. Hij paste bovendien zijn productaanbod aan op de website en haalde op jaarbasis meer dan 400.000 bezoekers binnen. Inmiddels heeft hij bijna een mediabedrijf; er zijn twee tv-series bij de NPO over zijn werk verschenen, hij heeft wekelijks een column in Parool en onlangs kwam dus het boek Schoon genoeg uit.

Lekker helder

De vlogs en blogs leverden veel publiciteit én (dus) veel klanten op. Om met Aartjan van Erkel te spreken; hij is echt hét mannetje geworden in zijn sector. Oh ja, weet je wat ik ook nog goed vind aan hem? Net als Marcus Sheridan (de gast die met zijn zwembadbedrijf overstapte van radioreclame naar contentmarketing) knalt hij gewoon de prijzen op de site. Zo’n smerige kamer kost 990 euro en dat kan nog een beetje oplopen, lekker helder. Sheridan deed dat ook; in zijn blogs schreef hij precies op wat het kost om een zwembad te kopen.

Conclusie? Als ondernemer in welk genre dan ook is het een verstandig plan om aan contentmarketing te doen. Bouw een publiek op met bloggen, vloggen en podcasts maken. Je schrijft jouw groenrode draad op een bierviltje en gaat lekker aan de slag. Tuğrul Çirakoğlu bouwde er een bestaan als ondernemer mee op (ook al heeft-ie nog nooit van het bierviltje gehoord). En wil je alles lezen om als ondernemer aan de slag te gaan met contentmarketing? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief van Kleedkamer4.

 

Visual Credits: Omslag Schoon Genoeg – Tugrul Çirakoglu – Uitgeverij Lev.

Bas Hakker
Journalist bij Kleedkamer4

Bas Hakker is media- en marketingjournalist en helpt via Kleedkamer4 kleine en grote ondernemers met blogs, nieuwsbrieven, video’s en podcasts. Ook is hij hoofdredacteur van Candid.news. Schrijf je in voor de nieuwsbrief op Kleedkamer4.nl!

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!