Door AI gevulde troepwebsites trekken steeds meer programmatic advertentie-euro’s

Het "nieuws" waarvan je wist dat het zou komen is daar, en dit lijkt pas het begin van de ellende....

3 augustus 2023, 11:33 2890 x gelezen

Google serveert uit, kennelijk in strijd met de eigen policy. Onderzoek van Newsguard: in mei en juni van dit jaar ondersteunden 141 merken, waaronder grote banken, luxemerken en streamingdiensten, onbetrouwbare door AI gegenereerde nieuws- en informatiewebsites door programmatische advertentiedollars naar deze sites te sluizen. Al dan niet bewust.

Lange lijst met banken, streamingdiensten en luxe merken

NewsGuard identificeerde eind juni dit jaar 141 merken die al dan niet bewust programmatic advertentiedollars betalen aan AI-gegenereerde nieuws- en informatiesites van lage kwaliteit die werken met weinig tot geen menselijk toezicht. De meeste advertenties werden volgens Newsguard door Google geplaatst en het aantal door NewsGuard gevolgde UAIN’s (das een afkorting voor Unreliable Artificial Intelligence-generated News and information websites) groeide in een maand tijd van 49 naar 217.

NewsGuard identificeerde 393 programmatic advertenties van 141 grote merken die tussen mei en juni 2023 op 55 van de 217 UAIN’s verschenen. De advertenties werden gevonden door analisten in de VS, Duitsland, Frankrijk en Italië. Alle advertenties werden weergegeven naast, onder of boven artikelen die fouten bevatten die waren geproduceerd door AI gegenereerde chatbots. Meer dan 90% werd geleverd door Google Ads. Aangezien adverteerders mogelijk niet op de hoogte waren van hun aanwezigheid op deze sites, noemde NewsGuard ze niet. Ze meldden echter wel dat de lijst met bedrijven onder meer banken, financiële dienstverleners, luxe warenhuizen, twee wereldwijde e-commerceplatforms en streamingdiensten omvatte.

In strijd met Google’s eigen richtlijnen

In het advertentiebeleid van Google staat dat sites geen door Google weergegeven advertenties mogen plaatsen op pagina’s die automatisch gegenereerde inhoud met spam bevatten, wat onder andere wordt gedefinieerd als ‘inhoud die programmatisch is gegenereerd zonder iets origineels te produceren of voldoende waarde toe te voegen’. .” NewsGuard stuurde vier e-mails naar Google met het verzoek om commentaar over het genereren van inkomsten met UAIN-sites. Na ontvangst van het verzoek verzocht een Google-woordvoerder NewsGuard om aanvullende context via e-mail en die heeft  NewsGuard naar eigen zeggen verschaft.

Veel van deze door AI gegenereerde sites lijken volledig te worden gefinancierd door programmatic advertising. Sommige websites produceren enorme hoeveelheden artikelen, gemiddeld meer dan 1.200 artikelen per dag. Newsguard: “…en stimuleert zo de creatie van door AI gegenereerde sites van lage kwaliteit met weinig tot geen zichtbaar redactioneel toezicht”.

Op MarketingDive schrijven ze: “Hoewel veel marketeers de kans hebben aangegrepen om met AI te experimenteren, heeft de zich snel ontwikkelende technologie de branche ook voor verschillende uitdagingen gesteld, waaronder merkveiligheid. Het rapport van NewsGuard onthult hoe gemakkelijk het is om door AI gegenereerde websites te ondersteunen, samen met de voortdurende uitdagingen met betrekking tot het gebrek aan transparantie over waar programmatic advertising-dollars naartoe gaan.”

Veel merken en reclamebureaus hebben heus wel zwarte lijsten die voorkomen dat hun advertenties op ongewenste websites worden weergegeven, maar volgens NewsGuard worden deze lijsten zeker niet altijd up-to-date gehouden.

Niet goed voor het vak

Iedereen die aan voorspellingen doet, had dit voorspeld. De dag die je wist dat zou komen is eindelijk daar. Ofzo. En toch schrijven we het maar op voor de geschiedenis. Als reminder, een red flag, signaal en niet als wake-up-call want ja, je wist dit al… Het is cynisch, want we zijn weer terug bij af: spam, advertentiefraude, schimmige praktijken, ontransparante online advertising business. Niet goed voor het vak en niet goed voor de wereld.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!