Gamification voor maatschappelijke impact

29 juli 2019, 13:00

Emily Jacometti over de nieuwe strategie van Flavour

Tien jaar lang werkte Flavour, dat gamification inzet voor gedragsverandering, met succes in opdracht van commerciële klanten. In 2017 werd de strategie van het bedrijf radicaal omgegooid: “We vonden dat onze impact te beperkt was. De opdrachten voor klanten waren gaaf, maar vervolgens gooi je het over de schutting en ga je weer met een totaal ander onderwerp aan de slag. Dat is beperkt en ik vind het ook qua technologie niet duurzaam. Zodoende hebben we onze strategie omgegooid. Nu maken we iets en zorgen zelf dat dat breder toegankelijk wordt”, aldus CEO en co-founder Emily Jacometti.

Jacometti is overtuigd van de beslissing om de koers van Flavour te verleggen. In het verleden had Flavour soms ook interessante klanten met maatschappelijke doelen, maar het probleem was toch dat er op een gegeven moment een eind aan kwam. “Het is een beetje als een ketel plaatsen en nooit meer iets aan onderhoud doen, en gewoon denken: het draait wel. Als je echt iets goed doet, dan moet je daar wat mij betreft continu op blijven doorontwikkelen. Dat is productontwikkeling: dan ga je met de gebruiker aan de slag en vraag je, werkt dit voor jou? En zo niet, waarom dan niet? Daar gaan we daarop door, in plaats van dat we iets maken en dan weggaan.”

“Als je echt iets goed doet, dan moet je daar continu op blijven doorontwikkelen”

Het gevolg van de ommezwaai is dat Flavour op zoek moest naar een nieuw businessmodel. Dat krijgt langzaam vorm. Een eerste project, een spel waarmee kinderen van 10 tot 12 jaar inzicht kunnen verwerven in de gevaren van de digitale wereld, werd mogelijk gemaakt door een bijdrage van het SIDN fonds. “We hebben een kleine pilot gemaakt en die gevalideerd. Het SIDN fonds heeft ons in 2018 geholpen met een ontwikkelbudget, waardoor we het konden uitbouwen en nog beter konden valideren. Ondertussen hebben we gezocht naar een mogelijk businessmodel, want we willen niet dat de gebruikers ervoor moeten betalen. Nu zijn we uitgekomen bij een model waarbij partners maatschappelijke verantwoording nemen en willen investeren in het weerbaarder maken van de doelgroep. We kijken nu naar hoe we dat verder kunnen ontwikkelen in een soort platform, met elke keer nieuwe afleveringen.”

Gamification en storytelling centraal

Bij Flavour staan gamification en storytelling centraal. “Als we eerder ergens kwamen, moesten we eerst twee sessies wijden aan wat het product was, hoe het werkte, hoe we dat deden, waarom en wat het effect was. We moesten onze klanten een beetje opvoeden. Als we nu ergens komen, dan snapt iedereen het gelijk. Het kennisniveau is beter geworden. Mensen snappen ook het nut beter, waardoor ze ons eerder zullen bellen om te vragen of wij ze kunnen helpen met hun strategie.”

Flavour pakt het serieus aan. “Voordat we starten met een spel, doen we een zogenaamde nulmeting. Aan het eind van het traject kijken we opnieuw of er een leereffect heeft plaatsgevonden en of er meer informatie is vergaard over de centrale onderwerpen en of er andere keuzes gemaakt zouden worden.” De onderzoeken worden uitgevoerd door wetenschappers waarmee Flavour nauw samenwerkt.

Financiering met maatschappelijke partners

Door de nieuwe strategie heeft Flavour, ondanks forse eigen investeringen, wel moeten inkrimpen. “We waren groter en er werkten ook andere typen mensen: mensen die het wel leuk vonden om op projectbasis te werken. We hebben een herstructurering achter de rug. Flavour heeft nu een vaste kern, een heel goed team en een aantal producten waarvan we zeggen: dat zijn pareltjes en daar willen we dedicated teams op laten doorontwikkelen. Daar moeten we nu financiering bij gaan zoeken.”

“Door de nieuwe strategie heeft Flavour moeten inkrimpen en is financiering belangrijk geworden”

“In het geval van Hackshield, het spel voor kinderen, gebeurt die financiering door het ontwikkelen van episodes samen met maatschappelijke partners. Dus bijvoorbeeld: is er een bank die daar maatschappelijke verantwoordelijkheid in wil nemen en met ons een episode wil ontwikkelen. Het idee is dat als er een aantal episodes zijn, dan is er een product, dat we ook naar andere landen zouden moeten kunnen brengen.”

Focus

Flavour heeft op dit moment drie belangrijke projecten lopen. Naast het kinderspel heeft het bedrijf ook een simulator voor de 112-meldkamer gebouwd. Meldkamercentralist is een stressvolle baan en om medewerkers rustig te kunnen opleiden, waarbij fouten maken is toegestaan, kan Dispatch worden ingezet. “Het werksysteem is gekopieerd en in de simulatie hebben we een game-element toegevoegd. Heel simpel gezegd: je begint op een rustige dag waar iemand een been breekt, op level 50 ontploft er een bom op een station. Zo kun je rustiger en veiliger leren wat je moet doen in bepaalde situaties.”

“Ik wil zien wat er gebeurt”

De adviesraad van Flavour dringt aan op focus. “Wij zijn gewoon eigenwijs. Wij denken: het werkt zo ook, we vinden het leuk, dus waarom zouden we het doen? We hebben de activiteiten wel teruggebracht van twintig ideeën en plannen naar drie. Dat is een beetje de concessie. Maar desondanks wil ik niet loslaten. Ik wil zien wat er gebeurt. Het kan zijn dat er opeens één plan heel erg hard gaat en dat we dan iets moeten laten gaan, maar nu nog niet.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!