Het cadeautje van Google Analytics: demografische gegevens!

1 november 2013, 05:59

Benut de nieuwe data optimaal voor nog effectievere websites

Het is nog lang geen pakjesavond, maar het is niet alleen Sinterklaas die met cadeaus strooit. Recente aanpassingen in Google Analytics zorgen ervoor dat demografische gegevens beschikbaar komen in de rapporten en segmenten van Google Analytics. Daarmee geeft Google alvast een flink cadeau weg aan marketeers, webdesigners en webanalisten.

Belangrijkste voordelen

Gegevens van bezoekers waar je voorheen naar moest gissen – zoals geslacht, leeftijd en interessegebieden – worden nu voor een groot deel inzichtelijk voor gebruikers van Google Analytics. Onderstaand de vier belangrijkste voordelen van de nieuwe inzichten voor het optimaliseren van je website.

1.Gedragsanalyse van doelgroepsegmenten

Wie zijn de websitebezoekers, hoe gedragen zij zich en bereik ik de doelgroepen die ik wil bereiken? Er was al wel wat informatie over bezoekers beschikbaar, maar veel ontwerpkeuzes moesten toch vooral gemaakt worden met aannames op basis van uitgebreide en tijdrovende doelgroepanalyses. Of erger nog: vanuit de onderbuik.

Nu het in Analytics mogelijk is om in korte tijd rapportages te maken op basis van demografische data, weet je veel beter wie je bereikt met je website – of juist niet – en hoe bezoekers binnen een bepaald segment zich gedragen. Dit maakt het mogelijk om je specifieker te richten op een bepaalde doelgroep. Zo kun je bijvoorbeeld zichtbaar maken hoe groot het aandeel vrouwen tussen de 18 en 24 uit de regio Amsterdam is op je website, hoe zij zich gedragen en welke bijdrage zij leveren aan de conversie.

Standaard demografie-overzichtrapport – klik op afbeelding voor grotere weergave

2.Kansen herkennen, conversie optimaliseren

Nu je beter weet wie je website bezoekt en hoe bezoekers uit bepaalde segmenten zich gedragen, is het ook makkelijker om kansen te signaleren. Als bij een relatief klein segment de conversie hoog is, kun je ervoor kiezen om meer mensen uit die groep aan te trekken. Anderzijds kan het zijn dat een segment veel traffic genereert maar zich niet laat overtuigen en dus geen conversie oplevert. Dit is waardevolle input voor verdere optimalisatie van je website.

Standaard demografie-detailrapport leeftijd – klik op afbeelding voor grotere weergave

3.Effectiever adverteren en betere suggesties

Door het maken van doelgroepsegmenten is het mogelijk om effectiever te adverteren. Je hebt immers meer inzicht in welke groepen je website bezoeken en hoe bezoekers van een bepaald segment zich gedragen en presteren. Door middel van remarketing-lijsten in Google Analytics is het mogelijk om op basis van demografische informatie en interesse gebieden te remarketen. Met remarketing van Analytics kun je mensen die de website al eens bezocht hebben, bereiken met specifieke advertentie-inhoud. Met de demografische input kun je nu binnen die groep nog specifieker targetten. Dit betekent dat je gericht acties kunt houden voor segmenten die net dat extra steuntje in de rug nodig hebben om toch te converteren.

Geavanceerde segmenten – klik op afbeelding voor grotere weergave

4.A/B-testen biedt nog meer inzicht

Er zijn verschillende A/B-testingtools die geïntegreerd zijn met Google Analytics. Door deze integratie weet je welke varianten voor welke doelgroepsegmenten het meeste succesvol zijn. Wanneer je inzicht hebt in het gedrag van verschillende doelgroepsegmenten, dan kun je beter analyseren waarom iets wel of niet werkt en daarop inspelen.

Welkome toevoeging

Met de nieuwe mogelijkheden van Google Analytics zijn de feestdagen voor marketeers en webdesigners al begonnen. Van alle nieuwe mogelijkheden die Google Analytics het afgelopen jaar heeft aangebracht, is het inzicht in demografische gegevens een welkome toevoeging op de al eerder verbeterde segmenten en rapporten. Het sluit ook direct aan bij de trend om de personalisatie van content binnen alle kanalen te optimaliseren. Hierbij is het belangrijk dat marketeers hun keuzes gaan of blijven baseren op feiten, en zo zorgen voor een effectieve customer journey. Uitgebreidere (trend)analyses zijn een belangrijke volgende stap waarmee online voorsprong behaald kan worden.

De voordelen zijn duidelijk. Besef echter wel dat de toevoeging van demografische data niet zaligmakend is. De inzichten gelden namelijk voor slechts een deel van de bezoekers – gemiddeld tussen de 30 tot 50 procent – en niet de gehele groep. Voorkom dat je blind wordt voor groepen bezoekers waarvan geen demografische gegevens beschikbaar zijn. Zo zijn 65-plussers vaker onzichtbaar voor Google Analytics doordat zij anoniemer op het internet zijn. Benut de nieuwe data dus goed mogelijk, maar blijf experimenteren en vooral analyseren om websites te blijven verbeteren en zo effectief mogelijk te maken.

Credits afbeelding: JD Hancock (CC)

Martijn Lijten
Web Analytics Consultant bij Redhotminute

Martijn Lijten is Web Analytics Consultant bij digital agency Redhotminute. In zijn rol adviseert hij organisaties zoals KIA Motors Europa, Valk Exclusief en Bencom bij het optimaliseren van websites, (web)apps en webwinkels.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Ivo

    Ik zag wel dat jen de tracking code iets moet aanpassen. Maar het voorbeeld dat Google op zijn website gaf en de tracking code die al op mijn website staat is anders.

    Welke soort code moet er nou op de website komen?


    1 november 2013 om 07:29
    Kevin

    Dat zijn nog eens leuke cadeautjes!

    Waar haalt Google deze demografische gegevens eigenlijk vandaan? Google+, maar ook externe bronnen zoals Facebook?


    1 november 2013 om 07:42
    Simon Vreeman

    Het nadeel is wel, dat je nu zo’n 10% data mist. Dit komt doordat veel ad blockers het script van doubleclick blokkeren. Gelukkig zijn daar ook weer omwegen voor. 🙂


    1 november 2013 om 10:42
    Max

    Ik kan hierbij bevestigen dat dit in AdWords als ook in Analytics alleen mogelijk is bij display campagnes. Zou echt een hele vooruitgang zijn als het search netwerk dit ook inzichtelijk maakt zodat je alle landingspagina’s kan optimaliseren voor de doelgroepen.


    7 november 2013 om 15:12
    Lars

    Stel dat ik dit wil instellen maar ook tegelijktijd de update naar de Universal Unalytics wil uitvoeren. Welke stappen doorloop ik dan? Kan ik dan gewoon de Universal update doen en gebruik maken van bovenstaande functie of moet er dan ook nog wat aangepast worden?


    13 november 2013 om 06:58
    Sanneke

    Hallo ik vroeg me af of je via Google analytics of iets anders een bepaald gebied ( stad ) kan blokkeren zodat van uit daar in dit geval een website van mij niet meer bezocht kan worden. ? Of een bepaald ip adres ? Als deze dan ook te achter halen valt . En heeft een iphone ook een ip adres? Groetjes


    25 maart 2014 om 22:44
    DannyOosterveer

    @Lars volgens mij kan je deze nog niet samen gebruiken

    @Sanneke dat kan maar dat doe je niet in Google Analytics maar in je website zelf.


    26 maart 2014 om 08:52
    martijnlijten

    @Lars

    Excuus voor de late reactie, misschien niet meer van toepassing voor jou, wellicht wel voor toekomstige bezoekers.

    Sinds april 2014 ondersteund Universal Analytics ook Display Advertising (de bron voor de demografische gegevens). Dit kan je aanzetten in Google Tag Manager of door middel van code aanpassingen in je analytics configuratie op je website.

    Google Tag Manager:

    Zet een vinkje bij Enable Display Advertiser Features

    On-site analytics configuratie:

    Voeg de displayfeatures plug-in toe

    ga(‘require’, ‘displayfeatures’);

    Je configuratie zal er dan ongeveer zo uitzien:

    ga(‘create’, ‘UA-XXXXXX-XX’, ‘example.com’);

    ga(‘require’, ‘displayfeatures’);

    ga(‘send’, ‘pageview’);


    16 juni 2014 om 09:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!