Drie manieren om kandidaten te bereiken via podcasts, zonder een podcast te maken
Als je nu al klaar zit om een studio af te huren: wacht nog even. Er zitten ook nadelen aan het zelf produceren.
In de arbeidsmarkt van vandaag is het niet meer genoeg om vacatures uit te zetten en af te wachten. Daarom zoeken bedrijven naar manieren om meer van zichzelf te laten zien en kandidaten enthousiast te maken om bij ze te komen werken. Podcasts zijn populair, dus bedrijven willen ze graag gebruiken om hun verhaal te vertellen. Maar: zelf een podcast maken is niet altijd de beste methode daarvoor. In dit artikel geven we je drie alternatieve manieren om het betrokken podcastpubliek te bereiken.
Het is niet gek dat bedrijven interesse hebben in podcasting. 46% van de Nederlanders luistert naar podcasts. In die groep zijn jongeren t/m 34 jaar (65%) en hoogopgeleiden (61%) oververtegenwoordigd. Podcast-luisteraars vormen dus een grote doelgroep, met eigenschappen waar de meeste recruiters wel oren naar hebben. Daar komt nog bij dat podcasts vaak aandachtig beluisterd worden. Dat is op de meeste kanalen, bijvoorbeeld social media, wel anders.
Niet gek dus, dat bedrijven die aandacht willen gebruiken om zichzelf te laten zien. Het eerste waaraan ze daarbij vaak denken: zelf een podcast produceren.
De nadelen van een podcast maken
Als je nu al klaar zit om een studio af te huren: wacht nog even. Want er zitten ook nadelen aan het zelf produceren van een podcast.
Ten eerste zijn er natuurlijk de productiekosten. Hier geldt het beroemde Oudhollandse spreekwoord: 1 aflevering maakt nog geen podcast. Om een serieuze podcast-serie van bijvoorbeeld 10 afleveringen professioneel te produceren moet een boel gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan:
- Pre-produceren van de show: draaiboek opstellen, gasten uitnodigen
- Huren opnamestudio
- Huren regie en techniek
- Editen van de audio
- Editen van eventuele video snippets voor social media
- distributie / publicatie
Als je dit een beetje professioneel aanpakt om het goed te laten klinken, kost dat al gauw tussen de 10 en 20 duizend euro.
Zodra de podcast opgenomen en gepubliceerd is, ben je er natuurlijk nog niet. Je wil wel dat de podcast wordt beluisterd. Je moet hem dus bij je doelgroep onder de aandacht brengen. Tenzij je heel veel tijd hebt, doe je dat door te adverteren. Ook dat kost geld.
Je draait dus campagnes om een podcast te promoten. Daar houd je luisteraars aan over. Die moeten in de podcast aangezet worden om bij je te gaan solliciteren, of in ieder geval op je ‘werken bij’-site te kijken. Er zitten dus best veel stappen in dat proces. Bij iedere stap zullen er potentiële kandidaten afhaken. Tenzij je de budgetten hebt om dit groots aan te pakken, is dit niet de beste aanpak.
Betekent dat dat je die interessante doelgroep van podcast-luisteraars aan je voorbij moet laten gaan? Zeker niet.
Er zijn drie manieren om dit publiek toch te bereiken, zonder een eigen podcast te maken:
- Adverteren;
- Participeren; en
- Co-produceren.
Adverteren
De eerste methode is de meest laagdrempelige: adverteren in podcasts. Zo haak je aan bij bestaande podcasts, die al een publiek hebben opgebouwd. Dit is een ander systeem dan Spotify-adverteren – ook luisteraars met een betaald abonnement krijgen deze spotjes te horen. Daarnaast komen de advertenties ook op andere podcast-platformen voorbij, zoals Apple podcasts.
Hoewel deze advertenties in theorie overgeslagen kunnen worden, zien we in de data terug dat dat amper gebeurt.
Het is natuurlijk wel belangrijk om in de juiste podcasts te horen te zijn. Dat doe je door goed te targeten. Dit kan uiteraard op interesses, dus door podcasts te selecteren met een bepaald onderwerp. Ook weten de meeste grotere podcasts uit hun distributiekanalen welke demografische kenmerken hun luisteraars hebben, dus leeftijd en geslacht.
Maar er is dankzij technieken meer mogelijk. Zo is het mogelijk om advertentieposities te kopen in ruim tienduizend podcasts wereldwijd, gericht op Nederlandse luisteraars met een groot scala aan doelgroepkenmerken en locatiedata. Meestal schakel je een mediabureau in om dat soort inzet goed voor je te beheren.
Voordelen
- Laagdrempelig – je kan voor een laag budget starten.
- Goede targeting-mogelijkheden
- Het is eenvoudig om in meerdere podcasts voor te komen en zo een grote doelgroep te bereiken
- Advertenties worden zeer goed beluisterd
Nadelen
- Een advertentie heeft een beperkte lengte – dus geschikt om de aandacht te trekken, maar niet om een uitgebreid verhaal te vertellen.
- Niet volledig geïntegreerd in de podcast.
Voorbeeld: Werken in het Casino op Spotify
Participeren
Een manier om je doelgroep persoonlijker te benaderen, is participeren in een bestaande podcast. Dat kan op meerdere manieren. Een host read is de meest laagdrempelige daarvan – hierbij brengt de presentator de boodschap over, op basis van een briefing van de adverteerder. Maar het kan nog veel uitgebreider, zoals een apart item in samenwerking met je bedrijf. Of een interview door de presentator met de HR directeur, of juist met medewerkers.
Het grote verschil met adverteren is dat je boodschap meer met de podcast verweven is. Je verhaal wordt door de vertrouwde presentator verteld, of in een interessant item gevat. Hierdoor komt de boodschap vaak meer vertrouwd over.
Voordelen:
- Meer ruimte om je verhaal te vertellen dan bij adverteren.
- Je komt betrouwbaar over door nauwe integratie in de podcast en gebruik van presentator om de boodschap over te brengen.
- Meer aandacht voor je verhaal.
- Als je echt een interessant verhaal hebt, kan je mogelijk zonder te betalen uitgenodigd worden.
Nadelen:
- Minder makkelijk schaalbaar – je maakt afspraken met individuele podcasts.
- Minder zelf regie over de boodschap, de presentator heeft altijd een stem in wat en hoe de boodschap wordt gebracht.
- Relatief hoge kosten
Voorbeeld: Teun & Gijs vertellen alles over Oostenrijk
Co-produceren
Wil je nog meer controle over je boodschap en hoe die overgebracht wordt? Dan kan je er ook voor kiezen om een podcast te co-produceren. Bij dit model maak je samen met een bekend podcast-merk een eigen podcast. Je hebt dus veel ruimte om deze zelf vorm te geven.
Daarnaast heb je profijt van de expertise van je co-producent. Als ervaren podcastmaker heeft deze alle apparatuur en kennis om een goede productie te maken. Je krijgt er een professionele presentator bij die al bekend is bij luisteraars. Een goede co-producent weet wat werkt en kan je helpen een goede podcast neer te zetten.
Voordelen:
- Grote mate van controle over de inhoud van de podcast.
- Een hele podcast aan ruimte om jezelf als werkplek te profileren en potentiële kandidaten enthousiast te maken.
- Je hebt professionele hulp om de best mogelijke podcast te maken.
- Promotie is makkelijker, omdat je onderdeel bent van een bestaand netwerk met luisteraars. Maar: je zult hier wel voor moeten betalen.
Nadelen
- Minder schaalbaar dan adverteren of participeren.
- Het kost tijd en geld om een podcast te produceren, ook met een co-producent.
- Het vergt tijd, geld en aandacht om het goed te doen. Het kan zeker niet tegen elk budget.
Voorbeeld: KPN’s podcast serie Vallen en Opstaan | VvAA Operatie Aangeklaagd
Conclusie
Podcasts worden aandachtig beluisterd door een interessante doelgroep. Daarom zijn ze erg interessant voor recruitment marketing. Zelf een podcast maken is echter duur en vereist uitgebreide promotie. Gelukkig zijn er meer manieren om het hoog betrokken podcastpubliek te bereiken. Je kan adverteren, participeren in een bestaande podcast of een co-productie maken.
Met deze methoden is recruitment marketing via podcasts ook voor jouw bedrijf bereikbaar.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Flinke Media, dat merken helpt hun doelgroep te bereiken met audio, op alle plekken waar geluisterd wordt en is specialist in digital audio advertising. Flinke Media is gespecialiseerd in adverteren in en rondom podcasts, het inzetten van programmatic audio-advertenties, het ontwikkelen en uitvoeren van campagnes op streamingplatforms of op online en offline radiostations.