Google met nieuw advertentiemodel
Grappig, terwijl hier in Parijs een hele zaal zit te praten over het nieuwe nanopublishing en de bijbehorende businessmodellen, komt Google met een nieuw advertentiemodel. Nou ja, nieuw…Ze willen naast het bestaande CPC model ook het traditionele CPM model gaan implementeren. Volgens Tim Armstrong, VP marketing van Google, “werken bepaalde vormen van advertenties, zoals bewustmaking bij klanten van nieuwe producten, beter met cost per mille.”
Groot voordeel is dat Google een zeer grote groep exploitanten heeft met het Adsense model die heel nichegericht schrijven. Hiermee kun je als adverteerder dus heel gericht en heel nauwkeurig de juiste personen vinden. Maar is het CPM model daar ideaal voor? Ik ben geen media-specialist, misschien kan iemand met de juiste kennis van zaken zijn mening geven in de commentaren?
Dat staat natuurlijk helemaal los van de vorm CPC of CPM. De bezoeker ziet niet aan de banner of het CPM of CPC gebaseerd is en is alleen wel of niet geïnteresseerd in de boodschap van de banner.
Het ligt aan het systeem erachter of je kunt bepalen hoeveel views of clicks je maximaal per dag(deel) of per site wilt laten vertonen om zodoende het bereik en de impact van je campagne enigzins te sturen.
Gemiddeld is het vanaf een CPM van € 2, gezien een clickpercentage van <1%, interessanter voor webexploitanten. Persoonlijk heb ik, al exploitant, ook zoiets van ‘laat die banner maar draaien’.
Vanuit exploitant (ook weblogs) gezien is dit zeker interessant; vanuit adverteerder vraag ik me af hoeveel belangstelling er is voor CPM-model als ze ook kunnen kiezen voor CPC-model.
Klopt, exploitanten willen wel. Adverteerders veel minder. Waarom zou je? de enige reden te kiezen voor CPM is 1) zekerheid van plaatsing (in tegenstelling tot CPC), of als je er wat extra voor krijgt (b.v. grafisch i.t.t. alleen tekst). Maar… hoe wil Google dat implementeren?
Don’t get me wrong, ik ben voor. Maar ik vrees dat je weinig adverteerders zo gek zal krijgen, want zoiets zie je b.v. ook bij Netdirect. Je mag geen tekstlink zetten, want vanuit branding perspectief moet het logo erbij. Maar wel betalen tegen CPC of zelfs CPL.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!