DoubleClick: 50% aankopen na zoekopdracht

DoubleClick: 50% aankopen na zoekopdracht
,

Doubleclick heeft een onderzoek verricht naar online verkopen en het zoekgedrag van internetconsumenten. Uit deze studie blijkt dat ongeveer 50% van alle online aankopen tot stand komt naar aanleiding van een zoekopdracht. Bij vakantie producten blijkt zelfs dat 2 van elke 3 online aankopen tot stand is gekomen na een zoekopdracht bij zoekmachines.

Andere opvallende zaken:

  • De meeste kopers zoeken 2 of meer weken van te voren al naar een product en komen later terug op de site om het product aan te schaffen. In de vakantiebranche zoekt bijvoorbeeld 64,7% meer dan 2 weken van te voren, 21,6% 1 week of meer van te voren en “slechts” 23,8% koopt direct na een zoekopdracht. Marketeers houden hier te weinig rekening mee bij het doormeten van de bezoekers vanuit zoekmachines, aldus Doubleclick.
  • Veel kopers gebruiken vooral algemene termen (bv. “running shoes”) ipv. merknamen. Slechts bij 18.1% tot 28.5% (afhankelijk van de branche) kwam een merknaam in de zoekopdracht voor.
  • Hoe dichter zoekers bij de aankoop zitten, des te vaker gebruiken ze een merknaam in de zoekopdracht. Bij zoekopdrachten naar kleding viel het op dat van de zoekers die direct iets kochten (10%), 89% een zoekopdracht met daarin een merknaam had geplaatst (merknaam of merknaam + product).

Het onderzoek is in de VS uitgevoerd. Lees hier het volledige onderzoek.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Huh? Dus volgens Doubleclick zou er meer gezocht worden op "running shoes" dan op "Nike"? Wellicht dat ik te weinig campagnes in de schoenenbranche heb lopen maar mijn ervaring in andere branches is dat op merk- of productnamen nog steeds veruit het meest wordt gezocht (views) en geklikt (click-through-ratio). Wie heeft andere ervaringen?

    geplaatst op
  • Comscore deed in opdracht van Overture een onderzoek naar het koopgedrag van internet gebruikers.

    Conventional search marketing wisdom holds that searchers are more likely to use brand- or product-specific keywords as they grow closer to making a purchase, but the study finds that 83 percent of consumers start their search process with a generic term and only a relatively small percentage later refine their searches with a product-specific query.

    The report also revealed that broad search terms that do not include a manufacturer name account for 70 percent of total search volume, and 60 percent of all conversions. Of those consumers who converted on a trademark keyword, 91 percent did so after starting with a different term type. A full 80 percent started with a generic search term. Trademark searches, meanwhile, accounted for 20 percent of all online searches.

    geplaatst op
  • En daar tegen over staat dit bericht aangaande MSN Search top10.

    "Wat opvalt aan deze top 10 is dat er slechts twee specifieke zoektermen in staan: AEX en hypotheekrente. De overige acht zoektermen zijn of merknamen (Postbank, Belastingdienst) of algemene begrippen (hypotheek, belasting). Het lijkt er dus op dat zoekmachinegebruikers zoekmachines gebruiken om organisatienamen in te typen zodat ze zeker weten dat ze op de juiste website uitkomen. Bij het intypen van een URL zijn ze daar immers niet altijd zeker van. Paul Aelen van Checkit: ’Het loont dus om te investeren in een brand bij zoekmachines. Het blijkt dat zoekmachinegebruikers niet alleen op product of dienst zoeken, maar zeker ook op merk.’

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.