Google experimenteert met nieuwe vormen van merkbeleving

13 maart 2013, 05:59

In de jaren zestig van de vorige eeuw onderging de reclamewereld een creatieve revolutie doordat art directors en copywriters de handen ineen sloegen. Het idee van een creatief team dat bestond uit kunst en kopij was geboren. Vandaag de dag vindt eenzelfde fenomeen plaats. Digitale technologie staat aan de basis van deze tweede creatieve revolutie. Code wordt toegevoegd aan de kern van het creatieve proces, waardoor nieuwe vormen van merkbeleving en betrokkenheid mogelijk worden gemaakt. Kunst, kopij en code zijn nu de elementen van het creatieve team om de digitale wereld te veroveren.

Het idee is koning

Wat in de afgelopen vijftig jaar niet is veranderd, is de behoefte aan menselijke inzichten, baanbrekende ideeën en emotionele verhalen. Code maakt nieuwe soorten van ervaringen mogelijk, maar het vervangt niet de kunst van het verhalen vertellen. Vaardigheden die de reclame-industrie in een halve eeuw tijd heeft verfijnd en aangescherpt. De digitale, geconnecteerde wereld geeft merken meerdere dimensies en aanknopingspunten, maar merken moeten nog steeds iets extra's bieden teneinde een echte verbinding met de consument te leggen.


De toekomst van reclame

Google’s Art, Copy & Code is een reeks van projecten en experimenten om te laten zien hoe creativiteit en technologie hand in hand gaan. Het zijn Google’s eerste stapjes om te verkennen hoe het moderne web de toekomst van adverteren bepaalt. Niet voor niets is de tagline “Advertising Re-imagined”.

Google heeft in het kader van dit initiatief een samenwerkingsverband afgesloten met een aantal innovatieve merken, reclamebureau’s en ontwikkelaars om deze toekomst proefondervindelijk vorm te geven.

Google en Volkswagen

Een van de eerste experimenten die uit deze nieuwe proefkeuken van Google komt, is de applicatie Smileage. Samen met autofabrikant Volkswagen heeft de zoekgigant deze app ontwikkeld. Met Smileage wordt een sociale beleving aan een autorit toegevoegd. Zo is het mogelijk om medepassagiers te taggen, een route realtime te delen en allerlei foto’s aan de rit te koppelen. Tevens kunnen andere bestuurders, die ook gebruik maken van Smileage, te “punchen”. Een soort van Facebook-poke. Mocht de “puncher” dezelfde auto rijden, dan zijn er badges te verdienen. “It’s not the miles, it’s how you live them”.

De pratende schoen

Deze week lanceerde Google haar nieuwste gadget op het SXWS-festival in Austin. Het is een sportschoen die is voorzien van een Arduino moederboard, een accelerometer, een gyroscoop en een druksensor die is verwerkt in de zool. De schoen meet de activiteit van de eigenaar en reageert op vaak sarcastische wijze om de gebruiker te motiveren tot het verrichten van meer inspanningen.

Een van de ontwikkelaars, Leif Percifield, zegt het volgende over de schoen:

“The idea was to see if an inamimate object can have a personality of its own. We developed a shoe that could talk and tell you things–that could pick up enough information about your exercise, whether you're walking, running, moving fast or slow. From there, we developed the personality, and then added the [250] phrases and connection. Not only does it have a personality and it actually talks to you, but it interacts with your social networks.”

Het product is niet bedoeld om te lanceren op de markt. Het is een “fun”-experiment dat Google samen met Adidas, reclamebureau 72andSunny en interactieve startup YesYesNo (waar Percifield werkt) heeft opgezet. Volgens Percifield worden nog geeneens alle mogelijkheden van de technologie gebruikt en kunnen we in de toekomst nog meer van dit soort toepassingen verwachten.

Marketing en reclame in de digitale wereld

Aman Govil, hoofd van het Art, Copy & Code initiatief, zegt het volgende over bovenstaande projecten:

“Our goal is really to figure out how you marry innovations in technology with marketing and advertising. I want to move people from thinking about digital advertising to thinking about advertising and marketing in the digital age. There could be a future where these type of things become the norm on the Web. Don’t do digital marketing, do marketing for a connected world.”

Google kwalificeert de gedane experimenten zelf nog als zijnde pure fun. Maar met haar experimenten laat ze juist zien hoe serieus ze nadenkt over een digitale wereld waar alles en iedereen met het internet verbonden is. Google Glass en de zelfrijdende auto, het is nog maar het begin. Wat als Google straks een dikke vinger in de pap heeft van het Internet of Things? Volgens Cisco zijn er rond 2020 meer dan 50 miljard apparaten verbonden met het internet. Deze devices voegen allemaal een beetje informatie toe aan de enorme Big Data-stapel. En is het niet Google’s missie om alle informatie ter wereld te organiseren?

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jeffrey Schipper

    De combinatie Google en Adidas vind ik eigenlijk best wel leuk. Goed geschreven artikel ook.


    13 maart 2013 om 09:01
    Erik Jager

    Waar art en copy de basis leggen voor een goed concept, wil Google hier een plekje veroveren. Ik snap dat ze dat graag willen. Natuurlijk speelt, bij een doorvertaling van concept naar toepassing, online media een steeds belangrijkere rol. Met de rol van Google naast art en copy wordt dit echter een must. Hiermee wordt de vraag of de doorvertaling naar een online toepassing de meest logische is overgeslagen. Dit is niet verklaarbaar.

    Leuk artikel verder met verrassende voorbeelden!


    13 maart 2013 om 11:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief