Google Facts: over stoppen, store visits en branded local search

5 november 2018, 10:00

Gelijk al schokkend nieuws aan het begin van afgelopen maand: Google+ stopt ermee. Gedurende de komende tien maanden wordt het sociale netwerk langzaamaan neergehaald. Reden: een datalek. Hoewel de meesten geloven dat het sluiten van Google+ intern al langer op de agenda’s stond. Ga jij het missen? Verder blijft Google investeren in verbeteringen in Google My Business en Maps, krijgt het nieuwe Ads-platform nog steeds handige updates en laat Google ineens wat extra’s zien in de zoekresultaten. Meer weten? Doorlezen dan!

YouTube-targeting op tv

Met al die slimme tv’s was het natuurlijk wachten op ad-formats die ook geschikt zijn voor het grote scherm. YouTube werd voorheen vaak gezien als app die je gebruikt op je smartphone, maar Google ziet blijkbaar dat er steeds meer via het grote scherm wordt bekeken. Dus kun je nu ook je advertenties specifiek voor dat formaat maken. Het zal werken voor slimme tv’s, Chromecast, Apple TV en diverse game-consoles. Er komt ook specifieke rapportage voor tv-schermen beschikbaar. Iemand al direct uitgeprobeerd?

“Stem YouTube-reclame af op slimme tv’s”

Oja, en nog iets over YouTube: Google heeft nieuwe attributie bedacht voor ‘engagement’. TrueView for Action-advertenties zijn bedoeld om conversies te leveren, dus call-to-action knoppen en dergelijke. Twee dingen veranderen nu: ‘engagement’ wordt voortaan gemeten bij een klik vanaf tien seconden, in plaats van dertig seconden voorheen. En een conversie vindt nu plaats bij drie dagen na de klik in plaats van dertig dagen. Je kan dit via Google nog wel laten aanpassen, maar standaard dus veel minder tijd tussen klik en actie.

Updates aan Google My Business

Google zit niet stil op het lokale platform. Afgelopen maand zijn er weer diverse updates geweest die het beheren van locaties eenvoudiger moeten maken. Zo heeft Google een migratie-tool geïntroduceerd om locaties makkelijk naar een Agency-account over te zetten. Ik moet zeggen dat dit echt wel soepel gaat en dat het beheren van rechten per persoon ook heel handig verloopt.

Google verandert mogelijk de manier waarop lokale resultaten worden getoond op mobiel. Hoewel het nog niet officieel is en ook nog niet bij iedereen gebeurt, laat het zien dat het hebben van representatieve foto’s belangrijker wordt. Kijk maar naar het verschil op de afbeelding hieronder (te zien als je doorklikt op ‘Meer plaatsen’).

Direct reserveren of boeken bij je favoriete wellness of kapper, binnenkort kan dat direct vanuit Google, en nu ook in de zogenoemde Local 3-Pack. Voorheen kon je wel al bij diverse soorten bedrijven boeken als je de Google My Business vermeldingen had aan de rechterkant, maar nu ook als je relevant genoeg bent en getoond wordt in de 3-pack links boven de organische resultaten. Er komt dan een knop zoals die er nu al is voor website of bellen. Dit is nog niet mondiaal uitgerold, maar je kunt nu alvast zorgen dat je partner wordt bij een partij die samenwerkt met Google voor deze functionaliteit, zodat je ook bij jouw bedrijf kunt reserveren vanuit de zoekmachine. En zorg uiteraard ook dat je alles in Google My Business goed hebt staan!

“Google Maps krijgt een follow-knop”

Nog een reden om je Google My Business goed up-to-date te houden: er komt een follow-knop in Google Maps. Als je naar Maps gaat, zit daar een ‘Voor jou’-onderdeel (scroll even wat naar onder) en daar kun je informatie zien over aanbevelingen die Google op basis van jouw voorkeuren doet. Binnenkort (wordt uitgerold) kun je daar ook bedrijven actief zelf volgen. Om dat nog wat meer aanzet te geven, kun je nu al bedrijven aanmelden in Google My Business vanaf drie maanden voor opening. Daarom is daar ook het veld ‘Openingsdatum’ een stuk relevanter geworden, en dus belangrijk om in te vullen.

Ook nieuw is dat je bij de Google My Business Insights van een locatie nu kunt zien hoeveel mensen er op een merknaam hebben gezocht die gerelateerd is aan jouw bedrijf. Het lijkt nog niet beschikbaar te zijn in de geaggregeerde rapportages, maar wel per vestiging. Je kunt daarmee dus zien of je bijvoorbeeld ook klikken wegkaapt bij concurrenten.

Store Visits update

Er is nog meer nieuws over ‘local search’. Ook in Google Ads heb je nu meer opties om lokale zoekopdrachten op te vangen. Al een tijdje kun je Store Visits meten die gekoppeld zijn aan je advertenties, maar nu kun je die opsplitsen naar New versus Returning. Dit is een handige manier om de loyaliteit van bezoekers beter tastbaar te maken.

Google Analytics heeft ook een update gekregen met betrekking tot Store Visits. Het is nu uit de bèta die eerder dit jaar was gestart. Je kunt dus nu ook buiten Google Ads de impact van andere digitale kanalen op Store Visits zien. Ze worden gebaseerd op geanonimiseerde locatiedata die gebruikers delen via hun Locatiegeschiedenis in hun Google account.

Documentatie over de as van het kwaad

Zoals collega Peter altijd zegt: “Javascript is de as van het kwaad (wanneer verkeerd gebruikt)”. Als het op SEO aankomt, is dit meestal bijzonder waar. Dat heeft Google wel al een tijdje door, maar gaf nog maar mondjesmaat info over hoe de zoekmachine met Javascript omgaat. Omdat er steeds meer Javascript gebruikt wordt in websites, heeft Google documentatie gepubliceerd over Javascript en dynamic rendering. Supertechnisch allemaal, maar zeer de moeite waard om je eens in te verdiepen als je tot op heden dacht dat Javascript niet zo’n probleem is.

Kleine updates in de SERP

Als je nu ingelogd bent in Search Console, zie je bij zoekopdrachten wat data uit Search Console verschijnen. Je kunt zo zien wat jouw gemiddelde positie is op de ingetikte zoekopdrachten en dergelijke. Het is niet helemaal bekend of dit nou bij iedereen het geval is, maar ook in Nederland werd dit wel getoond.

Google test een nieuwe manier om sitelinks weer te geven. In Chrome zie je (als het goed is) de sitelinks onder elkaar staan in een lijstje dat uit te klappen is. In andere browsers lijkt dit nog niet zo te zijn (diverse geprobeerd). Dit heeft uiteraard grote gevolgen voor de CTR van je zoekresultaten, dus goed om in de gaten te houden!

Al met al weer een behoorlijke lijst met updates en features die je in de gaten zou moeten houden. Welke vind jij de beste update?

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!