Effectief affiliatemanagement
10 concrete affiliatemanagement-tips waarmee het makkelijker moet worden om het programma te managen in een voortdurend veranderende omgeving
Tijd voor veel adverteerders om weer eens goed in het affiliateprogramma te duiken en te kijken naar de mogelijkheden die affiliatemarketing kan bieden. Hierbij 10 concrete en actuele tips die jou programma’s verder kunnen helpen in 2014 (of misschien gewoon nog dit jaar…).
1. Werk met een of twee affiliate netwerken, nooit met meer
Werk je als adverteerder nog steeds met meer dan twee netwerken? Zorg er dan zo snel mogelijk voor dat er twee, of beter nog één overblijft. Bij het gebruiken van één netwerk kan het netwerk meer tijd en management aan een account besteden en zijn er veel duidelijker regels op te stellen en te handhaven. Bovendien geeft het jou als adverteerder ook meer ruimte voor eventuele onderhandeling over fees en dergelijke. Een exclusief programma geeft affiliate netwerken nou eenmaal een groot voordeel. Twee netwerken heeft het enige voordeel dat je de programma’s goed met elkaar kan vergelijken en zo nu en dan het minder presterende netwerk kan vervangen voor een ander netwerk. Voor publishers hoef je het overigens niet te doen: de meeste publishers zijn actief bij alle netwerken.
2. Zijn contributiemarge-tools echt nodig?
Denk bij het inzetten van tools die jouw campagnes en partners ontleden op basis van metrics als time-on-site, klikpaden en nieuwe of oude klanten goed na over wat je eigenlijk aan het doen bent. Uiteindelijk ben je namelijk niet veel meer aan het doen dan wat je eigenlijk met gezond verstand zou moeten kunnen realiseren. Namelijk: “Hoeveel wil je kwijt zijn aan welke partners?” Als je enkel deze tools wilt inzetten om te besparen (gebeurt veel in de praktijk), waarom doe je dan je commissie in de breedte gewoon niet naar beneden? Of voor enkele affiliates? Natuurlijk is conversie-attributie en het beter indelen van commissies over verschillende partners wel enorm interessant, dat krijg je echter alleen werkend als dat intern al volledig op orde is, een tool gaat je hier jammer genoeg niet bij helpen.
3. Neem contact op na programma-aanmeldingen! Altijd!
In een eerder artikel heb ik al enkele creatieve voorbeelden gegeven hoe bedrijven contact opnemen nadat een partij zich heeft aangemeld. Probeer als affiliatemanager altijd contact te krijgen met jouw partners. Via dit contact is er ook meer uit te halen. De meeste kracht zit in actieve samenwerkingen & het actief uitwisselen van informatie. Doe je dit niet, dan zul je als programma ook vaak op de achtergrond blijven bij jouw partners. En juist op die duizenden frontpages wil je staan want daar zit ‘veel’ added value! Dit is overigens ook goed te automatiseren.
4. Lukt het niet om contact te krijgen met een affiliate? Snap je niet wat hij doet?
Luistert een affiliate je niet of begrijpt hij je niet? Gooi hem dan uit je programma! Het blijft bijzonder dat je vaak eenvoudig partners met je laat samenwerken. Als een partner niet serieus is en bijvoorbeeld geen contactgegevens op zijn aangegeven site heeft staan, waarom zou je deze dan in het programma houden? Als webshop moet je zelf jouw customercare op orde hebben als jouw partners dit niet hebben … tsja!
5. Behandel affiliates individueel en niet als groep
Een oldtimer in de tips van affiliatemanagement, maar desalniettemin niet minder relevant omdat hij nog vaak langs komt: spreek affliates individueel aan. Bij sommige affiliates worden er tienduizenden euro’s in marketing en bereik geïnvesteerd terwijl bij een andere partij in hetzelfde segment nog nooit een euro aan bereik is besteed. Moet je die dan over één kam scheren? Als je een bepaald segment niet ziet zitten, stuur dan eens een mail uit naar deze partners of vraag aan ze of ze jou zouden kunnen overtuigen van hun toegevoegde waarde in jouw programma. De antwoorden en cases die je binnenkrijgt, zullen je verbazen!
6. Zorg dat ook het mobiele pad en tracking goed op orde zijn
Het begint er steeds meer op te lijken dat affiliatemarketing, en dus publishers, een goede aansluiting weten te vinden met mobiele sales. Het is niet voor niets dat bol.com dit soort contests houdt. Zorg ervoor dat de tracking op jouw mobiele website ook goed verloopt en goed conversies meet. Dit is iets waar je echt ‘op dit moment’ weer goed voorop zou kunnen lopen als je dit lekker op orde hebt.
7. Selecteer het netwerk dat bij jouw bedrijf/strategie past
In Nederland zijn er zo’n vijf grote netwerken en enkele kleinere spelers, deze vijf grotere partijen hebben allemaal een eigen strategie en sterktes en zwaktes. (Ook al noemen 3 van deze 5 partijen zich ‘het grootste affiliate netwerk van Nederland …) Kijk goed naar bestaande portfolio’s en met name of het soort netwerk aansluit bij jouw eigen merk. Sommige richten zich voornamelijk op A-merken, andere voornamelijk op internationale klanten. Ook is het bij sommige netwerken een stuk goedkoper om affiliatemarketing eens uit te proberen. Zorg er iig niet voor dat je in een netwerk actief bent dat uiteindelijk absoluut niet aansluit bij wat jouw doelstellingen zijn! Ondanks wat ze aangeven…
Affiliate netwerken in Nederland: Affili.net, Affiliatepartners, Affiliate4you, Adquick, Bol.com Partners, Matomy, Tradetracker, Daisycon, Tradedoubler, Vipaffiliate, Wehkamp Partners, Zanox
8. Whaaa, datafeeds moeten in orde zijn!
Er zijn veel affiliates die werken met datafeeds, dus zorg dat je deze goed werkend en op orde hebt! De affiliatenetwerken en/of jouw agency kan daar goed mee helpen. Het aanbieden van datafeeds is voornamelijk voor bijvoorbeeld vergelijkers en/of sites als Fashionchick (of soortgelijke sites) zeer belangrijk.
9. Bouw aan jouw affiliatebestand, hunt them down!
Via affiliatemarketing kan je goede nieuwe samenwerkingen opstarten, zorg ervoor dat je voortdurend aan het scouten bent naar nieuwe partners. Er is een wereld van verschil tussen een strategie waarbij je het maximale uit je bestaande relaties haalt (meeste van de programma’s) in verhouding met het voornamelijk veel uit ‘nieuwe’ partners halen. Juist die ‘extra’ reach bevat zoveel added value. Deze kan je vaak makkelijker bereiken met een actief affiliateprogramma, site-eigenaren willen nou eenmaal wat extra bijverdienen.
10. Vraag aan de netwerken wat nu hot is!
Wil je weten wat hot is? Vraag het gewoon de netwerken. They know … Zij zien alle statistieken en concepten voorbijkomen. Bijna al die nieuwe start-ups maken gebruik van affiliatemarketing-gerelateerde verdienmodellen. Welke zijn er lid bij welk netwerk? Hoe kan je hier deel van uitmaken? Kijk bijvoorbeeld naar innovatieve projecten als socialshop.nl & bymeez.com. Jij kent ze wellicht nog niet en wellicht doen ze nog geen enorme volumes, maar wat als je via het aansluiten van een dergelijke partner bij jouw programma eens voorop kan lopen met de nieuwste trends? Voor veel adverteerders een nog nooit eerder bewandeld scenario. Overigens opvallend dat beide partijen bol.com bijvoorbeeld al wel hebben draaien, ook een van de benefits van een goed partnerprogramma.
Maar bovenal: neem het kanaal serieus
Affiliatemarketing is een kanaal dat voortdurend onder druk staat, het loopt zowel voor als achter. Zowel de winnaars als de losers gebruiken het. Het mooiste is wellicht dat je het helemaal zelf kunt inrichten zoals jij wilt. Besteed er in ieder geval wel aandacht aan, laat niet een stagiair het er één dag per week even bij doen. Met gezond verstand en goede communicatie met jouw partners kan je een heel eind komen.
Credits afbeelding: Simon Allardice (CC)