Google zoekt in gesproken taal

13 april 2006, 08:54

Dutch cowboys meldt dat Google gaat zoeken in gesproken taal. Dus niet in de beschrijvingen bij podcasts, bij liedjes of andere geluidsbestanden, maar in de gesproken tekst zelf. Ook bij gesproken teksten bij beelden, zoals het NOS journaal, kan dit dus. Hoe dit nu al kan werken laat de volgende demo van de Universiteit Twente zien. Deze kennis hebben we dus ook in Nederland! Alles wat je dan ooit hebt gehoord in de virtuele wereld, kan je dan probleemloos weer vinden. Dus ook in de telefoongesprekken die je zelf hebt gevoerd!

Het lijkt misschien een ver van m’n bed show voor marketing maar straks kunnen we letterlijk vastleggen wat onze klanten zeggen en vervolgens (automatisch) intelligent reageren. Eindelijk een echte merkdialoog.

De volgende stap is zoeken in (foto- en video) beelden. Xerox heeft al een tijdje een patent geregistreerd om verschillende objecten in foto’s te herkennen. Dus: betreft het de eifeltoren, een auto of een gezicht? Met Riya kan je al gezichten herkennen. En vroeg of laat krijgen we een (automatisch) een bericht als we ergens zijn gespot in een videofilm op het internet. Maar ook merken kunnen hier weer gebruik van maken. Bijvoorbeeld door onze emoties te lezen in een gesprek met de helpdesk. Het komt allemaal. Stapje voor stapje…

Erwin van Lun
Futurist, CEO & Founder Chatbots.org, Bemer partner bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

15 Reacties

    nikao

    dat emoties lezen in een gesprek met de helpdesk wordt momenteel al toegepast dacht ik..

    het mooie daarvan is dat je de juiste medewerker tegenover klanten met een bepaalde gemoedstoestand kan zetten…

    Maar Google mag zich eerst wel richten op het ‘lezen’ en herkennen van (tekst op) afbeeldingen en het indexeren van Flash sites (oei.. hele andere discussie 😉 )


    13 april 2006 om 10:48
    Tinus

    Spraakherkenning is de toekomst. Voor het tekstgebaseerde internet is dit niet zo nuttig, maar buiten internet om zie ik een breed scala aan mogelijkheden.. Stel dat je een autoradio hebt die middels gesproken tekst alles op kan zoeken wat je maar wil. Zal ik een route plannen meneer?


    13 april 2006 om 11:19
    Wouter

    Hmm. dat doet NSA ook met Echelon. Zou Google dan toch een spin-off zijn van de NSA?


    13 april 2006 om 12:50
    ErwinVanLun

    @Tinus: precies! Of:

    @cvberge: emoties lezen doet idd natuurlijk iedereen. Wat ik bedoelde is het automatisch lezen van emoties op gezichten door een


    13 april 2006 om 13:37
    Kasper Katje

    Oh help, krijgen we nu ook al nieuwsberichten van wat er gaat komen bij Google? Volgens mij wordt het toch echt tijd voor een apart Google blog hoor, kan met moeite de zure oprispingen wegslikken.


    13 april 2006 om 13:39
    ErwinVanLun

    @Kasper: ik snap. Ik ben ook allergisch voor al die Google dingen. Toch vind ik het een doorbraak als we overgaan van tekst via voice naar beeld. Dat zal het Internet en daarmee marketing- en merken drastisch gaan veranderen. Maar ik beloof je: voortaan geen gegoogle meer van mij.


    13 april 2006 om 14:16
    Paul van Veenendaal

    @Kasper: Wees gerust. Ik besloten om de week in search iedere zondag niet voort te zetten.


    13 april 2006 om 14:38
    Kasper Katje

    Beste Erwin, het is interessant wanneer het daadwerkelijk gebeurt, niet wanneer het wordt overwogen en het vervolgens tot nieuws wordt gebombardeerd omdat de hersenspinsels van Google zijn.

    Dank je Paul en Erwin, nu de rest nog 😉


    13 april 2006 om 14:46
    ErwinVanLun

    @kasper: je hebt eigenlijk wel gelijk. Marketingfacts zou moeten omschrijven wat er werkelijk NU gebeurt in marketing. Patenten, strategieen en plannen is wat er misschien nog komt. Misschien moet daar wel een apart channel voor komen op MF, of misschien wel niet op MarketingFACTS maar op MarketingFUTURE. oid.


    13 april 2006 om 15:32
    Kasper Katje

    Geen slechte suggestie iid


    13 april 2006 om 15:35
    media

    Erwin, we hebben een rubriek trends dus volgens mij past deze daar prima in.

    Kasper, ben het met je eens dat er veel searchnieuws voorbij komt maar aan de andere kant, daar gebeurt het op dit moment ook. En om tegenwicht te geven aan al dat searchnieuws ben je van harte welkom om mee te bloggen en ons mee te nemen in de ontwikkelingen op gebied van email- en affiliatemarketing!


    13 april 2006 om 22:03
    Arjan

    Vond trouwens de demo op de Universiteit van Twente redelijk overtuigend 🙂

    Arjan


    14 april 2006 om 08:17
    Kasper Katje

    Marco, ik zal eens kijken of ik een beetje positief tegengas kan geven al blijf ik van mening dat het gewoon te veel wordt en alles waar het woordje Google bij staat gezien wordt als (SEO)marketing en/of nieuws.


    15 april 2006 om 15:59
    ErwinVanLun

    @gPogue! Thanks! Dit is idd iets anders. Bedankt voor de tip. Iets te snel geschreven door mij. Het is echter wel net zo revolutionair. Straks kunnen we via ons mobiel commando’s geven aan Google, maar natuurlijk ook aan andere merken. Als er dan ook nog gesproken wordt beantwoord, evt ondersteund door beeld, krijgen we een gesproken dialoog met merken…


    18 april 2006 om 07:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief