Gelukkig hebben we meer verstand van online marketing…

19 februari 2015, 14:50

Nee, het is geen 1 april bij Marketingfacts. Dat zou betekenen dat we onze tijd ver vooruit zijn. De werkelijkheid: we liepen achter en zijn net in 2015 beland. Want anno nu mag de lancering van een responsive website geen nieuws meer zijn, maar is zo’n site een bittere noodzaak. En ja, die ‘device manufacturer-sponsored access‘ was natuurlijk een stunt; sommige ideeën zijn gewoon too bad to be true, zélfs voor marketeers.

Het is bijna een traditie bij Marketingfacts: de update van de website aangrijpen om iets nieuws te introduceren. Of misschien eerder omgedraaid: iets nieuws introduceren om de update van de website onder de aandacht te brengen. Zo zijn we ooit gehackt door een stelletje Russen, hebben we de website opengegooid voor iedereen om te bloggen (en stonden er opeens heel veel ranzige plaatjes op Marketingfacts omdat Geenstijl er lucht van kreeg) en hieven we 3 jaar geleden de website volledig op om volledig verder te gaan op Facebook.

Er waren dan ook genoeg mensen die snel door hadden dat de ‘device manufacturer-sponsored access‘ (DMSA) een voortzetting van die traditie was en is. Een grap. Een stunt. Een gimmick.

Wat ook een traditie is: onze verbazing over hoe veel en vooral serieus er op een dergelijk bericht wordt ingegaan. Want zelf dachten we dat dit nogal onwaarschijnlijke verdienmodel snel doorzien zou worden.

Netneutraliteit

Want zoals een aantal mensen terecht opmerkte, lijkt een device-afhankelijke toegang tot een website heel erg op provider-afhankelijke toegang van het internet en dan kom je al snel op de discussie over netneutraliteit. En wij zijn online marketeers, met een grote liefde voor dat “online”. Dus die netneutraliteit is ook ons erg dierbaar, zelfs als ‘paarse broek’. (Zo ben ik persoonlijk al jaren donateur van Bits of Freedom en roep ik iedereen die dat niet is én ‘not amused‘ was over dat DMSA-model op dat ook te worden.)

Humor

Ja, we zijn uitgemaakt voor ‘paarse broeken’. Voor ‘digitale multilullen’. Voor ‘prutsers’. En nog veel meer en veel erger. Gelukkig zagen heel veel mensen de humor van onze actie wél in of hadden ze het in ieder geval snel door wat er aan de hand was.

Dank

Toen het idee van de DMSA-stunt geboren was, gingen we op zoek naar een ‘device manufacturer’ die mee wilde doen. En nee, Samsung heeft niet betaald voor hun rol, maar was gewoon zo sportief het spel mee te spelen. Floris Regouin van Samsung daarover: “Wij staan altijd open voor dit soort vernieuwende, verrassende ideeën. Het innovatieve karakter ervan pas bij ons merk. Wij hebben met plezier meegedaan en wensen Marketingfacts veel succes met hun nieuwe responsive website.”

Daarnaast gaat onze dank uit naar iedereen die op de hoogte was van de grap en heeft meegedaan, zoals een flink aantal van onze bloggers en onze vrienden van iCulture.

#ophefophef

Wat vind je, stunt geslaagd of niet? Over smaak valt niet te twisten, zullen we maar zeggen. Of juist wel. Mocht je je verontwaardiging over de ophef van de DMSA of over ons gebrek aan humor willen laten blijken op Twitter: de hashtag is #ophefophef!

Gelukkig hebben we meer verstand van online marketing. Dus wees gerust, vanaf nu schrijven we weer gewoon daarover. En iedereen mag het lezen, reageren en delen, graag zelfs. Want daar worden wij én onze bloggers alleen maar blij van.

Tot de volgende lancering!

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie

19 Reacties

    Remy Bergsma

    Leuk Bram – ik was al op de hoogte, en kreeg via Twitter ook verontwaardige reactie 🙂 Mooi voor mekaar, en heel veel succes met de nieuwe site!


    19 februari 2015 om 15:08
    Danny Jasper

    Ik hou wel van stunts en toffe acties. Dit vond ik gewoon geen leuke actie. Kan gebeuren.


    19 februari 2015 om 15:09
    paulvandertorre

    Classic 😉


    19 februari 2015 om 15:12
    Govert van Eerde

    …..jullie lieten mij in twijfel achter, maar ik zeg nu: H E L E M A A L geslaagde stunt wat mij betreft! Erg ’tof’ van Samsung ook dat zij hieraan wilden meewerken, gefeliciteerd met jullie mooie, nieuwe (responsive) site!


    19 februari 2015 om 15:13
    Jean-Paul Horn, iCulture

    Het was ons een grote eer, ook al ging alle aandacht daardoor uit naar de “concurrent” (voor zover Samsung voor ons een concurrent is, maar ik weet dat iedereen die hokjes graag gebruikt …)

    We hebben er graag aan meegedaan en smakelijk om gelachen. Anytime vrienden!


    19 februari 2015 om 15:17
    erikeggens

    Klassieke stunt, hoewel ik wel even twijfelde.

    Succes met de nieuwe website!


    19 februari 2015 om 15:20
    Michel

    Oke, guilty. Dat het “maar” een stunt was, was wel duidelijk. Maar (en daar ben ik guilty) ik ging uit van een commerciële actie, waarbij ik zelf de (X) niet kon vinden. Het feit dat Samsung niet heeft betaald maakt het wel wat schappelijker allemaal.

    Toch blijf ik het een discutabele actie vinden, omdat je in ieder geval een tijd lang een groot deel van je aanhang -bewust- de toegang ontzegt. Waarbij je je eigen geintje/boodschap/merk boven je gebruiker stelt.

    Gelukkig hebben jullie meer verstand van online marketing. Nu PR nog. 😛


    19 februari 2015 om 15:32
    hidde tuinstra

    Mensen die nu hier in de comments ook nog lopen te zeuren moeten echt minder augurken eten


    19 februari 2015 om 15:37
    Anders

    Augurken kun je tenminste eten als je geen Samsung hebt!


    19 februari 2015 om 16:10
    evdb

    Nu de copyrights in de footer nog veranderen en jullie zijn welkom in 2015


    19 februari 2015 om 16:56
    bramkoster

    @evdb: Goeie, dank voor de pointer!


    19 februari 2015 om 16:57
    patricksteenks

    Prachtige stunt, ik heb er weer van genoten. Lekker net over het randje, houd ik van. 🙂


    19 februari 2015 om 19:41
    Jeroen

    Ontzettend leuke actie jongens, en de website ziet er top uit!

    Kijk wel nog even naar het logo, die wordt nog niet weergegeven:


    19 februari 2015 om 19:52
    bramkoster

    @Jeroen: thanks! En klopt dat dat logo nog buggy is, gaan we fixen. Dank voor het melden!


    19 februari 2015 om 20:57
    Multesimus

    Mwa, tamelijk dubieuze actie. Hopelijk wordt, op basis van de reacties, gepromoot om absoluut geen gebruik te maken van trackingcookies / idscripts en andere troep die gegevens van gebruikers vastleggen.


    19 februari 2015 om 22:17
    Jeroen

    Als je dit soort stunts nodig hebt om je site onder de aandacht te brengen is je site niet goed genoeg.


    20 februari 2015 om 09:43
    bramkoster

    @Jeroen: en als je reclame moet maken voor je product is het niet goed genoeg. En als je SEO moet toepassen om gevonden te worden, is je site niet goed genoeg. En …


    20 februari 2015 om 09:54
    Sven Slootweg

    @Bram Koster: Klopt helemaal.


    27 februari 2015 om 01:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief