Haas vangt koe, Spyker koopt Saab
Diverse media maken melding van een definitieve overname van het Zweedse automerk Saab door de Nederlandse sportwagenmaker Spyker. General Motors en Spyker hebben vandaag bekend gemaakt dat er na lang onderhandelen overeenstemming is bereikt. Saab zal deel uit gaan maken van een nieuw bedrijf dat als ‘Saab Spyker Automobiles’ door het leven zou gaan.
Spyker gaf middels een persverklaring inzage in de overname details. Spyker betaalt zelf $74 mln voor Saab. De Zweedse overheid garandeert een lening van €400 mln die de Europese Investeringsbank fourneert. De lening is nog niet goedgekeurd maar Spyker verwacht niet dat zulks erg lang zal uitblijven. GM zal na afronding van de transactie voor $326 mln aflosbare preferente aandelen in Spyker houden. GM behoudt daardoor 1% stemrecht.
Vanaf januari 2012 wordt hier dividend op uitgekeerd, oplopend tot 12 % ingaande januari 2014. Spyker heeft een kredietfaciliteit van €150 mln afgesloten bij GEM Global Yield Fund Limited voor een periode van drie jaar ter financiering van de overname. Spyker is gerechtigd aandelen uit te geven aan GEM tegen 90% van de gemiddelde koers over een periode van vijftien dagen nadat het zijn voornemen kenbaar heeft gemaakt. GEM heeft voor een periode van vijf jaar warrants gekregen op 1.570.000 gewone aandelen Spyker tegen een uitoefenprijs van €4. Een typisch gevalletje van ‘haas vangt koe’ lijkt mij…
Had een leuk verhaaltje verwacht over de marketing van Spyker en/of Saab 😉 Want wat is je punt nou, behalve het vertalen en samenvatten van het persbericht?
Alexander. Het vertalen, vervatten en enigszins inzage geven in een zeer OPVALLENDE gebeurtenis? Probeer even mee te denken, zou het geen truc van de Zweedse overheid zijn om de Eurocommissaris om de tuin te leiden? Geen rechtstreeks subsidie maar….Moet ik alles voorzeggen? 🙂
Gewoon institutionele beleggers die een goedkoop hapje zien en er een frisse merkenbouwer op zetten.. Opmerkelijk? ja.. Rare spelletjes? nee..
@Albert: opvallend (en interessant!) is het zeker, ik volg het dan ook op de voet. Ik had op MF gewoon een uitgebreider verhaal verwacht, dan een persbericht met een mysterieuze sluitzin….
Ja, voorzeggen is nodig, want het slaat namelijk echt nergens op 🙂 GM was al begonnen met het opdoeken, de stekker ging eruit. Het hele subsidieverhaal was niet aan de orde. Met alleen geld draai je de zaak niet, er moet ook iemand zijn die het draait, en dat GM dat niet zou zijn stond al vast. Spyker ziet hier gewoon kans om voor een goede prijs Saab te kopen en er iets van te maken wat GM niet lukt. Die subsidie komt van de Europese investeringsbank, de overheid staat alleen garant. Dat is niet gek, want Saab is een belangrijk onderdeel van de Zweedse economie. Nederland staat sinds de crisis ook voor een groot aantal leningen garant, om over de banksteun nog niet te beginnen.
Ik zie er dus geen samenzwering of andere rare praktijken in. Als jij dat wel ziet, waarom vertel je dan niet in je bericht hoe het volgens jou zit?…
Frisse merk bouwer.. jaja. Zowel John de Mol (ex-aandeelhouder) als Marcel Boekhoorn (nood bankier) kunnen niet echt meer door de bocht (!) met ons Victor die nog een uiterst wankel bestaan heeft met de fabricage van zijn eigen hersenspinsels. De Zweedse Staat heeft er alle belang bij met geld van derden een al met zwart zaad gebouwde fabriek door zware tijden heen te loodsen en daar laten serieuze partijen (lees automerken) zich niet voor misbruiken. Dus zoeken ze een haas (Victor) om de koe (kapitaal) te vangen. Of zou Victor dingen zien die andere autobouwers niet zien?
Alexander (wie bent u eiegenlijk), soms uitgebreid, ik ben niet echt bang voor mening, en soms met enkele woorden hersenprikkelend hoop je dan.
Ik wilde ook niet zeggen dat je bang bent voor mening, maar ik vind een inhoudelijke discussie leuker dan hersenprikkelende woorden (in dit geval, omdat iedereen als eerste reactie heeft van ‘hoe kan dit, kleine partij koopt grote) 🙂
Tsja, noem het hersenspinsels, noem het koppige ondernemer. Zijn Spyker is financieel gezien geen succes, maar hij gelooft er in dat het op lange termijn een succes wordt. Er worden wel autos verkocht, dus die kans zit er in.
Natuurlijk heeft de Zweedse staat belang bij deze deal. Dat is toch geen onthulling? Natuurlijk is een poging om het bedrijf door te laten gaan beter dan de toko stoppen.
Ik neem aan dat je met serieuze autopartijen naar bijvoorbeeld GM refereert? Feit is dat GM er wel een potje van heeft gemaakt, en dat komt maar deels door de crisis, maar meer door het draaien van een log bedrijf met weinig innovatie. Als gevolg van deze crisis bij GM waren ze genoodzaakt te herstructureren. Ook opel ging in de etalage maar (imo helaas) ging dat op het laatste moment niet door. GM wilde af van Saab, want het maakte al jaren verlies. Dat wil niet zeggen dat het bedrijf niet op de schop kan en het wil winst kan maken! Alleen GM had genoeg problemen in de VS dus aan dat avontuur gaan ze niet beginnen. Saab heeft zelf een nieuw businessplan geschreven (+ nieuwe modellen ontwikkeld), en Victor muller denkt dat dit realiseerbaar is. Rare praktijken? Ik denk een gemotiveerde ondernemer! Ik denk niet dat Victor dingen ziet die andere niet zien. Maar het blijft een risicoproject, en niet iedereen wil (of heeft de ballen ;)) om zich daar op te storten. Ik zeg niet dat het per se gaat lukken, maar ik zie hier echt wel kansen in.
Totzover mijn analyse van de situatie 🙂
ps. Ik heb nog nooit een blog meegemaakt waar er wordt gevraagd wie ik ben? Begrijp dit ook niet helemaal. Nee, ik ben niet Victor Muiller 😉 Maargoed, klik op m’n naam of stuur me een mail als je meer wilt weten.
‘
Ok Alexander. Nog een inhoudelijke dan. Als de Zweedse overheid echt continuïteit zou voorstaan en niet alleen het behalen van de volgende haven voor een gemankeerd schip had men moeten aansturen op een grootscheepse samenwerking op productienivo met dat andere fraaie merk wat met behoorlijke institutionele hulp kan voortbestaan. Logistiek, inkoop, productie en kennisontwikkeling (elektrische auto’s veiligheid etc) delen wordt dan buiten concurrentie mogelijk en dient beide. Synergie en soms zelfs symbiose modellen zijn noodzakelijk om te overleven in deze beweeglijke economische domeinen. Zie jij een van deze voorwaarden terug in de samenwerking met Spyker? Overigens ik geloof zelf in het merk Saab en zou als liefhebber minder moeite hebben als het op een met Volvo gedeeld platform zou staan dan zoals het was op basis van een Opel Vectra oid.
WOW! Interessante discussie…
Als ‘leek’ vat ik dit samen:
– Spyker koopt Saab (moet nog definitief worden goedgekeurd)
– Dit is een opvallende transactie (aangezien voormalig Saab-eigenaar GM een ‘reus’ is en Spyker een ‘muisje’)
– Werkelijke ‘basis’ voor deze transactie is niet duidelijk (‘handige EU-constructie’ of ’true entrepreneurship)
Het is interessant om te kijken naar de nieuwe brand promise van Saab Spyker Automobiles (en daarop aansluitende nieuwe ‘customer experience’)…
Robert dank voor je 2 cents. 😉 Ik denk dat er met die ‘customer experience’ voorheen niet zo veel mis was. Een merk met een trouwe aanhang die begonnen af te haken toen er een Amerikaans moloch aan het ‘stuur’ kwam en opeens Vectra’s met een Saab overjas aangeboden werden. Schaal – minimale hoeveelheid auto’s per jaar om te kunnen overleven en om concurrerend onderdelen in te kunnen kopen- en merkidentiteit zijn de absoluut minimale voorwaarden. Klinkt dat als Spyker?
Saab = Betrouwbaar, veilig, ‘saai’
Spyker = Onbetaalbaar, status, ‘niet voor dagelijks gebruik’
Saab + Spyker = Betaalbare status voor niet-allerdagelijkse automobilisten?
Als Spyker ‘low-end-super-look-alike-cars’ maakt voor de 80% bulk en ‘Porsche-competing-high-end-supercars’ voor de 20% top, creatief gebruik makend van de beschikbare Saab-lijn, dan is deze transactie niet alleen historisch (voor ondernemend Nederland) maar ook strategisch ‘uitmuntend’ te noemen. Als speculanten er net zo over denken, dan komt daar nog een ‘multiplier’ bij…
Interessant is om te kijken op welke wijze Saab Spyker Automobiles zich in campagnes onderscheidend gaat richten op de 80% bulk (Saab-spijtoptanten, Volvo-lovers of Opelaars) en de 20% top (J-Lo & friends, Porsche-wannabees of Spyker-die-hards)…
Dat zijn aannames. Mijn argumenten zijn Spykerharde marktfeiten.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!