Groningen heeft een nieuwe huisstijl, maar meer durf is nodig

30 januari 2020, 14:00

Groningers zijn nuchter en ingetogen. Zelfs als de hele provincie op z’n kop staat door de gevolgen van jarenlange gasboringen, dan nog houden de Groningers het netjes. Dat helpt ze misschien niet veel verder, maar dat is hoe ze zijn.

Dat trotse en eigenzinnige Groningen heeft nu een nieuwe huisstijl. Niet de gemeente Groningen, maar Marketing Groningen of, nog beter gezegd, iedereen die de provincie én de stad een warm hart toedraagt en wil laten zien dat hij of zij trots is op Groningen. De Groningse stijl is van en voor iedereen.

“Er gaat niets boven Groningen” mag gelukkig blijven

De oude huisstijl kenmerkte zich door het gebruik van boud oranje en een kapitale G. Maar het meest onderscheidend is de slogan Er gaat niets boven Groningen; een van de beste slogans ooit gemaakt. Godzijdank wordt aan dat zinnetje niet getornd en mag het blijven.

De nieuwe visuele stijl bestaat uit een lettertype, een kader, een beeldmerk en een kleurpalet en met die elementen kun je eindeloos variëren. Iets te eindeloos als je het mij vraagt.

Maki

De stijl is ontworpen door Maki, een klein Gronings bureau voor ontwerp en illustratie. Het is een goede stijl, maar ook nogal bescheiden. En omdat het niet in de aard van Groningers ligt om alles maar van de daken te schreeuwen, hebben ze misschien een beetje hulp nodig van een visueel element. Ik zou er één element uitpikken en dat in het begin zoveel en zo monumentaal mogelijk voeren. Met iets meer durf en eigenzinnigheid, zoals dat ook in de kernwaarden is verwoord.

Gronika

Onderdeel van de stijl is het lettertype Gronika, speciaal voor dit doel ontworpen door Jelmar Geertsma. Hij liet zich inspireren door het lettertype Gridnik van de in Groningen geboren en getogen Wim Crouwel (en die aan Academie Minerva zijn opleiding tot grafisch ontwerper volgde) en de traditionele gevelbelettering die gangbaar was in de streek. Het resultaat is een karakteristieke letter die met z’n poten stevig in de Groningse klei staat.

Stellingname

Iets meer stellingname is belangrijk omdat alle nuances van de stijl het grotere verhaal en het begrip daarvan in de weg staan. Want wat probeert Marketing Groningen nu eigenlijk te doen? En waarom?

Deze casus heeft eigenlijk twee verhaallijnen die met elkaar vervlochten zijn. Er is het verhaal van de merkstrategie van Groningen. Maar belangrijker voor nu is misschien nog wel het verhaal van de herpositionering van Marketing Groningen.

Marketing Groningen is in 2003 opgericht op initiatief van de gemeente met als doel om meer toeristen naar de stad te trekken. Bijna 17 jaar later zijn de uitdagingen heel anders. Het is belangrijk om bedrijven, talent en bewoners te werven en te behouden voor de regio. De gasbevingen zijn dominant in de berichtgeving over Groningen met alle gevolgen voor de reputatie voor deze provincie. En in de tussentijd is het vakgebied van marketing door technologische ontwikkelingen volledig veranderd.

Om te werken aan een goede reputatie vindt Marketing Groningen het belangrijk om met één stem te spreken. En daarvoor is regie nodig én een gezamenlijk verhaal. Die regie heeft Marketing Groningen gepakt. Samen met meer dan 200 Groningers is er aan een nieuw narratief gewerkt dat onlangs is gepresenteerd.

Waar wordt de noodzaak voor energietransitie meer gevoeld dan in Groningen?

Een belangrijk onderdeel van het verhaal van Groningen is de ambitie om te streven naar een beter leven (kwalitatieve groei) en een betere wereld (groene groei). Met name die laatste vind ik interessant omdat Groningen misschien wel de meest logische en meest geloofwaardige provincie is om een leidende rol te nemen in de energietransitie. Waar wordt die noodzaak meer gevoeld dan daar?

Kwestie van hard werken

Het antwoord op de vraag waarom juist Groningen de leiding zou moeten nemen op deze terreinen van groei kun je vinden in de drie ‘kernwaarden’: Ruimte (daar kan het, door vrijheid en mogelijkheden), Pioniersgeest (zij doen het: durf tonen en grenzen verleggen) en Karakter (op hun eigen manier, eigenzinnig en onvervalst). Groningen voegt daar nog iets aan toe: combinatiekracht. Het feit dat de regio een gebied van contrasten is. Maar eerlijk gezegd vind ik die stelling wat lastig te volgen. Belangrijker vind ik het besef dat het niet om de stad gaat en niet om de provincie, maar om het geheel. Als combinatiekracht nodig is, om dat besef scherp te houden, dan begrijp ik het.

Het begin is er. Er ligt een strategie voor Marketing Groningen. En er is een merkessentie, een narratief en een visuele identiteit voor de gebiedsmarketing van Groningen. En als je wil zien hoe dat voelt, ga dan vooral naar de prachtige nieuwe winkel in het net geopende Forum. Daar is niks ingetogens aan. Het laat overtuigend zien wat de ambitie van Groningen is.

Goede voorbeelden ontbreken nog

Nu de basis staat, is het van belang dat Marketing Groningen serieus genomen wordt in de rol als regisseur en adviseur in de totstandkoming van een sterke reputatie voor Groningen. En dat partijen die daaraan mee willen werken elkaar weten te vinden. Ik denk dat het daarvoor alleen nog ontbreekt aan goede voorbeelden die laten zien waarom de analyse klopt.

Kwaliteit en beter leven, groen en een betere wereld… daar kun je nog alle kanten mee op. Welke initiatieven, projecten en organisaties illustreren de kernwaarden van Groningen, de aspiraties van het gebied en de centrale belofte dat Groningen dé plek voor groei en transformatie is? Hoe concreter dat zichtbaar wordt, hoe makkelijker het voor partijen wordt om zich aan het gekozen pad te verbinden en daar een eigen impuls te geven. En dan is het vooral nog een kwestie hard werken, focus en geduld.

Dit artikel stond eerder in MarketingTribune

Roel Stavorinus
Strateeg bij MELVINDAY

Specialist in brand and identity. Helping organizations to find their voice and use it. Registered Senior Communication and Senior Marketing Professional (RM, SMP, SCP en NQL). NIMA Member.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!