Het verschil tussen een goede en een geweldige contentcreator

Negen tips om een succesvolle schrijver te worden

Het verschil tussen een goede en een geweldige contentcreator
, Sortlist

91 Procent van de B2B-professionals gebruikt contentmarketing als onderdeel van hun strategie. Toch betekent dat niet dat alle content die ze creëren top-notch, boeiend of waardevol is. Maar wat heb je nodig om een goede contentschrijver te worden? Hoe word je er één waar collega's in de branche naar op zoek zijn voor advies? Het begint allemaal met wat je doet voordat je je vingers op een toetsenbord legt.

Of je nu binnen een contentmarketingteam of op je eentje werkt, er zijn een aantal bewezen gewoonten die je kunt toepassen om een echt succesvolle contentcreator te worden, specifiek toegepast op tekst: blogs, artikelen, long- en shortreads.

Opgelet: Zoals alle goede dingen gaat het niet van de ene op de andere dag gebeuren. En dat moet ook niet, want je probeert er goed in te worden, je probeert niet alleen maar om het te doen. Maar hoe sneller je deze gewoonten in je routine gaat toepassen, hoe sneller je goed op weg bent om een kwalitatief hoogstaande contentcreator te worden.

1. Lees dagelijks nieuws over jouw sector

Het creëren van goede content die echt bij jouw doelgroep aansluit, vereist dat je weet wat er in jouw branche gaande is. En de beste contentcreators onderzoeken – niet alleen lezen, maar echt onderzoeken – het internet voor nieuws en trends binnen hun industrie. Dit stelt hen in staat om de context te begrijpen van wat er in het verleden in de sector is gebeurd en hoe dat de mentaliteit van de doelgroep in het heden vormgeeft.

"Kennis van je industrie stelt je in staat om de context te begrijpen"

Hou het makkelijk en behapbaar door alles wat je leest op één plaats te zetten. Je kunt een RSS-feed opzetten voor blogs die je kent en die relevant nieuws bevatten. Vraag ook aan collega's wat zij lezen en volg hun voorbeeld. Ontdek waar jouw buyer persona online tijd doorbrengt en onderzoek die blogs ook. Zit je al een stapje voor en heb je zelf al een paar favorieten? Voeg die dan ook toe aan de lijst.

2. Schrijf regelmatig

Als je het niet regelmatig blijft schrijven, verlies je vaardigheden. Succesvolle contentmakers begrijpen het belang van hun schrijfspieren voortdurend te oefenen. Dit helpt hen om ideeën die in hun hoofd door elkaar lopen te verwerken en deze later in volledig gerealiseerde ideeën om te zetten. Ze zijn misschien niet altijd geïnspireerd om te schrijven, maar ze weten dat er iets inspirerend kan komen uit het schrijven.

Maak er een gewoonte van om dagelijks (of om de twee dagen) te schrijven. Het hoeft niet dagelijks een gedetailleerd stuk van vijftienhonderd woorden over een industrierelevant onderwerp te zijn, het gaat eerder om het opzijzetten van tien tot vijftien minuten om enkele gedachten en ideeën op te schrijven. Probeer te achterhalen wanneer jouw gedachten het duidelijkst zijn – voor de meeste mensen is dat na of tijdens een kopje koffie – en schrijf gewoon losjes wat in je hoofd opkomt. Wat heb je gisteren gelezen waar je nu nog aan denkt? Wat heb je niet begrepen? Jezelf die vragen stellen geeft vaak wat inspiratie om te kunnen starten.

3. Bestudeer de doelgroep

Een van de moeilijkste pillen om als creatieve professional te slikken, is dat je overgeleverd bent aan de onvoorspelbaarheid van jouw publiek – en de behoeften van dat publiek kunnen creativiteit ondermijnen. Maar uiteindelijk betaalt je publiek jouw rekening. En als je het publiek diep genoeg bestudeert, vind je interesses en creatieve mogelijkheden die je zonder hen niet zou hebben gevonden.

"De behoeften van je publiek kunnen creativiteit ondermijnen"

De derde kwaliteit van alle succesvolle contentmakers: zij kennen hun publiek van binnen en van buiten. Onderzoek je eigen lezers en kijkers: Wat willen ze dat je hen nog niet geeft? Welke problemen hebben ze die je voor hen kunt oplossen? Hier zijn enkele andere kenmerken van jouw publiek die je voor jezelf of voor je werkgever kunt identificeren:

  • Leeftijd

  • Geslacht

  • Ligging

  • Gezinsgrootte

  • Functie

  • Salaris

4. Vorm je eigen stem

Snelle realitycheck: Je bent niet de enige contentcreator binnen de industrie. Dat betekent dat je niet de enige bent die advies, observaties en thought leadership biedt waar je branche om vraagt. Er zijn veel dingen die je kunt doen om je te onderscheiden van de andere contentmakers in je vakgebied: diversifiëren naar een nieuw contentmedium, content promoten op verschillende kanalen, en natuurlijk ervaring en vertrouwen opdoen in de loop der tijd. Maar zelfs dan doen de contentcreators met wie je om aandacht concurreert net hetzelfde.

Wat jij in je content kunt brengen, wat niemand anders heeft, is je eigen persoonlijke 'stem'.

Lezers klikken op jouw content voor de informatie, maar ze komen terug voor de persoonlijkheid. Schrijf je over cybersecurity? Bied dan niet alleen een nieuw inzicht in de huidige malware aan, maar ook analogieën en persoonlijke verhalen over datalekken die jouw inzichten rechtvaardigen en die alleen jij kunt bieden. Het merk waarvoor jij schrijft, beperkt je misschien van eigenzinnige of erg informele inhoud, maar dat betekent niet dat je je niet kunt laten meeslepen door het unieke perspectief dat jou heeft geïnspireerd om je in de eerste plaats bij dat bedrijf aan te sluiten. Leer hoe je de contentrichtlijnen van jouw werkgever kunt combineren met je eigen creativiteit en word zo op lange termijn een veel waardevollere contentmaker.

5. Voeg iets toe aan de inhoud van anderen (wanneer dat zinvol is)

Er is tegenwoordig duidelijk geen tekort aan mensen die content cureren. In feite kan iedereen op internet de inhoud van iemand anders nemen en het re-tweeten, delen, pinnen, enzovoort. Maar succesvolle contentmakers weten dat het niet genoeg is om relevant nieuws te herkauwen voor hun fans en volgers. "Je moet jezelf ook positioneren als een expert en echt interageren met je communities," zegt Guy Kawasaki, de bestselling auteur van de New York Times.

"Maak er een gewoonte van om content te verfijnen als je iets waardevols toe te voegen hebt"

Maak er een gewoonte van om content te verfijnen als je iets waardevols toe te voegen hebt. Nu je regelmatig op het internet bent gaan zoeken naar nieuws uit je sector, heb je waarschijnlijk meer kennis dan je denkt. Dus wees zelfverzekerd en geef lezers extra, nuttige informatie of zelfs een opinie wanneer je de inhoud van anderen deelt. Je netwerken zullen het waarderen, en de auteur waarschijnlijk ook (of het kan op zijn minst een debat op gang brengen, wat nog beter is!).

6. Begrijp je KPI's

Het internet is (uiteraard) enorm breed. Eigenlijk kunnen we zeggen dat het te groot is om te hopen dat je publiek jouw inhoud vanzelf zal ontdekken. In 2018 gaf 61 procent van de professionals aan dat het genereren van traffic en leads hun grootste marketinguitdaging was.

Het feit dat je content online publiceert, betekent niet dat je het verkeer krijgt dat die content verdiendt. Om je content ontdekt te krijgen, moet je je eerst focussen op een KPI en je content daarvoor optimaliseren. Moderne KPI's omvatten:

  • Socialmediatraffic: Het aantal bezoekers dat vanuit een post op sociale media naar jouw content komt.

  • Direct traffic: Het aantal bezoekers dat naar jouw content komt door de URL van de website direct in te voeren in de adresbalk van de browser.

  • Organic traffic: Het aantal bezoekers dat naar jouw content komt via een zoekmachineresultaatlink.

  • Inzendingen: Het aantal mensen die jouw website bezoeken en hun contactgegevens achterlaten in ruil voor een door jou aangeboden bron (een vorm van lead).

Als jij, of je werkgever, ervoor kiest om je bijvoorbeeld te richten op organisch verkeer, is het een goed idee om het zoekalgoritme van Google te bestuderen om uit te vinden hoe het de inhoud rangschikt. Optimaliseer vervolgens de content, zodat deze goed presteert onder de organische KPI van het verkeer. Hoe meer kennis je hebt van de KPI's die nu voor contentmakers beschikbaar zijn, hoe succesvoller je bent als marketeer.

7. Netwerk bij elke gelegenheid

Succesvolle contentmakers weten dat hun succes niet alleen aan hun passie te danken is, maar ook aan degenen die hen hebben onderwezen, geïnspireerd en aangezet om anders te denken.

Dit is een andere manier om contentmakers te laten uitgroeien tot succesvolle contentmakers. Ze beseffen dat er meer te leren valt dan wat ze al weten, en ze staan open voor nieuwe manieren van denken. Netwerken dwingt je om dat te doen. Het is tijd om naar de ideeën van anderen te luisteren en deze naast je eigen ideeën in overweging te nemen.

"Luister naar de ideeën van anderen en neem ze naast je eigen ideeën in overweging"

Maak gebruik van de gewoonte om te netwerken door gebruik te maken van de talloze mogelijkheden die je hebt om dit te doen. Ze worden niet voor niets sociale netwerken genoemd! Breng wat tijd door op Twitter, Facebook en LinkedIn om na te gaan wie de thought leaders in jouw branche zijn en volg hen.

Zodra je dat doet, kun je gemakkelijker in een persoonlijk netwerk integreren. Als je geen extrovert bent, kan het zijn dat de gedachte alleen al je nerveus maakt. Ik weet het, want ik heb er zelf ook last van. Maar maak het jezelf gemakkelijk en begin met kleine stapjes, bijvoorbeeld samen met collega's. Je hebt al iets gemeenschappelijks, dus het voeren van een gesprek in de keuken of aan je bureau moet niet te eng zijn.

8. Bied oplossingen, niet alleen commentaar

Misschien heb je al de kennis die je markt zoekt. Voor succesvolle contentmakers is expertise echter niet alles.

Wil je dat je publiek zich jouw content herinnert? Schrijf niet gewoon de dingen die je kent, maar leg ook uit waarom ze belangrijk zijn en wat jouw publiek ervan kan meenemen. De mensen die jouw inhoud consumeren zijn niet alleen geïnteresseerd in jou horen praten. Ze zijn op zoek naar hoe ze hun specifieke behoeften kunnen bevredigen. Of het nu gaat om het oplossen van een probleem om hun vertrouwen in de branche te vergroten, of om iets anders, het is jouw taak om je marktobservaties in dergelijke termen te formuleren waarin ze deze kunnen begrijpen en er lessen uit kunnen leren.

9. Trek alles in twijfel

De makers van goede inhoud zijn van nature nieuwsgierig. Ze hebben geleerd nieuwsgierig te zijn naar de interne kennis die ze al hebben en de externe informatie die in de wereld wordt gepromoot. Het zijn de inzichten die voortkomen uit deze inherente nieuwsgierigheid die prachtige inhoud opleveren.

"Je moet nieuwsgierig zijn om problemen te identificeren die het oplossen waard zijn", zegt Lorraine Twohill, marketingverantwoordelijke bij Google, "en dan met nieuwe oplossingen afkomen". Het zijn deze voorgestelde oplossingen voor eeuwenoude problemen die de makers van content op de radar krijgen.

"Je moet nieuwsgierig zijn om problemen te identificeren die het oplossen waard zijn"

Maak er een gewoonte van om de status-quo in twijfel te trekken door voortdurend de advocaat van de duivel te spelen. Het tegengestelde standpunt van een artikel of blogpost nemen, kan in eerste instantie moeilijk zijn. Maar als je je begint af te vragen waarom de auteur op deze manier denkt en wat er in de industrie dit standpunt heeft veroorzaakt, begin je kritischer te denken over de inhoud die je consumeert. En als je het nog niet wist: kritische denkers zijn geweldige contentmakers.

Kortom

Er ligt veel druk bij contentcreators – en bij elke startende marketeer, eigenlijk – om geweldige inhoud te produceren als onderdeel van de marketingstrategie. Het succesvol zijn als contentcreator begint bij je eigen dagelijkse gewoontes, omdat deze jou in staat stellen om écht waardevolle content te produceren voor jouw doelgroep.


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Interessant stuk! Ik merk dat ik zelf vaker bezig ben met voorzichtigheid, terwijl een eigen stem heel waardevol is.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.