Facebook lookalike audiences – de eerste resultaten

13 juni 2014, 13:00

Eind maart heeft Facebook de functionaliteit gelanceerd voor het creëren van lookalike audiences. Inmiddels hebben we dit al een aantal weken kunnen testen en de resultaten zijn veelbelovend.

Custom audiences

Om lookalike audiences te begrijpen, moet je eerst weten wat custom audiences zijn op Facebook. Een custom audience is een groep profielen op Facebook die overeenkomen met profielen in de eigen database. Door het vergelijken van e-mailadressen of telefoonnummers, maak je op Facebook een custom audience aan.

Het biedt de mogelijkheid advertenties te richten op de profielen die zowel in de eigen database als op Facebook voorkomen. Dat betekent bijvoorbeeld dat je bestaande klanten kunt targetten. Of mensen die zich ingeschreven hebben voor je nieuwsbrief. Daarnaast kun je een custom audience aanmaken op basis van de bezoekers op de website.

Custom audiences vormen een interessante groep om advertenties op te richten, omdat de personen die getarget worden al een connectie hebben met je merk of bedrijf. Hierdoor zijn ze gemakkelijker te converteren naar fans, leads of aankopen. Dit is duidelijk terug te zien in de resultaten: kosten voor adverteren op deze groepen zijn aanzienlijk lager en de click-through rates zijn hoger.

Lookalike audiences

Lookalike audiences zijn doelgroepen op Facebook die aangemaakt kunnen worden op basis van custom audiences. Voordat Facebook de lookalike audiences had toegevoegd aan de target-mogelijkheden, konden we handmatig een dergelijk soort doelgroep samenstellen. We analyseerden de samenstelling van de custom audience op basis van bijvoorbeeld geslacht, leeftijd, interesses en woonplaats en stelden een nieuwe doelgroep samen met dezelfde eigenschappen.

Deze handmatige exercitie was relatief arbeidsintensief, maar wel waardevol, omdat het leidde tot betere resultaten. Conversies waren hoger omdat de doelgroepen die we op deze manier samenstelden overeenkomstige eigenschappen hadden met bestaande klanten.

Nu Facebook de functionaliteit heeft uitgerold waarbij automatisch naar lookalike-profielen wordt gezocht op basis van een geselecteerde custom audience, is dit proces een stuk eenvoudiger geworden. Je kunt hierbij overigens aangeven hoe nauwkeurig de overeenkomsten moeten zijn tussen de custom audience en de lookalike profielen die automatisch door Facebook geselecteerd worden. Hoe nauwkeuriger de match, hoe minder groot het potentiële bereik is.

Retargeting

Sinds kort is het ook mogelijk om te retargeten op Facebook zonder het gebruik van Facebook Exchange. Dat wil zeggen dat je nu ook zelf vanuit de Power Editor advertenties kunt retargeten op bezoekers van je website. Enige wat daarvoor nodig is, is het toevoegen van een pixel op de website. Het mooie is dat je van de mensen die je website bezocht hebben, nu ook een lookalike audience kunt maken.

De resultaten

We hebben inmiddels de eerste test met een select aantal klanten afgerond en de resultaten zijn boven verwachting. De tests bestonden uit het aanmaken van een custom audience op basis van de e-maildatabase van de klant. Op basis van deze custom audiences hebben we de lookalikes automatisch laten zoeken door Facebook om hier aparte doelgroepen van te maken. Op zowel de custom audience als op de lookalike audience hebben we like-ads getarget.

Bij alle tests die we hebben gedaan, zien we dat de cost per like van de custom audience overeenkomt met de cost per like van de lookalike audience. Opvallend is dat het volume dat gedraaid kan worden op de lookalike-profielen vele malen groter is dan dat van de custom audience die was ingevoerd. Kortom, het creëren van lookalike audiences op basis van de reeds beschikbare CRM-data van adverteerders lijkt een goede manier te zijn om potentiële klanten aan je te binden binnen Facebook.

Op dit moment zijn we een aantal nieuwe tests aan het opzetten waarbij we een retargeting-pixel hebben geplaatst op de bestelpagina van de website. Dit betekent dat we een custom audience aanmaken van websitebezoekers die een bestelling hebben geplaatst. Op basis van die custom audience maken we een lookalike audience aan die we targeten met een prospecting-campagne. We zijn erg benieuwd of de lookalike-functie van Facebook zich ook gaat bewijzen voor dit type campagnes.

Aadjan de Groot
Managing Director bij MassMovement

Aadjan de Groot is eigenaar van MassMovement en heeft een achtergrond in eBussiness, online media, adverteren en digital publishing. Hij is tevens docent bij SRM voor de opleiding e-marketing en is werkzaam in de online media sinds 1999.

Categorie
Tags

3 Reacties

    jeroenpanjer

    Hoi Aadjan,

    Ik moest even goed kijken of ik niet een oud artikel las, want look-a-like audiences van je custom audiences zijn al sinds maart 2013 beschikbaar en wij maken hier dus al meer dan een jaar dankbaar gebruik van.

    In maart dit jaar is dat uitgebreid met extra look-a-like-opties van bijvoorbeeld je fanbase, je websitebezoekers via WCA, mobile app users en je conversiepixel.


    16 juni 2014 om 08:28
    Daniel Toledo

    Ik sluit mij aan bij Jeroen. Dit is een functionaliteit die echt al wat langer bestaat! Retargeting van websitebezoekers bestaat ook al langer (Zolando past dit al een tijd effectief toe). Wat wel nieuw is, ishet feit dat je deze target audience kunt retargeten dmv news feed placement!


    16 juni 2014 om 13:51
    adegroot

    Beste Jeroen,

    Bedankt voor je reactie.

    Klopt inderdaad dat er al een zeer uitgeklede functionaliteit bestond. De uitbreiding van de mogelijkheden is zodanig vruchtbaar gebleken, dat wij als bureau het nut van inzetten van deze tool pas nu daadwerkelijk kunnen verantwoorden in termen van resultaten.

    Met vriendelijke groet,

    Aadjan


    16 juni 2014 om 13:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!