Helft Nederlanders doet aankopen op mobiel [onderzoek]
De helft van de Nederlanders doet aankopen op mobiel. Vooral onder consumenten jonger dan 35 jaar ligt het aandeel mobiele aankopen met 65 procent hoog. Tegelijkertijd blijken techniek en veiligheid elementen die het aantal conversies drukt.
Vooral jongeren oriënteren via smartphone
Mobile is de afgelopen jaren voor veel bedrijven uitgegroeid tot de belangrijkste verkeersbron van online verkeer. Tegelijkertijd heeft het mobiele kanaal de reputatie dat het slecht converteert, maar is dit ook zo? Om antwoord op deze vraag te krijgen ondervroeg NovioResearch in opdracht van Tribal 1000 Nederlanders over hun mobiele koopgedrag. De uitkomsten laten zien dat bijna de helft van de Nederlanders de smartphone gebruikt in de zoektocht naar producten of diensten. Vooral jongeren zijn voorloper op dit gebied; ruim 70 procent geeft aan te zoeken via de smartphone. Dit in tegenstelling tot 65-plussers van wie slechts 22 procent hun mobiel in het zoekproces gebruikt.
Mobiel zoeken per leeftijdscategorie
Wie is de mobiele consument?
Ook op de vraag of men weleens een mobiele aankoop heeft gedaan gaf bijna de helft van de Nederlanders een positief antwoord. Mannen zijn hier met 51 procent iets actiever in dan vrouwelijke consumenten (43 procent).
Verhouding man-vrouw
Consumenten onder de 35 jaar zijn koploper qua mobiele aankopen. Zo geeft 65 procent van hen aan producten of diensten via mobiel aan te schaffen. Dit staat haaks op de leeftijdscategorie 50 jaar en ouder. Van hen geeft maar liefst 80 procent aan geen mobiele aankopen te doen. Onder deze groep lijkt mobiel voorlopig dus nog geen voet aan de grond te krijgen.
Aankopen via mobiel per leeftijdscategorie
Hoe vaak doen we mobiele aankopen?
Hoe vaak we een aankoop doen via mobiel verschilt sterk per leeftijd. Zo doet 11 procent van de Nederlanders wekelijks een aankoop via mobiel. Opvallend hier is dat senioren van 50 jaar en ouder met bijna 20 procent de grootste groep zijn die wekelijks een aankoop doen. Als we kijken naar aankopen op maandelijkse basis, dan steken consumenten onder de 35 jaar met 34 procent boven het gemiddelde van 29 procent uit.
De grootste groep blijft met 60 procent echter consumenten die enkele keren per jaar een product of dienst via mobiel kopen. Opvallend hier is dat jongeren onder de 25 jaar (63 procent) en senioren boven de 50 jaar (70 procent) ver boven het gemiddelde zitten.
Frequentie van mobiele aankopen
Knelpunten in mobiel aankoopproces
Ondanks het massale gebruik van smartphones lijken veel consumenten toch nog terughoudend om aankopen te doen via mobiel. De voornaamste reden hiervoor lijkt simpelweg een voorkeur te zijn voor traditionelere apparaten zoals de computer of laptop. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat technische aspecten zoals een te klein scherm en twijfels over de veiligheid een afschrikkend effect hebben. De uitdaging ligt hier dus op het optimaliseren van mobiele sites qua gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast moet het imago dat een aankoop via mobiel onveilig zou zijn ontkracht worden.
Knelpunten in het mobiele aankoopproces
Tijd om je mobiele site te optimaliseren
Het onderzoek laat zien dat smartphones niet alleen een belangrijke rol hebben binnen het oriëntatieproces, maar ook wel degelijk een converterend kanaal kunnen zijn. Voorwaarden hiervoor zijn natuurlijk een geoptimaliseerde mobiele site en doordachte aanpak om ook deze ‘mobile’ consumenten te bereiken. Pas dan is de kans op een succesvolle gebruikerservaring (en conversie) het grootste.
In welke productgroepen worden er mobiel aankopen gedaan?
Beste Astrid,
In dit onderzoek is niet gekeken naar specifieke productgroepen. Dit wordt het onderwerp voor het vervolgonderzoek.
Groet,
Ben
Hoi Ben,
Het is inderdaad opvallend dat de groep 50+ veel meer wekelijkse aankopen doen via een mobiel terwijl deze doelgroep aangeeft minder vaak hun zoektocht te beginnen via mobiel. Wat zou hiervan een oorzaak kunnen zijn?
Welke producten kopen deze senioren wekelijks?
En ook op jaarbasis is het aankoopgedrag (mbt frequentie) van deze klantgroep aanzienlijk beter dan dat van de 18-35 jaar. Is hier ook navraag naar gedaan waarom dit zo is?
Mvg,
Maico Barneveld
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!