Hoe een nieuwe website Ajax helpt om op Champions League-niveau te blijven

10 november 2015, 06:00

Een beter verhaal met dezelfde content

Afgelopen weekend was Nederland weer in de ban van de klassieker. De krachtmetingen van Ajax en Feyenoord zijn onbetwiste hoogtepunten in de grootste sport van het land. Het duel eindigde in een gelijkspel, maar de fans van 020 kregen nét iets meer mee van de wedstrijd via de site van hun club. Het nieuwe Ajax.nl is ingericht om de heartbeat van het spel nadrukkelijker te laten resoneren. Over heel de wereld volgen liefhebbers de legendarische club uit de hoofdstad. En zo wordt ook de reputatie van de club als springplank naar de schatrijke topdivisies in stand gehouden.

‘Klassieker met verschillende wapens’, ‘We willen revanche in Rotterdam’, ‘Ajax wil scorende traditie in stand houden’, zo luiden de veelzeggende koppen bij voorbeschouwingen, een interview, een sfeervideo en een bericht op de wedstrijddag. Ook is er een podcast te beluisteren met onder meer fragmenten uit het radioverslag van de laatste ontmoeting in de Champions League. Op die manier geeft de webredactie van Ajax vorm aan het verhaal van de wedstrijdweek, de heartbeat van de club.

Kleurrijk beeld, scherpe teksten

Met een breed aanbod van content wordt de sfeer in de dagen nadrukkelijk neergezet. Met kleurrijk beeld en scherpe teksten vormen heartbeats de voorkant van de website. De meer conventionele taken van de website, de ticketshop, routebeschrijvingen en de fanshop zijn er ook nog, maar vormen een andere sectie van de website die via het menu bereikbaar is. Contentsnacks zijn voor fans die de website van hun club soms meerdere keren op een dag bezoeken. “We zijn omgeschakeld van zenden naar beleven”, zegt mediadirecteur Mark van Leest van Ajax. De omschakeling naar storytelling kwam tot stand na een reeks interviews met fans van de Amsterdamse topclub door Jungle Minds. Niet alleen de stories van de users in groot-Amsterdam werden in beeld gebracht. Er is ook gepeild hoe de fans in Canada en China de wedstrijden van hun club beleven.

Unieke content

De nieuwe aanpak rekent af met een luxeprobleem van Ajax: ook andere media scoren volop met verhalen over Ajax. Op websites en in talkshows wordt vrijmoedig gespeculeerd over transfers. In dat geweld kan de website van de club niet meedoen. “De kritiek die fans uitten in de interviews kwam soms hard aan”, zegt Van Leest. Wel beschikt de webredactie over unieke inkijkjes in de wereld rond de club die fans het gevoel geven dat ze er bóvenop zitten. “Wij onderscheiden ons nu in betrouwbaarheid en unieke content.” Het gerucht dat Gudelj zou overstappen van AZ naar de Arena, bijvoorbeeld, gonsde wekenlang rond. “Maar het is pas rond als wij het melden en wij kunnen de fans meenemen tijdens de kennismaking met de nieuwe ster op De Toekomst.”

Inspiratiebron voor voetballers

Het inspelen op de trots van de fans levert ook direct euro’s op. De traffic naar de website leidt tot kaartverkoop waarvoor de club eerder nog exposure op andere websites kocht. De potentie van de content is gigantisch. Nu al trekt Ajax.nl een miljoen bezoekers per maand. Ruim 2,5 miljoen starts op YouTube onderstrepen de potentie. Het bereik van al die beelden reikt verder dan potentiële kopers van kaartjes.

Ze zijn ook een inspiratie voor voetballers die een carrière op het hoogste niveau ambiëren. Zo was Edwin van der Sar (nu directeur marketing bij Ajax) een voorbeeld voor Manuel Neuer van Bayern München. “Ik ben geïnspireerd door zijn wedstrijdstijl. Ik genoot altijd van de filosofie van Ajax door naar video’s te kijken of hun wedstrijden te volgen”, aldus de keeper die met drie Duitse kampioenschappen, de Champions League-titel en een nominatie voor de Ballon d’Or tot de wereldtop wordt gerekend.

Schril contrast Premier League

Op de dag van de presentatie van de website toont de legendarische Van der Sar zich ongemakkelijk. Zijn kennis van het digitale domein is beperkt, zegt hij. Van een papiertje leest hij iets op over de noodzaak van de vernieuwing van de website en feliciteert hij de makers. Maar vorige week zorgde hij moeiteloos voor reuring op de Web Summit in Dublin. Het publiek kent hem daar als sterspeler uit de hoogtijdagen van Manchester United. In een vraaggesprek deed hij de strategie van Amsterdamse club uit de doeken.

Door opkomst van betaal-tv zijn de verhoudingen voorgoed veranderd, verklaarde hij. De positie van Ajax is niet meer te vergelijken met die in de vorige eeuw. Ajax krijgt nog geen tien miljoen euro uit televisierechten. Dat staat in schril contrast met de tientallen miljoenen die clubs in de Engelse Premier League krijgen. Maar hij belichaamt zelf het verhaal van talent dat dankzij Ajax de top in de grootste sport ter wereld bereikte.

Ideaal voorportaal

Van der Sar zet Ajax neer als een ideaal voorportaal voor bijvoorbeeld de Premier League. Daar zijn de belangen inmiddels zo groot, dat coaches geen experimenten met jonge talenten aandurven. Ajax biedt jongelingen nog wel de kans op topniveau is zijn boodschap. “Ajax kan geen twintig of dertig miljoen neertellen voor spelers, maar investeert wel tien miljoen in ontwikkeling van talent”, luidt zijn uitnodiging aan de Neuers van het komende decennium.

Ajax.nl is er, kortom, niet alleen voor de Nederlandse fan, maar wil ook een visitekaartje en inspiratiebron voor aanstormend talent zijn. En andersom kan de aanhang van Ajax via de website volgen hoe de talenten uit de Arena tot wasdom komen in de buitenlandse leagues en liga’s.

Beter verhaal met dezelfde content

De nieuwe website oogt gelikt en snel. Heeft de redactie daar hard aan gewerkt? Dat valt erg mee, zegt eindredacteur Gerben Oostdam. “Wat vooral veranderd is, is de presentatie. In de productie van content is niet ingrijpend gewijzigd in de nieuwe opzet.” Er wordt nog steeds gewerkt met het contentmanagementsysteem van GX Software. Op de homepage ligt meer nadruk op beeld en video. Dat wordt vlot gepresenteerd dankzij het framework Angular van Google.

De redactie mikt op verhalen die de bezoeker dichterbij de speler brengen. Maar dat gebeurt ook simpelweg door tweets van spelers of bijvoorbeeld Van der Sar uit te lichten op de website. Het systeem voor kaartverkoop is nog niet aangepast, maar dat volgt rap. Nadat het project van de KNVB voor een Nederlands systeem was gesneuveld, gingen zowel Ajax als Feyenoord in zee met Eventim. Begin volgend jaar schakelen de aartsrivalen hand in hand over op het beproefde Duitse ticketingsysteem. De volgende stap is een matchday-app die behalve de ins en outs rondom de wedstrijd ook herhalingen en location-based services moet bieden.

Arjan van der Knaap
communicatiestrateeg bij Inspiratiefactor

Arjan van der Knaap is communicatiestrateeg. Hij ondersteunt ondernemers en organisaties bij het vertellen, ontwikkelen en beheersen van verhalen. Met de inzichten van storytelling brengen we moed, standvastigheid en vooral humor terug in ons vak.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Rudi de Groot

    Vind het zelf een enorm matige site of mis ik iets 🙂

    Usability wise echt een drama en laad heel traag.


    10 november 2015 om 07:49
    Frans

    Sowieso: Hoe een nieuwe website Ajax helpt om op Champions League-niveau te blijven

    Het lijkt me dat je iets té veel waarde aan een website hecht. Zeker als je daarna zegt dat wat betreft de inhoud niet veel veranderd is.


    10 november 2015 om 08:20
    Mike

    Ik vind de website ook incompleet aanvoelen. Daarbij heeft het een laadtijd van bijna 30sec, dat is niet best.


    10 november 2015 om 08:29
    arjanknaap

    Ha, dank voor jullie reacties! De technische overwegingen laat ik even voor wat ze zijn. Dat is een andere discussie over een ander traject.

    Hoe er met dezelfde content een beter verhaal wordt gecreëerd, zie je in het screenshot. Voor, tijdens en na de wedstrijd wordt er geactualiseerd. Kijk eens naar het prominente beeld. Dat is een verademing bij de producten van de pixeloorlog die je nog altijd op veel andere sites ziet.

    Het is een site die de fan die vaker dan een keer per dag langskomt niet teleurstelt. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te snappen dat de echte liefhebber het de moeite waard vind om z’n club in de loop van de week te volgen. Het is een van de behoeften die zonneklaar naar voren kwam uit de user stories. Ik herken die behoefte zelf ook uit m’n tijd bij Formule1.nl destijds bij Veronica. Deze site laat zien dat het niet ingewikkeld is om te voorzien in die behoefte.

    Wat de Champions League betreft, verwijs ik naar het citaat van Manuel Neuer die naar mijn idee recht van spreken heeft. De status van Van der Sar in het land van de Premier League was af te lezen aan de tweets over z’n optreden op de Websummit. Hij stelt daar dat het eerste van Ajax waarschijnlijk betere perspectieven biedt dan een beter betaald contract bij bijvoorbeeld Sunderland.

    Neuer komt er ronduit voor uit dat de video’s van Van der Sar bij Ajax een inspiratiebron voor hem waren. Zo helpt die content om sterspelers te interesseren voor een paar jaar Amsterdam. Zo draagt de site bij aan de internationale status van Ajax en het levend houden van de legende. Maar het is geen wiskunde. Voel je vrij om je liefde voor een andere club in het voetbal of in content management te belijden. 🙂


    10 november 2015 om 09:56
    Gino

    Ook ik geloof niet dat er meer talenten naar je club komen door het effect van de website. Diezelfde talenten worden nu ook benaderd met hetzelfde verhaal. Een klein handje vol spelers zien dit in (bijv. Guardado bij PSV). De meerderheid kiest voor het grote geld. Zo geloof ik ook niet dat de indeling van de website een structureel effect heeft op de kaartverkoop. De totale marketing, prestaties van de club en een aantal mooie transfers zijn hier veel belangrijker bij. Zelfs met de huidige prestaties van Ajax icm de website zit het heel regelmatig niet vol (misschien wel uitverkocht?).

    Wel ben ik het er mee eens dat een gemiddelde website van een voetbalclub zeer irrelevant is. Het is vaak een puur propaganda kanaal met oppervlakkige info. Niet voor niets hebben de simpelere fansites vaak veel meer bezoekers.


    10 november 2015 om 11:38
    Cees Dekker

    Dit slaat de plank mis (zeg ik als Ajax-fan). Zowel het idee als de uitvoering van de website klopt niet. Het idee dat een Ajax-fan meerdere keren per dag naar ajax.nl surft om iets van de beleving mee te krijgen is niet van deze tijd. De fan volgt de club (en fanaccounts) op Facebook en Instagram, en gebruikt deze kanalen om zijn beleving te delen met medesupporters. Naar ajax.nl surf je om de aanvangstijd van de eerstvolgende thuiswedstrijd op te zoeken of de naam van de derde doelman. En juist op dat punt is de website een pain in the ass. Dit foute uitgangspunt had wellicht nog goed uitgevoerd kunnen worden, maar ook dat is mislukt. De site bevat dermate veel slordigheden (teksten die niet netjes uitgelijnd zijn, tabellen die asymmetrisch zijn) dat die beleving er hevig onder lijdt. De fans zijn het daar al over eens (de berichten op social media liegen er niet om), nu de marketingexperts nog.


    10 november 2015 om 20:02
    roblepair

    Afgezien van de vraag of dit een verbetering van de website is, is de claim dat een eventueel verbeterde site de club op een hoger niveau brengt volstrekt niet gefundeerd.

    En dat is weer mooi in lijn met de volstrekt misplaatste titel:

    “[…] op Champions League-niveau te blijven”. Hoe komt de auteur of titel-maker erbij om hier het woord ‘blijven’ te gebruiken? Misschien omdat “weer op Champions League-niveau te komen” nóg veel ongeloofwaardiger had geklonken?


    17 november 2015 om 11:00
    Ramon Moor

    Allereerst sluit ik mij volledig aan bij Rob le Pair. Hoe kun je nou stellen dat je op Champions League niveau wilt blijven als je in de voorrondes bent uitgeschakeld door Rapid Wien? De laatste keer dat Ajax overwinterde in de Champions league is inmiddels 10 jaar geleden!

    De website ziet er op het eerste gezicht best leuk uit, maar de usability en structuur kun je op z’n best matig noemen. Met name de laadtijd irriteert me en ik vind het raar dat ze – net als de twee andere grote Nederlandse clubs – geen CDN gebruiken. Een bezoeker in Australië vindt het natuurlijk geen enkele probleem om even 20 seconde te wachten tot de site van Ajax geladen is…

    Gelukkig hoef ik als PSV-fan deze site niet meer te bezoeken 😉


    18 november 2015 om 21:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!