Geen frisdrankreclame gericht op kinderen
De Europese Unie van Drankfabrikanten Unesda, waarbij ook de vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI) is aangesloten, heeft toegezegd geen reclame meer te maken gericht op kinderen. Bedrijven als Unilever, Coca Cola Europe en Pepsi Europe willen zo meehelpen tegen het groeiende overgewicht van kinderen.
De afspraak omvat advertenties, websites en spotjes op radio en televisieprogramma’s speciaal gericht op kinderen onder de twaalf jaar. Op scholen in het voortgezet onderwijs komen speciale automaten waar naast fris, ook sap en water beschikbaar is. Op de automaten komt geen reclame, maar plaatjes en slogans voor een gezonde levensstijl en een gebalanceerd dieet.
De drankenindustrie spreekt zelf over een grote stap voorwaarts, die nu uitgevoerd en gecontroleerd moet worden. ,,Het is de eerste keer dat de grote drankfabrikanten in Europa samen hun verantwoordelijkheid opnemen voor de verkoop aan kinderen en scholen’‘, zei Stephen Kehoe, vicevoorzitter van Pepsi Europe.
Dus binnenkort een leeftijdscontrole op de Fido MSN Messenger Wink?
Bron: BNR